Test

Dit is een popup

Diensten van Nest gingen de afgelopen weken al meermaals offline

Nest is een van de bekendste fabrikanten van smart home apparatuur. Het bedrijfsonderdeel van Alphabet, het moederbedrijf van Google, lijkt echter moeite te hebben om zijn diensten online te houden.

Nest heeft een breed portfolio van smart home producten, zoals slimme thermostaten en camera’s. Deze zijn allemaal vanaf afstand te bedienen, of juist automatisch te laten regelen met Applets van IFTTT (If This Then That). Helaas blijkt maar weer hoe fragiel smart home kan zijn als er bijvoorbeeld servers van de fabrikant offline gaan. Nu wil dat precies het geval zijn bij Nest – en dat is de afgelopen weken niet een enkele keer gebeurd, inmiddels staat de teller al op drie keer in de afgelopen maand, dit blijkt uit verschillende statistieken van Down Detector. Vannacht was de derde keer, dit volgt op grote gebeurtenissen op 15- en 27 november. Op het hoogtepunt kwamen er 1.221 meldingen binnen.

Op het moment van schrijven geeft Nest vrij weinig informatie over waarom de diensten van het bedrijf dusdanig vaak offline gaan – wel zegt het een onderzoek te zijn gestart naar de problemen, het is niet duidelijk of deze resultaten uiteindelijk ook gedeeld gaan worden. Het belangrijkste is dat het opgelost mag worden – bij smart home ben je volledig afhankelijk van de servers van fabrikanten – zijn deze offline, dan heb je niks meer aan het product. Gelukkig lijkt de duur van de gebeurtenissen de afgelopen weken wel mee te vallen, binnen een paar uur had iedereen weer toegang tot de diensten. Ook valt het op dat er vooral ’s nachts, Europese tijd, uitvallen zijn van de diensten – al is dit, gezien het verschil in de tijdszones tussen de Verenigde Staten en Europa, misschien niet eens zo verrassend.

Nest heeft een breed portfolio van smart home producten, zoals slimme thermostaten en camera’s. Deze zijn allemaal vanaf afstand te bedienen, of juist automatisch te laten regelen met Applets van IFTTT (If This Then That). Helaas blijkt maar weer hoe fragiel smart home kan zijn als er bijvoorbeeld servers van de fabrikant offline gaan. Nu wil dat precies het geval zijn bij Nest – en dat is de afgelopen weken niet een enkele keer gebeurd, inmiddels staat de teller al op drie keer in de afgelopen maand, dit blijkt uit verschillende statistieken van Down Detector. Vannacht was de derde keer, dit volgt op grote gebeurtenissen op 15- en 27 november. Op het hoogtepunt kwamen er 1.221 meldingen binnen.

Op het moment van schrijven geeft Nest vrij weinig informatie over waarom de diensten van het bedrijf dusdanig vaak offline gaan – wel zegt het een onderzoek te zijn gestart naar de problemen, het is niet duidelijk of deze resultaten uiteindelijk ook gedeeld gaan worden. Het belangrijkste is dat het opgelost mag worden – bij smart home ben je volledig afhankelijk van de servers van fabrikanten – zijn deze offline, dan heb je niks meer aan het product. Gelukkig lijkt de duur van de gebeurtenissen de afgelopen weken wel mee te vallen, binnen een paar uur had iedereen weer toegang tot de diensten. Ook valt het op dat er vooral ’s nachts, Europese tijd, uitvallen zijn van de diensten – al is dit, gezien het verschil in de tijdszones tussen de Verenigde Staten en Europa, misschien niet eens zo verrassend.

alphabetdomoticaiftttmobielnestonline dienstensmart home

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!