12% meer elektronische transacties op Black Friday in België
Waar Black Friday vroeger een exclusief Amerikaans gebeuren was, is het nu een wereldwijd verspreid shoppingfeest. Ook in België kent die een-na-laatste vrijdag van november een groeiend succes, zoals je waarschijnlijk wel hebt gemerkt de voorbije week. Sommige winkelketens pakten uit met een hele week aan koopjes, maar de algemene trend is en blijft nog steeds een weekend gevuld met kortingen.
In het algemeen waren er vijftien procent meer elektronische transacties dan op een gewone vrijdag. Voornamelijk in de e-commerce is het gegeven van Black Friday duidelijk te zien. Het is dan ook makkelijker om op je pc te zien welke deals er allemaal zijn in plaats van de overvolle winkelstraten te trotseren. Zo stegen de online verkoopcijfers met maar liefst 65 procent in vergelijking met vrijdag zestien november.
Maar ook in de winkelstraten was Black Friday duidelijk op te merken. Zo vonden er daar tien procent meer betaaltransacties plaats dan op een doordeweekse vrijdag en maar liefst twaalf procent meer dan tijdens de Black Friday van vorig jaar.
Gezien het grote succes van het shoppingfeest kunnen we verwachten dat steeds meer winkels mee op het koopjesschip zullen springen. Cyber Monday blijft intussen nog wat achterop hinken. Die valt namelijk op de maandag na het bewuste koopjesweekend en is volledig gewijd aan technologiedeals, al vinden we dergelijke deals ook terug in het Black Friday weekend zelf. Die maandag is voor de technologiezaken eerder een manier om hun koopjes een dagje langer online te laten staan voor de late beslissers.
Waar Black Friday vroeger een exclusief Amerikaans gebeuren was, is het nu een wereldwijd verspreid shoppingfeest. Ook in België kent die een-na-laatste vrijdag van november een groeiend succes, zoals je waarschijnlijk wel hebt gemerkt de voorbije week. Sommige winkelketens pakten uit met een hele week aan koopjes, maar de algemene trend is en blijft nog steeds een weekend gevuld met kortingen.
In het algemeen waren er vijftien procent meer elektronische transacties dan op een gewone vrijdag. Voornamelijk in de e-commerce is het gegeven van Black Friday duidelijk te zien. Het is dan ook makkelijker om op je pc te zien welke deals er allemaal zijn in plaats van de overvolle winkelstraten te trotseren. Zo stegen de online verkoopcijfers met maar liefst 65 procent in vergelijking met vrijdag zestien november.
Maar ook in de winkelstraten was Black Friday duidelijk op te merken. Zo vonden er daar tien procent meer betaaltransacties plaats dan op een doordeweekse vrijdag en maar liefst twaalf procent meer dan tijdens de Black Friday van vorig jaar.
Gezien het grote succes van het shoppingfeest kunnen we verwachten dat steeds meer winkels mee op het koopjesschip zullen springen. Cyber Monday blijft intussen nog wat achterop hinken. Die valt namelijk op de maandag na het bewuste koopjesweekend en is volledig gewijd aan technologiedeals, al vinden we dergelijke deals ook terug in het Black Friday weekend zelf. Die maandag is voor de technologiezaken eerder een manier om hun koopjes een dagje langer online te laten staan voor de late beslissers.