Google Duplex nu ook daadwerkelijk beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten
Het bellen voor een afspraak bij een restaurant of kapper is nu niet het fijnste om te moeten doen, zo besefte ook Google. Tijdens Google I/O eerder dit jaar kondigde de zoekgigant dan ook aan met een ‘oplossing’ te gaan komen voor dit probleem, genaamd Google Duplex. Duplex maakt het mogelijk om een computer afspraken te laten maken via de telefoon; dit heeft het bedrijf gerealiseerd door het steeds realistischer maken van de stemmen ven de computer – maar ook het actief herkennen van een ‘abnormale’ situatie. Een telefoongesprek dat volledig volgens het boekje verloopt, bestaat immers niet.
Of het ethisch correct is om een computer de afspraken te laten maken, werd al snel tot een discussie omgevormd, nog voor Google meer details over de werking van Google Duplex vrij had gegeven. Alhoewel er tijdens de openingstoespraak van I/O een demo te horen was, was dat volgens Google niet waar gebruikers mee geconfronteerd zouden worden. Wat door een grote groep mensen gemist werd aan Googles nieuwe dienst was een ‘waarschuwingsbericht’ aan het begin van het telefoongesprek dat het ging om een robot, en dat telefoongesprekken opgenomen kunnen worden om de dienst te verbeteren. Nu de dienst in de Verenigde Staten verkrijgbaar is, heeft VentureBeat de dienst uit kunnen proberen om uit te vinden hoe alles nu precies in elkaar gestoken zit.
Vroeg stadium
Volgens de testen van VentureBeat werkt Google Duplex vooralsnog enkel bij restaurants, en niet voor de kapperszaken, waar Google het eerder ook over had. Daar komt nog bij dat slechts een klein deel van de restaurants daadwerkelijk ondersteuning bieden voor Googles Duplex. Als laatste is Google Duplex ook enkel werkzaam op een Google Pixel-smartphone, waarmee de dienst echt voor een zeer kleine groep te gebruiken is – verkopen van Google Pixel-telefoons vallen volgens de verwachtingen behoorlijk tegen. Natuurlijk is de kleine doelgroep voor Google perfect om de dienst verder mee uit te gaan bouwen; het zou dus zomaar kunnen dat steeds meer gebruikers toegang zullen verkrijgen tot Google Duplex.
Qua werking is de dienst ook nog wel in een vroeg stadium, maar het werkt vrij vergelijkbaar als de demo die Google liet zien. Ook is er de waarschuwingszin als aanhef om duidelijk te maken dat het gesprek opgenomen kan worden, al mist nog de expliciete vermelding dat het om een robot gaat: “Hi, I’m calling to make a reservation for a client. I’m calling from Google, so the call may be recorded.” Al met al dus best futuristisch, het blijft voorlopig ook nog wel een toekomstverhaal voor Europese gebruikers van Android-telefoons – Google heeft niet aangegeven of, en wanneer, de dienst nog uit zal gaan breiden buiten de Verenigde Staten. Bijkomend nadeel voor Nederland en België is de taal, het zal in dat opzicht dus ook nog wel langer duren voordat er in onze contreien iets van de dienst zichtbaar is…
Het bellen voor een afspraak bij een restaurant of kapper is nu niet het fijnste om te moeten doen, zo besefte ook Google. Tijdens Google I/O eerder dit jaar kondigde de zoekgigant dan ook aan met een ‘oplossing’ te gaan komen voor dit probleem, genaamd Google Duplex. Duplex maakt het mogelijk om een computer afspraken te laten maken via de telefoon; dit heeft het bedrijf gerealiseerd door het steeds realistischer maken van de stemmen ven de computer – maar ook het actief herkennen van een ‘abnormale’ situatie. Een telefoongesprek dat volledig volgens het boekje verloopt, bestaat immers niet.
Of het ethisch correct is om een computer de afspraken te laten maken, werd al snel tot een discussie omgevormd, nog voor Google meer details over de werking van Google Duplex vrij had gegeven. Alhoewel er tijdens de openingstoespraak van I/O een demo te horen was, was dat volgens Google niet waar gebruikers mee geconfronteerd zouden worden. Wat door een grote groep mensen gemist werd aan Googles nieuwe dienst was een ‘waarschuwingsbericht’ aan het begin van het telefoongesprek dat het ging om een robot, en dat telefoongesprekken opgenomen kunnen worden om de dienst te verbeteren. Nu de dienst in de Verenigde Staten verkrijgbaar is, heeft VentureBeat de dienst uit kunnen proberen om uit te vinden hoe alles nu precies in elkaar gestoken zit.
Vroeg stadium
Volgens de testen van VentureBeat werkt Google Duplex vooralsnog enkel bij restaurants, en niet voor de kapperszaken, waar Google het eerder ook over had. Daar komt nog bij dat slechts een klein deel van de restaurants daadwerkelijk ondersteuning bieden voor Googles Duplex. Als laatste is Google Duplex ook enkel werkzaam op een Google Pixel-smartphone, waarmee de dienst echt voor een zeer kleine groep te gebruiken is – verkopen van Google Pixel-telefoons vallen volgens de verwachtingen behoorlijk tegen. Natuurlijk is de kleine doelgroep voor Google perfect om de dienst verder mee uit te gaan bouwen; het zou dus zomaar kunnen dat steeds meer gebruikers toegang zullen verkrijgen tot Google Duplex.
Qua werking is de dienst ook nog wel in een vroeg stadium, maar het werkt vrij vergelijkbaar als de demo die Google liet zien. Ook is er de waarschuwingszin als aanhef om duidelijk te maken dat het gesprek opgenomen kan worden, al mist nog de expliciete vermelding dat het om een robot gaat: “Hi, I’m calling to make a reservation for a client. I’m calling from Google, so the call may be recorded.” Al met al dus best futuristisch, het blijft voorlopig ook nog wel een toekomstverhaal voor Europese gebruikers van Android-telefoons – Google heeft niet aangegeven of, en wanneer, de dienst nog uit zal gaan breiden buiten de Verenigde Staten. Bijkomend nadeel voor Nederland en België is de taal, het zal in dat opzicht dus ook nog wel langer duren voordat er in onze contreien iets van de dienst zichtbaar is…