Test

Dit is een popup

Apple CEO Tim Cook verdedigt miljardendeal met Google

Apple
Is Apple zijn belangrijkste merkwaarde vergeten voor 18,4 miljard euro aan inkomsten? CEO Tim Cook vindt alvast van niet.

In een interview met Axios voor de Amerikaanse betaalzender HBO, heeft Tim Cook, CEO van Apple, de keuze van het bedrijf verdedigd om van Google de standaardzoekmachine van Apple-browser Safari te maken. Volgens Cook is Google simpelweg de beste zoekmachine. Dit ondanks het feit dat er twijfel is of Google de data van zijn gebruikers wel voldoende beschermt.

De deal tussen Apple en Google dateert al van september dit jaar. Volgens een rapport van Business Insider betaalt Google in 2018 zo’n 7,9 miljoen euro aan Apple om de default zoekmachine te blijven in de iOS browser. In 2019 zal het gaan over een bedrag van 10,5 miljard euro. Een enorm bedrag en de vraag is nu of dat bedrag te aantrekkelijk was om te weigeren. Wanneer het gaat om privacy, zijn er namelijk betere, al dan niet kleinere, zoekmachines die daar beter in slagen, zoals bijvoorbeeld DuckDuckGo. Een doordachte vraag van Axios tijdens het interview, want Cook heeft de voorbije maanden steeds meer de nadruk gelegd op privacy als een van de belangrijkste waarden van het merk.

Zo was er bijvoorbeeld de uithaal van de CEO naar Mark Zuckerberg van Facebook, die volgens hem handelde in persoonlijke gegevens. Een uitspraak die er voor zorgde dat het Facebook management verplicht werd Android-telefoons te gebruiken.

Ter verdediging van de deal met Google, zei Cook dat hij denkt dat Google’s zoekmachine de beste is. “Kijk naar wat we hebben gedaan met de controlemechanismen die we hebben ingebouwd. We hebben privénavigatie. We hebben bescherming tegen slimme trackers. We hebben geprobeerd om nieuwe manieren te bedenken om onze gebruikers te helpen doorheen de dag. Het is niet perfect, dat zal ik als eerste toegeven, maar het helpt enorm.”, aldus de Apple topman.

In een interview met Axios voor de Amerikaanse betaalzender HBO, heeft Tim Cook, CEO van Apple, de keuze van het bedrijf verdedigd om van Google de standaardzoekmachine van Apple-browser Safari te maken. Volgens Cook is Google simpelweg de beste zoekmachine. Dit ondanks het feit dat er twijfel is of Google de data van zijn gebruikers wel voldoende beschermt.

De deal tussen Apple en Google dateert al van september dit jaar. Volgens een rapport van Business Insider betaalt Google in 2018 zo’n 7,9 miljoen euro aan Apple om de default zoekmachine te blijven in de iOS browser. In 2019 zal het gaan over een bedrag van 10,5 miljard euro. Een enorm bedrag en de vraag is nu of dat bedrag te aantrekkelijk was om te weigeren. Wanneer het gaat om privacy, zijn er namelijk betere, al dan niet kleinere, zoekmachines die daar beter in slagen, zoals bijvoorbeeld DuckDuckGo. Een doordachte vraag van Axios tijdens het interview, want Cook heeft de voorbije maanden steeds meer de nadruk gelegd op privacy als een van de belangrijkste waarden van het merk.

Zo was er bijvoorbeeld de uithaal van de CEO naar Mark Zuckerberg van Facebook, die volgens hem handelde in persoonlijke gegevens. Een uitspraak die er voor zorgde dat het Facebook management verplicht werd Android-telefoons te gebruiken.

Ter verdediging van de deal met Google, zei Cook dat hij denkt dat Google’s zoekmachine de beste is. “Kijk naar wat we hebben gedaan met de controlemechanismen die we hebben ingebouwd. We hebben privénavigatie. We hebben bescherming tegen slimme trackers. We hebben geprobeerd om nieuwe manieren te bedenken om onze gebruikers te helpen doorheen de dag. Het is niet perfect, dat zal ik als eerste toegeven, maar het helpt enorm.”, aldus de Apple topman.

applebusinessgoogleprivacytim cookzoekmachine

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!