Xiaomi neemt verlieslijdende smartphonefabrikant Meitu over
Soms sta je echt versteld met de overnames die wereldwijd gebeuren, zo ook vandaag. Xiaomi heeft er namelijk voor gekozen om een Chinese smartphonefabrikant die al jaren verlieslijdend is over te nemen. Meitu is gericht op het ontwikkelen van cameratechnieken, specifiek voor het maken van de ‘beste’ selfies, daarmee heeft het bedrijf een vergelijkbaar doel als concurrent OPPO. Dat Xiaomi de fabrikant nu over gaat nemen, kan een slimme zet zijn; Xiaomi heeft al jaren moeite met het bijhouden van zijn technieken voor de camera’s op zijn toestellen. Alhoewel de kwaliteit de afgelopen jaren al een stuk beter is geworden, kan het bedrijf nog altijd niet concurreren met fabrikanten zoals Apple en Samsung.
Beide bedrijven noemen de overname een strategische samenwerking. Meitu zal voor onvoorziene tijd zijn merknaam, technieken en hardware in licentie aanbieden aan Xiaomi. De smartphonefabrikant zal voor de nieuwe generatie Meitu smartphones verantwoordelijk zijn voor het design, de productie, maar ook bijvoorbeeld de verkoop en marketing zijn voortaan onderdelen die op het bord van Xiaomi komen te liggen. Meitu zal wel ondersteuning bieden bij het ontwikkelen van de camera’s met zijn algoritmes en andere technieken. Meitu hoopt dat de samenwerking zijn technieken enkel nog maar naar een hoger niveau kunnen brengen – onder andere door de grote schaal waarin Xiaomi ruimte heeft voor R&D – waardoor het bedrijf daar minder tijd en budget bij elkaar voor hoeft te brengen.
Grote verliezen
Dat deze overname van groot belang is, blijkt enkel al als je kijkt naar de verliezen die Meitu de afgelopen jaren heeft gedraaid. Vorig jaar bleef het nog bij ongeveer 28 miljoen dollar (24,5 miljoen euro), dit jaar ziet het er nog slechter uit – er wordt een verlies verwacht dat tussen de 137 en 173 miljoen dollar zal liggen (ongeveer tussen de 119,6 en 151,1 miljoen euro). Overigens mag dit niet volledig gezien worden als een verrassing, vorig jaar produceerde en verkocht het bedrijf nog verschillende modellen, en dit jaar werd er besloten om slechts één model te verkopen. Of Xiaomi de verliezen om kan gaan draaien is nog niet bekend – Xiaomi heeft in elk geval de kracht om een succes van het merk te maken. Daarnaast zal Xiaomi mogelijk ook profiteren van de fabrikant door het uitproberen van nieuwe technieken, die dan ook zomaar in zijn eigen smartphones terug kunnen komen.
Soms sta je echt versteld met de overnames die wereldwijd gebeuren, zo ook vandaag. Xiaomi heeft er namelijk voor gekozen om een Chinese smartphonefabrikant die al jaren verlieslijdend is over te nemen. Meitu is gericht op het ontwikkelen van cameratechnieken, specifiek voor het maken van de ‘beste’ selfies, daarmee heeft het bedrijf een vergelijkbaar doel als concurrent OPPO. Dat Xiaomi de fabrikant nu over gaat nemen, kan een slimme zet zijn; Xiaomi heeft al jaren moeite met het bijhouden van zijn technieken voor de camera’s op zijn toestellen. Alhoewel de kwaliteit de afgelopen jaren al een stuk beter is geworden, kan het bedrijf nog altijd niet concurreren met fabrikanten zoals Apple en Samsung.
Beide bedrijven noemen de overname een strategische samenwerking. Meitu zal voor onvoorziene tijd zijn merknaam, technieken en hardware in licentie aanbieden aan Xiaomi. De smartphonefabrikant zal voor de nieuwe generatie Meitu smartphones verantwoordelijk zijn voor het design, de productie, maar ook bijvoorbeeld de verkoop en marketing zijn voortaan onderdelen die op het bord van Xiaomi komen te liggen. Meitu zal wel ondersteuning bieden bij het ontwikkelen van de camera’s met zijn algoritmes en andere technieken. Meitu hoopt dat de samenwerking zijn technieken enkel nog maar naar een hoger niveau kunnen brengen – onder andere door de grote schaal waarin Xiaomi ruimte heeft voor R&D – waardoor het bedrijf daar minder tijd en budget bij elkaar voor hoeft te brengen.
Grote verliezen
Dat deze overname van groot belang is, blijkt enkel al als je kijkt naar de verliezen die Meitu de afgelopen jaren heeft gedraaid. Vorig jaar bleef het nog bij ongeveer 28 miljoen dollar (24,5 miljoen euro), dit jaar ziet het er nog slechter uit – er wordt een verlies verwacht dat tussen de 137 en 173 miljoen dollar zal liggen (ongeveer tussen de 119,6 en 151,1 miljoen euro). Overigens mag dit niet volledig gezien worden als een verrassing, vorig jaar produceerde en verkocht het bedrijf nog verschillende modellen, en dit jaar werd er besloten om slechts één model te verkopen. Of Xiaomi de verliezen om kan gaan draaien is nog niet bekend – Xiaomi heeft in elk geval de kracht om een succes van het merk te maken. Daarnaast zal Xiaomi mogelijk ook profiteren van de fabrikant door het uitproberen van nieuwe technieken, die dan ook zomaar in zijn eigen smartphones terug kunnen komen.