Test

Dit is een popup

Update: Microsoft zou bezig zijn om Surface Pro 4’s met touchproblematiek te vervangen

Als je de ‘trotse’ eigenaar bent van de Microsoft Surface Pro 4-tablet, dan is de trots sinds juli misschien toch wat ingedaald. Gelukkig lijkt de Amerikaanse softwaregigant met een oplossing te komen, als het probleem zich nog altijd voordoet.

Software is niet altijd zonder problemen, vooral driverupdates kunnen grote problemen veroorzaken. In de meeste gevallen verlopen driverupdates probleemloos, al is de Microsoft Surface Pro 4 het levende bewijs dat dit niet altijd het geval is. De tablet ontving afgelopen juli een update voor de drivers van het touchscreen; in sommige gevallen bleek dit een fataal einde te hebben: in een aantal gevallen die bekend zijn, functioneerde het touchscreen helemaal niet meer. In andere gevallen bleek het scherm nog wel te willen werken – maar was de touchinvoer niet accuraat.

Vrij kort nadat de berichten verschenen, werd al duidelijk dat het een groot probleem was voor Microsoft, het Amerikaanse bedrijf gaf veel aandacht aan de ontstane problematiek. Helaas is er het nog altijd onduidelijk of dit een probleem is dat opgelost kan worden door middel van een update, er zijn namelijk nog altijd gebruikers die wachten op een softwarematige oplossing. Gelukkig lijkt Microsoft een nieuwe aanpak te hebben verkozen nadat het gebruikers maanden heeft laten wachten. Verschillende verhalen doen nu de ronde dat Microsoft de tablets stilaan laat vervangen, zelfs al is de garantieperiode al verlopen, zo geeft de Duitse website WindowsUnited aan. Microsoft lijkt zich ook niet te herkennen in de verhalen waarbij de tablets vervangen worden, het is dus maar afwachten of dit daadwerkelijk het geval is.

Oorzaak touchproblematiek

Inmiddels zijn we haast een half jaar verder en heeft Microsoft nog altijd niet laten weten waar zich de problemen voordoen. Anders dan dat gebruikers geen gebruik kunnen maken van het touchscreen, en dat in sommige gevallen opnieuw opstarten ook niet mogelijk is, is er niks bekend over de problemen. Het Duitse WindowsUnited zou mogelijk via de klantenservice de oorzaak achterhaald hebben. Een gebruiker heeft de website namelijk gemeld dat de klantenservice in is gegaan op de problemen, en geeft aan dat de problemen veroorzaakt worden door het formaat van de drivers. Dit veroorzaakt dat de tablet in een ‘failed’ en ‘upgrade’-loop terecht zal komen, er zal namelijk continu geprobeerd worden om de driver wel juist te installeren… maar dat lukt dus niet.


Update 20-11 17:50: Het artikel is aangepast om beter te vermelden dat het vervangen van de tablets een gerucht is die verscheen via het Duitse WindowsUnited. Een andere toevoeging is dat er bij Microsoft intern geen melding is van tablets die vervangen worden, zeker niet buiten te garantie. Ook zou het niet gaan om een bekend probleem: “Intern krijg ik namelijk niet het bericht dat het om een bekend probleem gaat waar we devices zouden gaan vervangen.”

Software is niet altijd zonder problemen, vooral driverupdates kunnen grote problemen veroorzaken. In de meeste gevallen verlopen driverupdates probleemloos, al is de Microsoft Surface Pro 4 het levende bewijs dat dit niet altijd het geval is. De tablet ontving afgelopen juli een update voor de drivers van het touchscreen; in sommige gevallen bleek dit een fataal einde te hebben: in een aantal gevallen die bekend zijn, functioneerde het touchscreen helemaal niet meer. In andere gevallen bleek het scherm nog wel te willen werken – maar was de touchinvoer niet accuraat.

Vrij kort nadat de berichten verschenen, werd al duidelijk dat het een groot probleem was voor Microsoft, het Amerikaanse bedrijf gaf veel aandacht aan de ontstane problematiek. Helaas is er het nog altijd onduidelijk of dit een probleem is dat opgelost kan worden door middel van een update, er zijn namelijk nog altijd gebruikers die wachten op een softwarematige oplossing. Gelukkig lijkt Microsoft een nieuwe aanpak te hebben verkozen nadat het gebruikers maanden heeft laten wachten. Verschillende verhalen doen nu de ronde dat Microsoft de tablets stilaan laat vervangen, zelfs al is de garantieperiode al verlopen, zo geeft de Duitse website WindowsUnited aan. Microsoft lijkt zich ook niet te herkennen in de verhalen waarbij de tablets vervangen worden, het is dus maar afwachten of dit daadwerkelijk het geval is.

Oorzaak touchproblematiek

Inmiddels zijn we haast een half jaar verder en heeft Microsoft nog altijd niet laten weten waar zich de problemen voordoen. Anders dan dat gebruikers geen gebruik kunnen maken van het touchscreen, en dat in sommige gevallen opnieuw opstarten ook niet mogelijk is, is er niks bekend over de problemen. Het Duitse WindowsUnited zou mogelijk via de klantenservice de oorzaak achterhaald hebben. Een gebruiker heeft de website namelijk gemeld dat de klantenservice in is gegaan op de problemen, en geeft aan dat de problemen veroorzaakt worden door het formaat van de drivers. Dit veroorzaakt dat de tablet in een ‘failed’ en ‘upgrade’-loop terecht zal komen, er zal namelijk continu geprobeerd worden om de driver wel juist te installeren… maar dat lukt dus niet.


Update 20-11 17:50: Het artikel is aangepast om beter te vermelden dat het vervangen van de tablets een gerucht is die verscheen via het Duitse WindowsUnited. Een andere toevoeging is dat er bij Microsoft intern geen melding is van tablets die vervangen worden, zeker niet buiten te garantie. Ook zou het niet gaan om een bekend probleem: “Intern krijg ik namelijk niet het bericht dat het om een bekend probleem gaat waar we devices zouden gaan vervangen.”

microsoftsurface pro 4touchscreenWindows

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!