Nederlandse eigenaren Xiaomi Mi A1 ondervinden problemen na recente update
Inmiddels is november weer in volle gang, zo blijkt ook wel uit de uitrol van beveiligingspatches die van start begint te gaan – vooral voor gebruikers van Android One-toestellen rollen de updates vlotjes binnen. Mits je de trotste eigenaar bent van de Xiaomi Mi A1, dan is het dit keer misschien toch wel wijs om nog even te wachten, zo blijkt uit meldingen die zijn verschenen op het forum van Tweakers. De recente update, die de beveiligingspatch van november bevat, zou het toestel haast onbruikbaar maken – het toestel belandt volgens de berichten na het uitvoeren van een update in een vrij onverklaarbare bootloop.
Het probleem beheerst zich overigens niet alleen rondom de Xiaomi Mi A1, ook de Mi A2 en Mi A2 Lite hebben last van de problemen. In het kort gaat het dus om alle Xiaomi-toestellen met het Android One-embleem van Google en met de beveiligingspatch van november. Overigens doet het probleem zich niet voor bij alle andere Android One-toestellen met de beveiligingspatch van de november, dus wat Xiaomi precies aan deze update heeft aangepast zodat deze problemen zich voordoen, is de grote vraag. De vraag wordt enkel nog maar versterkt als de mogelijke oorzaak, en vooral ook de oplossing, gevonden wordt.
Problemen op taalniveau
De problemen die zich voortdoen, lijken te maken te hebben met de Nederlandse taalinstelling voor de Xiaomi-toestellen. Als het toestel in het Nederlands ingesteld is, en er ook een simkaart aanwezig is, dan zal het toestel na de update in een eindeloze reboot-cycle terechtkomen. Gelukkig lijkt het erop dat het geen ernstig probleem is. Mocht je telefoon al in een bootloop terecht zijn gekomen, dan werkt het om de simkaart uit de telefoon te trekken. Start vervolgens de telefoon normaal op en wijzig de taal naar elke andere taal die je voorkeur heeft, en plaats de simkaart terug. De telefoon zal nu normaal werken; wijzig de telefoon nu ook niet terug naar het Nederlands, de telefoon gaat dan namelijk terug in de bootloop.
Het lijkt, voor zover te zien is, enkel te maken te hebben met de Nederlandse taal – voel me dan toch alweer gediscrimineerd door Xiaomi, mogen we de update niet eens hebben… Maar goed, het is dus wel op te lossen. Wanneer Xiaomi echter met een ‘echte’ oplossing komt zodat je ook weer met alle vrijheid de telefoon in het Nederlands kan gebruiken, is niet bekend, er is namelijk nog geen reactie van het bedrijf. Voorheen was Xiaomi wel relatief snel met het oplossen van fouten, vooral een fout van dit formaat is natuurlijk belangrijk om snel op te lossen.
Inmiddels is november weer in volle gang, zo blijkt ook wel uit de uitrol van beveiligingspatches die van start begint te gaan – vooral voor gebruikers van Android One-toestellen rollen de updates vlotjes binnen. Mits je de trotste eigenaar bent van de Xiaomi Mi A1, dan is het dit keer misschien toch wel wijs om nog even te wachten, zo blijkt uit meldingen die zijn verschenen op het forum van Tweakers. De recente update, die de beveiligingspatch van november bevat, zou het toestel haast onbruikbaar maken – het toestel belandt volgens de berichten na het uitvoeren van een update in een vrij onverklaarbare bootloop.
Het probleem beheerst zich overigens niet alleen rondom de Xiaomi Mi A1, ook de Mi A2 en Mi A2 Lite hebben last van de problemen. In het kort gaat het dus om alle Xiaomi-toestellen met het Android One-embleem van Google en met de beveiligingspatch van november. Overigens doet het probleem zich niet voor bij alle andere Android One-toestellen met de beveiligingspatch van de november, dus wat Xiaomi precies aan deze update heeft aangepast zodat deze problemen zich voordoen, is de grote vraag. De vraag wordt enkel nog maar versterkt als de mogelijke oorzaak, en vooral ook de oplossing, gevonden wordt.
Problemen op taalniveau
De problemen die zich voortdoen, lijken te maken te hebben met de Nederlandse taalinstelling voor de Xiaomi-toestellen. Als het toestel in het Nederlands ingesteld is, en er ook een simkaart aanwezig is, dan zal het toestel na de update in een eindeloze reboot-cycle terechtkomen. Gelukkig lijkt het erop dat het geen ernstig probleem is. Mocht je telefoon al in een bootloop terecht zijn gekomen, dan werkt het om de simkaart uit de telefoon te trekken. Start vervolgens de telefoon normaal op en wijzig de taal naar elke andere taal die je voorkeur heeft, en plaats de simkaart terug. De telefoon zal nu normaal werken; wijzig de telefoon nu ook niet terug naar het Nederlands, de telefoon gaat dan namelijk terug in de bootloop.
Het lijkt, voor zover te zien is, enkel te maken te hebben met de Nederlandse taal – voel me dan toch alweer gediscrimineerd door Xiaomi, mogen we de update niet eens hebben… Maar goed, het is dus wel op te lossen. Wanneer Xiaomi echter met een ‘echte’ oplossing komt zodat je ook weer met alle vrijheid de telefoon in het Nederlands kan gebruiken, is niet bekend, er is namelijk nog geen reactie van het bedrijf. Voorheen was Xiaomi wel relatief snel met het oplossen van fouten, vooral een fout van dit formaat is natuurlijk belangrijk om snel op te lossen.