Test

Dit is een popup

Nieuws

Waymo mag nu ook in Californië zelfrijdende wagens zonder bestuurder testen

Zelfrijdende wagen van Waymo
Het Department of Motor Vehicles (DMV) van Californië heeft Waymo een vergunning verleend om zijn test met zelfrijdende auto’s zonder bestuurder op de openbare weg uit te breiden naar een afgebakend gebied in de staat.

Volgens Waymo is het de eerste keer dat het Californische departement een bedrijf toestemming verleent om volledig onbemande auto’s (https://www.techpulse.be/achtergrond/229072/autonome-wagens-bestuurderloos-stuurloos) op zijn wegen te testen.  De vergunning is het resultaat van nieuwe DMV-voorschriften die in april van kracht zijn geworden en waarmee bedrijven binnen zorgvuldig gedefinieerde regels volledig zelfrijdende wagens kunnen testen. In deze auto’s zit er dus geen testrijder op de bestuurdersstoel die in noodgevallen zou kunnen ingrijpen.

De door DMV verleende vergunning omvat dag- en nachttests op stadsstraten, landelijke wegen en snelwegen met snelheden tot bijna 105 kilometer per uur. De autonome auto’s van Waymo mogen zelfs rijden bij mist en lichte regen. Daarbij staat volgens Waymo veiligheid voorop: als een wagen een situatie tegenkomt die het niet begrijpt, komt hij volgens de protocollen tot stilstand totdat hij begrijpt hoe hij verder moet. Daarbij neemt de auto contact op met de ondersteunende afdeling, die helpt bij het oplossen van het probleem.

Bekend terrein

Waymo’s testauto’s mogen gaan rijden in Mountain View, een gebied dichtbij de stad San Jose. Het is een bekend gebied voor het bedrijf: de hoofdkantoren van Waymo en moederbedrijf Alphabet zijn er gevestigd. Bovendien biedt Mountain View onderdak aan meer dan een tiental autonome voertuigbedrijven en ondersteunt al jarenlang veilige testen. Waymo mag zijn volledig autonome auto’s al langer testen in Phoenix, Arizona.

Waymo-vergunning in Californië
De volledig autonome wagens van Waymo mogen in het gearceerde gebied gaan rijden.

Net als in Arizona begint Waymo de testen zonder bestuurder in Mountain View in stadsstraten binnen een beperkt gebied en breidt het het testgebied na verloop van tijd geleidelijk uit. Ook zullen de ritten zonder bestuurder in Californië in eerste instantie alleen voor Waymo-medewerkers beschikbaar zijn, later wordt het programma aangeboden aan het publiek. Waymo geeft aan dat het met deze strategie al meer dan 16 miljoen testkilometers op de openbare weg en 11 miljard gesimuleerde kilometers heeft afgelegd.

Volgens Waymo is het de eerste keer dat het Californische departement een bedrijf toestemming verleent om volledig onbemande auto’s (https://www.techpulse.be/achtergrond/229072/autonome-wagens-bestuurderloos-stuurloos) op zijn wegen te testen.  De vergunning is het resultaat van nieuwe DMV-voorschriften die in april van kracht zijn geworden en waarmee bedrijven binnen zorgvuldig gedefinieerde regels volledig zelfrijdende wagens kunnen testen. In deze auto’s zit er dus geen testrijder op de bestuurdersstoel die in noodgevallen zou kunnen ingrijpen.

De door DMV verleende vergunning omvat dag- en nachttests op stadsstraten, landelijke wegen en snelwegen met snelheden tot bijna 105 kilometer per uur. De autonome auto’s van Waymo mogen zelfs rijden bij mist en lichte regen. Daarbij staat volgens Waymo veiligheid voorop: als een wagen een situatie tegenkomt die het niet begrijpt, komt hij volgens de protocollen tot stilstand totdat hij begrijpt hoe hij verder moet. Daarbij neemt de auto contact op met de ondersteunende afdeling, die helpt bij het oplossen van het probleem.

Bekend terrein

Waymo’s testauto’s mogen gaan rijden in Mountain View, een gebied dichtbij de stad San Jose. Het is een bekend gebied voor het bedrijf: de hoofdkantoren van Waymo en moederbedrijf Alphabet zijn er gevestigd. Bovendien biedt Mountain View onderdak aan meer dan een tiental autonome voertuigbedrijven en ondersteunt al jarenlang veilige testen. Waymo mag zijn volledig autonome auto’s al langer testen in Phoenix, Arizona.

Waymo-vergunning in Californië
De volledig autonome wagens van Waymo mogen in het gearceerde gebied gaan rijden.

Net als in Arizona begint Waymo de testen zonder bestuurder in Mountain View in stadsstraten binnen een beperkt gebied en breidt het het testgebied na verloop van tijd geleidelijk uit. Ook zullen de ritten zonder bestuurder in Californië in eerste instantie alleen voor Waymo-medewerkers beschikbaar zijn, later wordt het programma aangeboden aan het publiek. Waymo geeft aan dat het met deze strategie al meer dan 16 miljoen testkilometers op de openbare weg en 11 miljard gesimuleerde kilometers heeft afgelegd.

Not Connected Carwaymozelfrijdende auto

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!