Test

Dit is een popup

Smart light systeem zorgt voor communicatie tussen auto’s en verkeerslichten

Het lijkt erop dat smart cars met het nieuwe smart light systeem binnenkort zullen kunnen communiceren met verkeerslichten.

Elke autobestuurder haat het wel om plots snel te moeten afremmen voor een rood licht dat een seconde geleden nog groen was. Om dit vermijden, zou het natuurlijk handig zijn als je auto kan communiceren met dat verkeerslicht zodat hij kan aangeven wanneer het licht precies van kleur wisselt. Dergelijke technologie wordt soms ook wel het smart light systeem genoemd en lijkt stilaan vorm te krijgen.

Op dit moment zijn de grotere autofabrikanten zoals Volkswagen, Ford en BMW bezig met de ontwikkeling van een smart light systeem voor hun wagens. Concreet heeft Volkswagen zo een samenwerking opgestart met Siemens, waardoor het eerder deze maand al een smart light systeem heeft kunnen testen in Wolfsburg (Duitsland). Iedere fabrikant lijkt momenteel een soort van eigen variant te hebben hiervoor. Wagens van BMW werken bijvoorbeeld met een teller die het aantal seconden weergeeft voor het licht weer groen wordt. Een Mercedes zou dan weer een gemiddelde snelheid moeten aangeven die je moet aanhouden om een rood licht te vermijden. Volkswagen zou bovendien volgend jaar al beginnen met de technologie op de baan te brengen.

Dit smart light systeem werkt verder met behulp van wifitechnologie om nauwkeuriger te kunnen zijn dan een GPS-systeem. Als dit systeem goed werkt, zou het moeten helpen bij het verminderen van de uitstoot van wagens. Ook komt dit de veiligheid ten goede, aangezien bestuurders op deze manier niet meer bruusk moeten stoppen bij een licht dat plots rood wordt.

Tot slot lijkt deze ontwikkeling weer een stap richting een wereld zonder autobestuurders en met slimme steden. Auto’s die kunnen communiceren met verkeerslichten is een eerste stap. Ford is reeds druk bezig aan een systeem om auto’s ook met elkaar te laten communiceren en op die manier kan uiteindelijk een stad ontstaan waar de gehele verkeersinfrastructuur in verbinding staat. Een dergelijke stad is dan ook een ideale omgeving voor autonome wagens om veilig rond te rijden, maar zover zijn we momenteel (gelukkig?) nog niet.

Elke autobestuurder haat het wel om plots snel te moeten afremmen voor een rood licht dat een seconde geleden nog groen was. Om dit vermijden, zou het natuurlijk handig zijn als je auto kan communiceren met dat verkeerslicht zodat hij kan aangeven wanneer het licht precies van kleur wisselt. Dergelijke technologie wordt soms ook wel het smart light systeem genoemd en lijkt stilaan vorm te krijgen.

Op dit moment zijn de grotere autofabrikanten zoals Volkswagen, Ford en BMW bezig met de ontwikkeling van een smart light systeem voor hun wagens. Concreet heeft Volkswagen zo een samenwerking opgestart met Siemens, waardoor het eerder deze maand al een smart light systeem heeft kunnen testen in Wolfsburg (Duitsland). Iedere fabrikant lijkt momenteel een soort van eigen variant te hebben hiervoor. Wagens van BMW werken bijvoorbeeld met een teller die het aantal seconden weergeeft voor het licht weer groen wordt. Een Mercedes zou dan weer een gemiddelde snelheid moeten aangeven die je moet aanhouden om een rood licht te vermijden. Volkswagen zou bovendien volgend jaar al beginnen met de technologie op de baan te brengen.

Dit smart light systeem werkt verder met behulp van wifitechnologie om nauwkeuriger te kunnen zijn dan een GPS-systeem. Als dit systeem goed werkt, zou het moeten helpen bij het verminderen van de uitstoot van wagens. Ook komt dit de veiligheid ten goede, aangezien bestuurders op deze manier niet meer bruusk moeten stoppen bij een licht dat plots rood wordt.

Tot slot lijkt deze ontwikkeling weer een stap richting een wereld zonder autobestuurders en met slimme steden. Auto’s die kunnen communiceren met verkeerslichten is een eerste stap. Ford is reeds druk bezig aan een systeem om auto’s ook met elkaar te laten communiceren en op die manier kan uiteindelijk een stad ontstaan waar de gehele verkeersinfrastructuur in verbinding staat. Een dergelijke stad is dan ook een ideale omgeving voor autonome wagens om veilig rond te rijden, maar zover zijn we momenteel (gelukkig?) nog niet.

autonome wagenConnected Carsmart carsmart light systeem

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!