Kwartaalcijfers LG lopen achter op verwachtingen: midrangesegment mobiele tak boekt vooruitgang
Inmiddels is het 3e financiële kwartaal van 2018 tot een einde gekomen en maken bedrijven zich klaar op om mondjesmaat de kwartaalcijfers bekend te maken. Het eerste grote bedrijf in de mobiele sector dat de kwartaalcijfers al op de tocht heeft gezet, is LG. De mobiele tak heeft het al jaren moeilijk en boekt eigenlijk al tijden geen winst meer. LG weet het over het algemeen wel heel goed te boeren op het gebied van televisies – daar heeft het de afgelopen jaren vele malen positieve kwartaalcijfers mee weten af te leveren. Q3 2018 toont echter iets anders, juist de verkopen van televisies lopen achter, en de mobiele industrie weet zich in het midrangesegment te herpakken.
In de kwartaalcijfers is terug te vinden dat in het 3e kwartaal de verkoop van televisies is teruggelopen. Volgens LG is dit deels te verklaren door het WK dat in juni van dit jaar plaatsvond. Juist rond het WK worden er traditioneel veel televisies verkocht om de oude televisie te vervangen. LG ziet dus een correlatief verband tussen het plaatsvinden van het WK en de dalende verkopen in een volgend kwartaal. Geen geheel rare gedachten, als mensen hun televisie al tijdens het WK vervangen, is er in het volgende kwartaal natuurlijk niet nog een televisie nodig. Ook de verslechterende economie in Zuid-Amerika helpt niet bij de verkopen van televisies.
Vooruitgang in het 4e kwartaal
LG kijkt toch positief naar het 4e financiële kwartaal voor het verkopen van televisies. De uitloop van het WK-seizoen zal daar enerzijds al minder te merken zijn, net als dat het 4e kwartaal altijd al zorgt voor hogere verkopen door het kerstseizoen. Het Taiwanese bedrijf hoopt vooral op de Westerse markten goed te gaan scoren met de high-end OLED-televisies. Daar komt nog bij dat er een oplopende verwachting is voor de levering van OLED-schermen voor televisies aan externe partijen.
Ook het mobiele segment loopt terug in de verkopen – al mag dat tegenwoordig geen enorme verrassing meer zijn. Al jaren heeft LG last van zware concurrentie in het high-endsegment waar de hoogste marges worden behaald. Toch is er een positief puntje op de mobiele markt, aldus LG, het midrangesegment ziet een stijging in de verkopen in plaats van een daling. Ook heeft LG in het gehele mobiele segment een hogere marge weten te behalen, een ‘financiële meevaller’ dus; het bedrijf verliest nog altijd geld op de mobiele tak. Wel hoopt LG in het vierde kwartaal de verliezen te doen dalen met de komst van de LG V40 ThinQ, wanneer het toestel naar de Benelux komt, is niet bekend.
Inmiddels is het 3e financiële kwartaal van 2018 tot een einde gekomen en maken bedrijven zich klaar op om mondjesmaat de kwartaalcijfers bekend te maken. Het eerste grote bedrijf in de mobiele sector dat de kwartaalcijfers al op de tocht heeft gezet, is LG. De mobiele tak heeft het al jaren moeilijk en boekt eigenlijk al tijden geen winst meer. LG weet het over het algemeen wel heel goed te boeren op het gebied van televisies – daar heeft het de afgelopen jaren vele malen positieve kwartaalcijfers mee weten af te leveren. Q3 2018 toont echter iets anders, juist de verkopen van televisies lopen achter, en de mobiele industrie weet zich in het midrangesegment te herpakken.
In de kwartaalcijfers is terug te vinden dat in het 3e kwartaal de verkoop van televisies is teruggelopen. Volgens LG is dit deels te verklaren door het WK dat in juni van dit jaar plaatsvond. Juist rond het WK worden er traditioneel veel televisies verkocht om de oude televisie te vervangen. LG ziet dus een correlatief verband tussen het plaatsvinden van het WK en de dalende verkopen in een volgend kwartaal. Geen geheel rare gedachten, als mensen hun televisie al tijdens het WK vervangen, is er in het volgende kwartaal natuurlijk niet nog een televisie nodig. Ook de verslechterende economie in Zuid-Amerika helpt niet bij de verkopen van televisies.
Vooruitgang in het 4e kwartaal
LG kijkt toch positief naar het 4e financiële kwartaal voor het verkopen van televisies. De uitloop van het WK-seizoen zal daar enerzijds al minder te merken zijn, net als dat het 4e kwartaal altijd al zorgt voor hogere verkopen door het kerstseizoen. Het Taiwanese bedrijf hoopt vooral op de Westerse markten goed te gaan scoren met de high-end OLED-televisies. Daar komt nog bij dat er een oplopende verwachting is voor de levering van OLED-schermen voor televisies aan externe partijen.
Ook het mobiele segment loopt terug in de verkopen – al mag dat tegenwoordig geen enorme verrassing meer zijn. Al jaren heeft LG last van zware concurrentie in het high-endsegment waar de hoogste marges worden behaald. Toch is er een positief puntje op de mobiele markt, aldus LG, het midrangesegment ziet een stijging in de verkopen in plaats van een daling. Ook heeft LG in het gehele mobiele segment een hogere marge weten te behalen, een ‘financiële meevaller’ dus; het bedrijf verliest nog altijd geld op de mobiele tak. Wel hoopt LG in het vierde kwartaal de verliezen te doen dalen met de komst van de LG V40 ThinQ, wanneer het toestel naar de Benelux komt, is niet bekend.