Test

Dit is een popup

Facebook werkt inderdaad aan AR-bril

Socialmediaplatform Facebook lijkt niet bang te zijn van de hardwaremarkt. Het deelt zelfs trots mee dat het werkt aan een AR-bril.

Eerder deze maand zagen we het eerste hardwareproduct van Facebook verschijnen, namelijk de Portal smart display. Dit is echter verre van het einde van het hardwareavontuur van het bedrijf. Ficus Kirkpatrick, hoofd AR bij Facebook, heeft namelijk bevestigd dat er teams druk bezig zijn met de ontwikkeling van een AR-bril.

Aan de ene kant is het geen enorme verrassing dat Facebook een dergelijk project heeft lopen. Aan de andere kant creëert zo’n AR-bril geheel nieuwe mogelijkheden voor het bedrijf. De bril zou namelijk het eerste “mainstream” toestel zijn waarop Facebook naar hartenlust zijn software kan doen draaien, nadat het een tiental jaar gebonden was aan smartphones met besturingssystemen van Apple en Google.

Waar zowel VR als AR enkele jaren geleden een (heel) ver-van-ons-bedshow leken, zien we nu meer en meer startups verschijnen die hierop gefocust zijn. Denk maar aan de startup Magic Leap die begin augustus zijn Magic Leap One uit de doeken deed of aan de AR-bril van Google, Google Glass, die momenteel nog steeds ontwikkeld wordt met het oog op gebruik in bedrijven.

Er mag dan wel nog geen concreet product zijn dat Facebook kan voorstellen, toch gaf Kirkpatrick wat meer duiding over het project. Hij zei namelijk dat er niet meteen gedacht wordt aan een bril die zowel AR als VR weet te combineren. Kirkpatrick heeft namelijk niet meteen een toekomst voor ogen waar iedereen leeft in een virtuele wereld. Hij is namelijk van mening dat zaken zoals de mensen met wie je in verbinding staat, de dingen die je doet, de status van je apps… “draagbaar” moeten zijn. En met die visie in het achterhoofd zou er gewerkt worden aan de AR-bril.

Tegelijk kan nu de vraag gesteld worden wat de AR-bril gaat betekenen voor het privacybeleid. Facebook heeft momenteel al geen goed verleden als het aankomt op privacy en beveiliging. De toevoeging van een AR-bril van het bedrijf zelf, die je overal met je mee draagt, kan problemen opleveren. AR-brillen moeten namelijk data verzamelen over de echte wereld, waardoor het platform ook die gegevens kan gebruiken om bijvoorbeeld gerichtere advertenties en content te laten zien.

Facebook lijkt de wereld dus te gaan zien door een AR-bril, maar of die bril rooskleurig zal zijn, blijft nog maar de vraag.

Eerder deze maand zagen we het eerste hardwareproduct van Facebook verschijnen, namelijk de Portal smart display. Dit is echter verre van het einde van het hardwareavontuur van het bedrijf. Ficus Kirkpatrick, hoofd AR bij Facebook, heeft namelijk bevestigd dat er teams druk bezig zijn met de ontwikkeling van een AR-bril.

Aan de ene kant is het geen enorme verrassing dat Facebook een dergelijk project heeft lopen. Aan de andere kant creëert zo’n AR-bril geheel nieuwe mogelijkheden voor het bedrijf. De bril zou namelijk het eerste “mainstream” toestel zijn waarop Facebook naar hartenlust zijn software kan doen draaien, nadat het een tiental jaar gebonden was aan smartphones met besturingssystemen van Apple en Google.

Waar zowel VR als AR enkele jaren geleden een (heel) ver-van-ons-bedshow leken, zien we nu meer en meer startups verschijnen die hierop gefocust zijn. Denk maar aan de startup Magic Leap die begin augustus zijn Magic Leap One uit de doeken deed of aan de AR-bril van Google, Google Glass, die momenteel nog steeds ontwikkeld wordt met het oog op gebruik in bedrijven.

Er mag dan wel nog geen concreet product zijn dat Facebook kan voorstellen, toch gaf Kirkpatrick wat meer duiding over het project. Hij zei namelijk dat er niet meteen gedacht wordt aan een bril die zowel AR als VR weet te combineren. Kirkpatrick heeft namelijk niet meteen een toekomst voor ogen waar iedereen leeft in een virtuele wereld. Hij is namelijk van mening dat zaken zoals de mensen met wie je in verbinding staat, de dingen die je doet, de status van je apps… “draagbaar” moeten zijn. En met die visie in het achterhoofd zou er gewerkt worden aan de AR-bril.

Tegelijk kan nu de vraag gesteld worden wat de AR-bril gaat betekenen voor het privacybeleid. Facebook heeft momenteel al geen goed verleden als het aankomt op privacy en beveiliging. De toevoeging van een AR-bril van het bedrijf zelf, die je overal met je mee draagt, kan problemen opleveren. AR-brillen moeten namelijk data verzamelen over de echte wereld, waardoor het platform ook die gegevens kan gebruiken om bijvoorbeeld gerichtere advertenties en content te laten zien.

Facebook lijkt de wereld dus te gaan zien door een AR-bril, maar of die bril rooskleurig zal zijn, blijft nog maar de vraag.

arar-brilar-headset-Beveiligingprivacy

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!