Test

Dit is een popup

SoundCloud komt eindelijk met winstdeelname

SoundCloud
SoundCloud laat artiesten eindelijk deelnemen in de winst die hun muziek genereert, een welkome toevoeging, maar een die mogelijk te laat komt.

Beter laat dan nooit, moet de muziekdienst gedacht hebben die al in 2007 werd opgericht. Vorige week schreven we nog dat Spotify artiesten de mogelijkheid ging geven om zelf muziek te uploaden, met een grotere marge tot gevolg, en nu volgt Soundcloud dus met de mogelijkheid tot winstdeelname, ook wel monetization genoemd.

Monetization laat Soundcloud artiesten toe om te delen in de winst die wordt gegenereerd door hun luisteraars. Het platform maakt zijn winst immers door advertenties en premiumabonnementen te verkopen en dat bedrag wil het nu dus delen. Het programma werd vooreerst uitgerold naar een beperkt publiek van uitgenodigde Premier-partners, zodat het getest kon worden. Het plan was om het daarna uit te rollen naar de volledige Soundcloud-community. Die belofte kwam er vier jaar geleden en nu is het dus eindelijk zo ver.

Accounts die een SoundCloud Pro en Pro Unlimited abonnement hebben kunnen dus eindelijk deelnemen in de winst. Tenminste, als ze aan enkele extra vereisten voldoen. Zo moet je muziek 5000 “plays” hebben in de voorbije maand vanuit landen waar monetization beschikbaar is (VS, VK, Canada, Australië, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Nederland en Nieuw Zeeland) en moet je ouder zijn dan 18.

Volgens SoundCloud zou de omzet elke andere streamingservice verslaan, maar hoeveel dat juist is, is niet bekend. Hopelijk geeft SoundCloud geen te groot deel van zijn omzet weg, het bedrijf had vorig jaar immers al financiële problemen en moest zo’n 150 miljoen euro ophalen om het hoofd boven water te houden.

Beter laat dan nooit, moet de muziekdienst gedacht hebben die al in 2007 werd opgericht. Vorige week schreven we nog dat Spotify artiesten de mogelijkheid ging geven om zelf muziek te uploaden, met een grotere marge tot gevolg, en nu volgt Soundcloud dus met de mogelijkheid tot winstdeelname, ook wel monetization genoemd.

Monetization laat Soundcloud artiesten toe om te delen in de winst die wordt gegenereerd door hun luisteraars. Het platform maakt zijn winst immers door advertenties en premiumabonnementen te verkopen en dat bedrag wil het nu dus delen. Het programma werd vooreerst uitgerold naar een beperkt publiek van uitgenodigde Premier-partners, zodat het getest kon worden. Het plan was om het daarna uit te rollen naar de volledige Soundcloud-community. Die belofte kwam er vier jaar geleden en nu is het dus eindelijk zo ver.

Accounts die een SoundCloud Pro en Pro Unlimited abonnement hebben kunnen dus eindelijk deelnemen in de winst. Tenminste, als ze aan enkele extra vereisten voldoen. Zo moet je muziek 5000 “plays” hebben in de voorbije maand vanuit landen waar monetization beschikbaar is (VS, VK, Canada, Australië, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Nederland en Nieuw Zeeland) en moet je ouder zijn dan 18.

Volgens SoundCloud zou de omzet elke andere streamingservice verslaan, maar hoeveel dat juist is, is niet bekend. Hopelijk geeft SoundCloud geen te groot deel van zijn omzet weg, het bedrijf had vorig jaar immers al financiële problemen en moest zo’n 150 miljoen euro ophalen om het hoofd boven water te houden.

muziekontspanningsoundcloudspotify

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!