Test

Dit is een popup

Kia onthult elektrisch aangedreven E-Niro op de Autosalon van Parijs

Elektrisch rijden is duidelijk waar de toekomst zal liggen, of dat nu met accu’s is of met waterstof. Kia heeft vandaag de Kia E-Niro op de markt gezet, een elektrische variant van de bestaande Kia Niro.

Met de gestelde klimaatdoelstellingen in het klimaatakkoord van Parijs is er nog een hoop werk te verzetten. Om het wagenpark wereldwijd te vergroenen moet er een stop komen op het gebruik van fossiele brandstoffen. Een van de manieren om dat te bewerkstelligen wordt nu al grootschalig uitgerold, en dat is het gebruik van elektriciteit voor de aandrijving van de auto. Kia’s nieuwe E-Niro die op de Autosalon van Parijs tentoongesteld wordt is onderdeel van de overgang naar het gebruik van elektrische auto’s. Met een bereik van 485 km voor het 64 kWh-accupakket is het ook nog eens een realistische zet, een groot verschil met auto’s die andere jaren nog slechts 200-300 km ver kwamen.

Kia heeft besloten de E-Niro er in twee verschillende varianten te laten komen. Ten eerste is er de E-Niro met een 39,2 kWh-accupakket, ook is er het model met het 64 kWh-accupakket. Waar je met het grootste accupakket 485 km ver kan komen, kom je met het 39,2 kWh-accupakket ‘slechts’ 312 km ver. Deze afstanden zijn berekend volgens de WLTP-cyclus waarmee de auto’s zijn getest. De WLTP-cyclus is een nieuwe testprocedure die voor elektrische auto’s een stuk accurater is in vergelijking met de bestaande NEDC-cyclus die in 1980 in het leven werd geroepen.

Vermogensverschillen

Waarschijnlijk heeft Kia de E-Niro met het kleinere accupakket nog dusdanig ver gekregen door een lager vermogen. Met het 39,2 kWh accupakket krijg je namelijk ‘slechts’ 136 pk tot je beschikking. Kies je voor het grotere accupakket dan heb je 207 pk tot je beschikking, al zijn het nu wel elektrische paarden. De topsnelheden van beide auto’s verschillen overigens niet veel van elkaar, 155 km/u voor het eerstgenoemde accupakket, gevolgd door 167 km/u met het grote pakket. Geen enorme verschillen op zichzelf dus, maar wel groot genoeg om twee geheel verschillende groepen aan te spreken, al zijn deze groepen vooral gerelateerd aan de prijs.

Wil je de Kia E-Niro bestellen, dan zit er helaas niks anders op dan te wachten tot het einde van dit jaar. De productie van de auto is in het tweede kwartaal al gestart, waarna de fabrieken later dit jaar klaar zijn om uit te gaan leveren. Overigens gaat het niet om een geheel nieuwe auto, eerder was er al de Kia Niro, deze auto bevatte een hybride aandrijflijn en vormt duidelijk de basis voor de Kia E-Niro. Prijzen van de E-Niro zijn nog niet bekend, maar gezien de auto de concurrentie aan moet gaan met de Hyundai Kona Electric van 40.000 euro, zal de prijs daar niet ver vandaan liggen. Het is overigens een opvallende keuze voor Kia om in het vaarwater van de Hyundai Kona Electric te komen – beide merken vallen namelijk onder een moederbedrijf.

Met de gestelde klimaatdoelstellingen in het klimaatakkoord van Parijs is er nog een hoop werk te verzetten. Om het wagenpark wereldwijd te vergroenen moet er een stop komen op het gebruik van fossiele brandstoffen. Een van de manieren om dat te bewerkstelligen wordt nu al grootschalig uitgerold, en dat is het gebruik van elektriciteit voor de aandrijving van de auto. Kia’s nieuwe E-Niro die op de Autosalon van Parijs tentoongesteld wordt is onderdeel van de overgang naar het gebruik van elektrische auto’s. Met een bereik van 485 km voor het 64 kWh-accupakket is het ook nog eens een realistische zet, een groot verschil met auto’s die andere jaren nog slechts 200-300 km ver kwamen.

Kia heeft besloten de E-Niro er in twee verschillende varianten te laten komen. Ten eerste is er de E-Niro met een 39,2 kWh-accupakket, ook is er het model met het 64 kWh-accupakket. Waar je met het grootste accupakket 485 km ver kan komen, kom je met het 39,2 kWh-accupakket ‘slechts’ 312 km ver. Deze afstanden zijn berekend volgens de WLTP-cyclus waarmee de auto’s zijn getest. De WLTP-cyclus is een nieuwe testprocedure die voor elektrische auto’s een stuk accurater is in vergelijking met de bestaande NEDC-cyclus die in 1980 in het leven werd geroepen.

Vermogensverschillen

Waarschijnlijk heeft Kia de E-Niro met het kleinere accupakket nog dusdanig ver gekregen door een lager vermogen. Met het 39,2 kWh accupakket krijg je namelijk ‘slechts’ 136 pk tot je beschikking. Kies je voor het grotere accupakket dan heb je 207 pk tot je beschikking, al zijn het nu wel elektrische paarden. De topsnelheden van beide auto’s verschillen overigens niet veel van elkaar, 155 km/u voor het eerstgenoemde accupakket, gevolgd door 167 km/u met het grote pakket. Geen enorme verschillen op zichzelf dus, maar wel groot genoeg om twee geheel verschillende groepen aan te spreken, al zijn deze groepen vooral gerelateerd aan de prijs.

Wil je de Kia E-Niro bestellen, dan zit er helaas niks anders op dan te wachten tot het einde van dit jaar. De productie van de auto is in het tweede kwartaal al gestart, waarna de fabrieken later dit jaar klaar zijn om uit te gaan leveren. Overigens gaat het niet om een geheel nieuwe auto, eerder was er al de Kia Niro, deze auto bevatte een hybride aandrijflijn en vormt duidelijk de basis voor de Kia E-Niro. Prijzen van de E-Niro zijn nog niet bekend, maar gezien de auto de concurrentie aan moet gaan met de Hyundai Kona Electric van 40.000 euro, zal de prijs daar niet ver vandaan liggen. Het is overigens een opvallende keuze voor Kia om in het vaarwater van de Hyundai Kona Electric te komen – beide merken vallen namelijk onder een moederbedrijf.

Connected Carelektrische autokia

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!