Deal tussen Apple en Shazam officieel afgesloten
Als je toevallig een leuk nummer hoort op de radio terwijl je op café zit, kan je de titel en artiest makkelijk achterhalen met behulp van Shazam. Deze app herkent namelijk op basis van een geluidsfragment om welk liedje het gaat zodat je het achteraf opnieuw kan beluisteren of kan toevoegen aan een afspeellijst. Technologieproducent Apple toonde vorig jaar reeds interesse in Shazam door aan te kondigen dat het voor zo’n $400 miljoen het bedrijf wou overkopen. Een klein jaar na deze aankondiging is deze deal na lang wachten afgerond.
De gezamenlijke geschiedenis van deze twee bedrijven begint echter niet hier. Shazam was namelijk een van de eerste apps die je kon downloaden in de begindagen van de Apple App Store en is verder uitgegroeid tot een van de populairste muziekapps van het moment. Door deze nieuwe samenwerking willen de bedrijven gebruikers meer manieren aanbieden om muziek te ontdekken en te ervaren.
Op dit moment bestaan er nog twee versies van de app, een gratis versie met advertenties en een betalende versie zonder advertenties. Deze overname door Apple zal ook hierin verandering brengen, aangezien de app hierdoor gratis en advertentievrij zal worden voor alle gebruikers. Welke andere veranderingen en nieuwigheden deze samenwerking zal brengen, is nog niet bekend. Het enorme bedrag dat Apple voor Shazam heeft betaald, wijst er wel op dat een gratis, advertentievrij Shazam slechts het topje van de appelberg is.
Als je toevallig een leuk nummer hoort op de radio terwijl je op café zit, kan je de titel en artiest makkelijk achterhalen met behulp van Shazam. Deze app herkent namelijk op basis van een geluidsfragment om welk liedje het gaat zodat je het achteraf opnieuw kan beluisteren of kan toevoegen aan een afspeellijst. Technologieproducent Apple toonde vorig jaar reeds interesse in Shazam door aan te kondigen dat het voor zo’n $400 miljoen het bedrijf wou overkopen. Een klein jaar na deze aankondiging is deze deal na lang wachten afgerond.
De gezamenlijke geschiedenis van deze twee bedrijven begint echter niet hier. Shazam was namelijk een van de eerste apps die je kon downloaden in de begindagen van de Apple App Store en is verder uitgegroeid tot een van de populairste muziekapps van het moment. Door deze nieuwe samenwerking willen de bedrijven gebruikers meer manieren aanbieden om muziek te ontdekken en te ervaren.
Op dit moment bestaan er nog twee versies van de app, een gratis versie met advertenties en een betalende versie zonder advertenties. Deze overname door Apple zal ook hierin verandering brengen, aangezien de app hierdoor gratis en advertentievrij zal worden voor alle gebruikers. Welke andere veranderingen en nieuwigheden deze samenwerking zal brengen, is nog niet bekend. Het enorme bedrag dat Apple voor Shazam heeft betaald, wijst er wel op dat een gratis, advertentievrij Shazam slechts het topje van de appelberg is.