Test

Dit is een popup

Nieuws

IDC: Wereldwijde verkopen wearables stijgen met Apple nog altijd aan de leiding

Het IDC houdt elk kwartaal de cijfers bij van het aantal wearables dat wereldwijd verscheept wordt. Volgens de cijfers over het tweede kwartaal van 2018 is er nu ook daadwerkelijk een stijging te zien in het aantal verschepingen.

De verkopen van wearables blijven wereldwijd nog altijd relatief laag, ze zijn soms immers behoorlijk prijzig en bieden relatief weinig functionaliteiten. IFA begon dit jaar al met in de presentatie cijfers van het IDC uit elkaar gezet. Opvallend is dat de markt van wearables zowaar een groei heeft laten zien. De leider in het segment is niet verrassend, en is inmiddels al een aantal kwartalen niet meer gewijzigd.

Groei van de markt bedraagt 5,5 procent, daarbij gaat het om het totaal aantal verscheepte apparaten. Volgens het IDC zijn er in het tweede kwartaal 27.9 miljoen wearables verscheept, een stijging van 5,5 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2017. Dit zou vooral komen door een opkomst van de verkoop in markten zoals India en China. De omzet steeg daarbij echter nog wat hoger, in zijn totaliteit met 8.3 procent, tot 4.8 miljard dollar, omgerekend ongeveer 4.15 miljard euro.

Daling in Europa?

De cijfers zien er wereldwijd in elk geval rooskleurig uit. Helaas is dat in Europa niet precies het geval, dit kan overigens ook worden gezegd over Noord-Amerika en Japan. Volgens het IDC laat de markt van wearables hier juist een sterke daling zien van 6,3 procent. Daar hoeft volgens het IDC overigens geen problemen bij worden verwacht. De markt in de genoemde landen laat namelijk een transitie zien naar een geavanceerder soort smartwatch, waar dat in de rest van de wereld nog niet zo speelt.

Dat de overgang daar nog niet zo speelt lijdt daar juist tot een stijging in het aantal verkopen. Het zorgt er dan ook voor dat de markt dusdanig kan groeien, de prijzen zijn namelijk nog relatief laag. In landen als China, India, Afrika, het Midden-Oosten en Latijns Amerika is er door de lage prijzen in zijn totaliteit een stijging van 14 procent terug te vinden.

Apple als marktleider

Niet enkel in de markt van smartphones weet Apple het goed gemaakt – ook smartwatches weet het bedrijf prima aan de man te brengen. Vooral de Apple Watch, waarvan er een vierde generatie aan zit te komen, lijkt enorm succesvol. Als tweede op de lijst is Xiaomi terug te vinden, al is dat bedrijf niet perse in de lijst vanwege zijn smartwatches. In tegendeel, het bedrijf verkoopt weliswaar de Mi Band, maar weet ook met bijvoorbeeld haar ‘slimme’ hardloopschoenen een succes te behalen. De groei is daarbij niet zo sterk als bij Apple, maar het bedrijf weet concurrent Fitbit ver achter zich te laten.

IDC Wearables

Wat bij Fitbit juist opvallend is, is de daling in het aantal verkopen. Waar het eerst juist relatief goed ging met de verkopen lijkt het dit kwartaal tegen te zitten. Ondanks de dalende verkopen blijft Fitbit in zijn segment het leidende bedrijf. Andere merken die gelijkwaardige producten aanbieden bevinden zich namelijk niet in de top vijf die het IDC heeft opgesteld naar aanleiding van de kwartaalcijfers.

Opvallende vermissing

Een opvallende vermissing uit deze lijst zijn de bedrijven die vallen binnen de Fossil Group. Nu is het niet te zeggen hoe de verkopen er aan toe gaan binnen deze overkoepelende organisatie, maar gezien de brede hoeveelheid van wearables zou er alleszins een verwachting zijn dat ze vermeld staan. Het zou kunnen dat de bedrijven binnen de Fossil Group als onafhankelijke bedrijven te weinig verkopen om te verschijnen in het rapport van IDC. Het gaat daar echter enkel om speculaties, precieze redenen waarom de merken uit de Fossil Group niet vermeld staat is onbekend.

De verkopen van wearables blijven wereldwijd nog altijd relatief laag, ze zijn soms immers behoorlijk prijzig en bieden relatief weinig functionaliteiten. IFA begon dit jaar al met in de presentatie cijfers van het IDC uit elkaar gezet. Opvallend is dat de markt van wearables zowaar een groei heeft laten zien. De leider in het segment is niet verrassend, en is inmiddels al een aantal kwartalen niet meer gewijzigd.

Groei van de markt bedraagt 5,5 procent, daarbij gaat het om het totaal aantal verscheepte apparaten. Volgens het IDC zijn er in het tweede kwartaal 27.9 miljoen wearables verscheept, een stijging van 5,5 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2017. Dit zou vooral komen door een opkomst van de verkoop in markten zoals India en China. De omzet steeg daarbij echter nog wat hoger, in zijn totaliteit met 8.3 procent, tot 4.8 miljard dollar, omgerekend ongeveer 4.15 miljard euro.

Daling in Europa?

De cijfers zien er wereldwijd in elk geval rooskleurig uit. Helaas is dat in Europa niet precies het geval, dit kan overigens ook worden gezegd over Noord-Amerika en Japan. Volgens het IDC laat de markt van wearables hier juist een sterke daling zien van 6,3 procent. Daar hoeft volgens het IDC overigens geen problemen bij worden verwacht. De markt in de genoemde landen laat namelijk een transitie zien naar een geavanceerder soort smartwatch, waar dat in de rest van de wereld nog niet zo speelt.

Dat de overgang daar nog niet zo speelt lijdt daar juist tot een stijging in het aantal verkopen. Het zorgt er dan ook voor dat de markt dusdanig kan groeien, de prijzen zijn namelijk nog relatief laag. In landen als China, India, Afrika, het Midden-Oosten en Latijns Amerika is er door de lage prijzen in zijn totaliteit een stijging van 14 procent terug te vinden.

Apple als marktleider

Niet enkel in de markt van smartphones weet Apple het goed gemaakt – ook smartwatches weet het bedrijf prima aan de man te brengen. Vooral de Apple Watch, waarvan er een vierde generatie aan zit te komen, lijkt enorm succesvol. Als tweede op de lijst is Xiaomi terug te vinden, al is dat bedrijf niet perse in de lijst vanwege zijn smartwatches. In tegendeel, het bedrijf verkoopt weliswaar de Mi Band, maar weet ook met bijvoorbeeld haar ‘slimme’ hardloopschoenen een succes te behalen. De groei is daarbij niet zo sterk als bij Apple, maar het bedrijf weet concurrent Fitbit ver achter zich te laten.

IDC Wearables

Wat bij Fitbit juist opvallend is, is de daling in het aantal verkopen. Waar het eerst juist relatief goed ging met de verkopen lijkt het dit kwartaal tegen te zitten. Ondanks de dalende verkopen blijft Fitbit in zijn segment het leidende bedrijf. Andere merken die gelijkwaardige producten aanbieden bevinden zich namelijk niet in de top vijf die het IDC heeft opgesteld naar aanleiding van de kwartaalcijfers.

Opvallende vermissing

Een opvallende vermissing uit deze lijst zijn de bedrijven die vallen binnen de Fossil Group. Nu is het niet te zeggen hoe de verkopen er aan toe gaan binnen deze overkoepelende organisatie, maar gezien de brede hoeveelheid van wearables zou er alleszins een verwachting zijn dat ze vermeld staan. Het zou kunnen dat de bedrijven binnen de Fossil Group als onafhankelijke bedrijven te weinig verkopen om te verschijnen in het rapport van IDC. Het gaat daar echter enkel om speculaties, precieze redenen waarom de merken uit de Fossil Group niet vermeld staat is onbekend.

idcmobielsmartwatchwearables

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!