Britse mediagroepen willen overzicht van sociale netwerken
Traditionele media zijn in Groot-Brittannië onderworpen aan bepaalde wetten onder andere op het vlak van inhoud. Zij mogen bijgevolg niet publiceren wat ze willen en moeten rekening houden met die wetgeving. Inhoud die daarentegen op het internet verschijnt op platformen zoals Facebook, Google en Twitter valt hier niet onder. Overheden zijn overal ter wereld reeds bezig met manieren om de impact van de berichten op deze platformen in te perken. In Groot-Brittannië is het nu zo ver gekomen dat de hoofden van de Britse mediagroepen BBC, Sky, ITV, Channel 4, BT en TalkTalk een gezamenlijke oproep hebben gedaan voor een onafhankelijk overzicht van online gepubliceerde inhoud.
Het collectief schreef dat ze het niet realistisch of geschikt vinden dat internet- en sociale mediabedrijven alle oordelen vellen over welke inhoud er op hun platform hoort zonder enige vorm van onafhankelijk overzicht. Ze zien een dringende nood aan onafhankelijke controle en grotere transparantie. Dit is echter geen discussie over censuur. De Britse mediagroepen willen dat de populairste platformen veiliger worden door aansprakelijkheid en transparantie te verzekeren. Deze wetgevingsdiscussie is al een tijdje aan de gang en het standpunt van de sociale mediaplatformen blijft hier steeds hetzelfde. Zij vinden namelijk dat ze niet behandeld moeten worden als uitgevers van de inhoud op hun platformen zoals kranten en omroepen.
Deze oproep tot regulering van sociale media komt niet alleen vanuit Groot-Brittannië. Het aantal landen dat aandringt op deze regulering blijft groeien. Een concrete, universele oplossing is er echter nog niet. De Britse overheid is zich op dit moment meer dan ooit bewust van de nood aan een dergelijke wetgeving. Een woordvoerder deelde dan ook mee dat het voor hen duidelijk is dat er maatregels nodig zijn en dat ze zich zullen toewijden aan verdere wetgeving daarrond.
Traditionele media zijn in Groot-Brittannië onderworpen aan bepaalde wetten onder andere op het vlak van inhoud. Zij mogen bijgevolg niet publiceren wat ze willen en moeten rekening houden met die wetgeving. Inhoud die daarentegen op het internet verschijnt op platformen zoals Facebook, Google en Twitter valt hier niet onder. Overheden zijn overal ter wereld reeds bezig met manieren om de impact van de berichten op deze platformen in te perken. In Groot-Brittannië is het nu zo ver gekomen dat de hoofden van de Britse mediagroepen BBC, Sky, ITV, Channel 4, BT en TalkTalk een gezamenlijke oproep hebben gedaan voor een onafhankelijk overzicht van online gepubliceerde inhoud.
Het collectief schreef dat ze het niet realistisch of geschikt vinden dat internet- en sociale mediabedrijven alle oordelen vellen over welke inhoud er op hun platform hoort zonder enige vorm van onafhankelijk overzicht. Ze zien een dringende nood aan onafhankelijke controle en grotere transparantie. Dit is echter geen discussie over censuur. De Britse mediagroepen willen dat de populairste platformen veiliger worden door aansprakelijkheid en transparantie te verzekeren. Deze wetgevingsdiscussie is al een tijdje aan de gang en het standpunt van de sociale mediaplatformen blijft hier steeds hetzelfde. Zij vinden namelijk dat ze niet behandeld moeten worden als uitgevers van de inhoud op hun platformen zoals kranten en omroepen.
Deze oproep tot regulering van sociale media komt niet alleen vanuit Groot-Brittannië. Het aantal landen dat aandringt op deze regulering blijft groeien. Een concrete, universele oplossing is er echter nog niet. De Britse overheid is zich op dit moment meer dan ooit bewust van de nood aan een dergelijke wetgeving. Een woordvoerder deelde dan ook mee dat het voor hen duidelijk is dat er maatregels nodig zijn en dat ze zich zullen toewijden aan verdere wetgeving daarrond.