YouTube Music vanaf nu ook in België
YouTube Music, het muziekstreamingplatform van Google zelf, is sinds juni beschikbaar in 17 landen, waaronder de VS en Canada. YouTube bezorgt Google reeds een miljard bezoekers per dag en is daarmee de grootste videowebsite op globaal niveau. Het bedrijf wil nu met dit nieuwe platform hun succes verderzetten. Of het echter in staat is om te concurreren met Spotify en Apple Music blijft nog maar de vraag.
Google heeft in 2013 al een eerste poging gedaan om een muziekstreamingdienst in het leven te roepen. Google Play Music was jammer genoeg niet het grootste succesverhaal van het bedrijf, dus gooien ze het ditmaal over een andere boeg. YouTube Music is namelijk een uitbreiding op het reeds bekende en populaire videoplatform van Google. Dit betekent niet het letterlijke einde van Google Play Music – de app zal beschikbaar blijven in de Play Store – maar we kunnen het wel beschouwen als het symbolische einde.
In de praktijk is YouTube Music zeer gelijkaardig (om maar niet identiek te zeggen) aan Spotify en Apple Music. Zo zijn er een gratis en een betalende versie van het platform, waarbij de betalende versie de originele naam YouTube Music Premium heeft meegekregen en een even revolutionair prijskaartje van €9,99. Zowel Spotify als Apple vragen namelijk ook die prijs voor de betalende, advertentievrije versie van hun service.
YouTube was zich ervan bewust dat hun muziekplatform uniek moest zijn om een waardige concurrent te vormen voor Spotify en Apple. Daarom zal YouTube Music naast de officiële nummers ook covers of livebeelden aanbieden, die meestal moeilijker vindbaar zijn. Verder maakt het muziekplatform gebruik van het videoplatform van YouTube waardoor er ook video’s die je leuk vindt, verschijnen bij je favoriete nummers. Dit moet ervoor zorgen dat het algoritme van YouTube Music zo snel mogelijk afgestemd is op jouw muziekvoorkeuren en je de juiste nummers aanraadt. Dit algoritme wordt ook gebruikt om wekelijks een gepersonaliseerde afspeellijst samen te stellen, vergelijkbaar met de Discover Weekly van Spotify en de Favorietenmix van Apple Music.
Momenteel is het nog afwachten of YouTube Music met zijn unieke functies kan concurreren met Spotify en Apple Music. Deze twee zijn intussen ingeburgerd, waardoor gebruikers minder geneigd zijn om over te stappen op een andere service. Zeker betalende gebruikers gaan niet van de ene maand op de andere meteen wisselen van streamingabonnement.
YouTube Music, het muziekstreamingplatform van Google zelf, is sinds juni beschikbaar in 17 landen, waaronder de VS en Canada. YouTube bezorgt Google reeds een miljard bezoekers per dag en is daarmee de grootste videowebsite op globaal niveau. Het bedrijf wil nu met dit nieuwe platform hun succes verderzetten. Of het echter in staat is om te concurreren met Spotify en Apple Music blijft nog maar de vraag.
Google heeft in 2013 al een eerste poging gedaan om een muziekstreamingdienst in het leven te roepen. Google Play Music was jammer genoeg niet het grootste succesverhaal van het bedrijf, dus gooien ze het ditmaal over een andere boeg. YouTube Music is namelijk een uitbreiding op het reeds bekende en populaire videoplatform van Google. Dit betekent niet het letterlijke einde van Google Play Music – de app zal beschikbaar blijven in de Play Store – maar we kunnen het wel beschouwen als het symbolische einde.
In de praktijk is YouTube Music zeer gelijkaardig (om maar niet identiek te zeggen) aan Spotify en Apple Music. Zo zijn er een gratis en een betalende versie van het platform, waarbij de betalende versie de originele naam YouTube Music Premium heeft meegekregen en een even revolutionair prijskaartje van €9,99. Zowel Spotify als Apple vragen namelijk ook die prijs voor de betalende, advertentievrije versie van hun service.
YouTube was zich ervan bewust dat hun muziekplatform uniek moest zijn om een waardige concurrent te vormen voor Spotify en Apple. Daarom zal YouTube Music naast de officiële nummers ook covers of livebeelden aanbieden, die meestal moeilijker vindbaar zijn. Verder maakt het muziekplatform gebruik van het videoplatform van YouTube waardoor er ook video’s die je leuk vindt, verschijnen bij je favoriete nummers. Dit moet ervoor zorgen dat het algoritme van YouTube Music zo snel mogelijk afgestemd is op jouw muziekvoorkeuren en je de juiste nummers aanraadt. Dit algoritme wordt ook gebruikt om wekelijks een gepersonaliseerde afspeellijst samen te stellen, vergelijkbaar met de Discover Weekly van Spotify en de Favorietenmix van Apple Music.
Momenteel is het nog afwachten of YouTube Music met zijn unieke functies kan concurreren met Spotify en Apple Music. Deze twee zijn intussen ingeburgerd, waardoor gebruikers minder geneigd zijn om over te stappen op een andere service. Zeker betalende gebruikers gaan niet van de ene maand op de andere meteen wisselen van streamingabonnement.