Audi PB18 E-Tron, de racewagen met kofferruimte
“Audi is een raceautomerk. Een dynamisch merk”, aldus het hoofd van Audi Amerika voor de onthulling van hun nieuwe model. De PB18 E-Tron is de belichaming van die uitspraak. In deze elektrische auto is de bestuurder centraal gepositioneerd. Eens de bestuurder in de wagen zit, komen het dashboard, het stuur en de pedalen automatisch naar het midden van de wagen. Dit maakt deel uit van het “drive by wire” systeem waarbij de besturing, acceleratie en het remmen gecontroleerd wordt door computers.
Niet alleen de buitenkant van de nieuwe Audi schreeuwt “racewagen”, maar ook de binnenkant bewijst dit verder. De vierwielaandrijving van de wagen heeft drie elektrische motoren (twee achteraan en eentje vooraan) die samen zo’n 670PK produceren waardoor de wagen van 0 naar 100km/u kan gaan in minder dan twee seconden. De accu van 95 kWh is daarnaast goed voor een 500-tal kilometer en is uitgerust met een snellaadfunctie waardoor deze opgeladen is in slechts een kwartier.
Deze enorme brok aan prestaties is tegelijk ook geschikt voor tripjes naast de racebaan. De wagen heeft een koffer waarin bagage past voor een weekendje weg naar eender waar. Het spijtige aan de zaak is dat deze superwagen waarschijnlijk nooit in de showrooms zal terechtkomen. De technologie in de wagen zal daarentegen wel haar weg vinden naar andere Audi-wagens naarmate het bedrijf de overgang maakt naar elektrische voertuigen.
“Audi is een raceautomerk. Een dynamisch merk”, aldus het hoofd van Audi Amerika voor de onthulling van hun nieuwe model. De PB18 E-Tron is de belichaming van die uitspraak. In deze elektrische auto is de bestuurder centraal gepositioneerd. Eens de bestuurder in de wagen zit, komen het dashboard, het stuur en de pedalen automatisch naar het midden van de wagen. Dit maakt deel uit van het “drive by wire” systeem waarbij de besturing, acceleratie en het remmen gecontroleerd wordt door computers.
Niet alleen de buitenkant van de nieuwe Audi schreeuwt “racewagen”, maar ook de binnenkant bewijst dit verder. De vierwielaandrijving van de wagen heeft drie elektrische motoren (twee achteraan en eentje vooraan) die samen zo’n 670PK produceren waardoor de wagen van 0 naar 100km/u kan gaan in minder dan twee seconden. De accu van 95 kWh is daarnaast goed voor een 500-tal kilometer en is uitgerust met een snellaadfunctie waardoor deze opgeladen is in slechts een kwartier.
Deze enorme brok aan prestaties is tegelijk ook geschikt voor tripjes naast de racebaan. De wagen heeft een koffer waarin bagage past voor een weekendje weg naar eender waar. Het spijtige aan de zaak is dat deze superwagen waarschijnlijk nooit in de showrooms zal terechtkomen. De technologie in de wagen zal daarentegen wel haar weg vinden naar andere Audi-wagens naarmate het bedrijf de overgang maakt naar elektrische voertuigen.