Facebook verwijderde op donderdag door een bug veel ‘spamberichten’, al ging het vaak niet om spam
Facebook is wereldwijd een van de grootste sociale media, en veel bedrijven vertrouwen er dan ook op dat ze daar hun berichten zonder problemen kunnen publiceren. Op donderdag was dit helaas niet het geval door een bug in het systeem dat enkel spam-berichten moet detecteren en verwijderen. Door de bug werden echter vrijwel alle geplaatste berichten door het sociale medium, ook deze van TechPulse en Smartbiz, gedetecteerd als spam en per direct verwijderd. Mijn persoonlijke account werd door het met regelmaat plaatsen van ‘spam’ berichten tevens gedetecteerd als spam, waarna deze pas later op de avond hersteld kon worden.
Meldingen vanuit de gehele wereld verschenen toen er vanaf het middaguur (lokale tijd) berichten constant verwijderd werden, zelfs na een herplaatsing. Onder andere het Indiase IBTimes merkte op dat er veel berichten verschenen over verwijdering van berichten op het medium, en ondervond er tegelijkertijd zelf ook hinder van. Maar ook bij meer lokale grote media speelde de problemen partte, onder andere Nu.nl. Een woordvoerder heeft donderdagavond aan het laatstgenoemde medium gemeld dat het om een bug gaat, en inmiddels lijken de problemen ook opgelost.
Problematisch
Hoe klein dit probleem dit probleem ook mag klinken, de grootste publicaties ontvangen toch het overgrote deel van de lezers via sociale media. Als een groot medium als Facebook daarbij partte gaat spelen kan dit veel lezers kosten. Daarnaast verliest de lezer ook het gemak dat het laatste nieuws wordt voorgeschoteld via sociale media. Hoe en of Facebook maatregelen heeft getroffen om in de toekomst mogelijk vergelijkbare problemen te voorkomen is onbekend.
Facebook is wereldwijd een van de grootste sociale media, en veel bedrijven vertrouwen er dan ook op dat ze daar hun berichten zonder problemen kunnen publiceren. Op donderdag was dit helaas niet het geval door een bug in het systeem dat enkel spam-berichten moet detecteren en verwijderen. Door de bug werden echter vrijwel alle geplaatste berichten door het sociale medium, ook deze van TechPulse en Smartbiz, gedetecteerd als spam en per direct verwijderd. Mijn persoonlijke account werd door het met regelmaat plaatsen van ‘spam’ berichten tevens gedetecteerd als spam, waarna deze pas later op de avond hersteld kon worden.
Meldingen vanuit de gehele wereld verschenen toen er vanaf het middaguur (lokale tijd) berichten constant verwijderd werden, zelfs na een herplaatsing. Onder andere het Indiase IBTimes merkte op dat er veel berichten verschenen over verwijdering van berichten op het medium, en ondervond er tegelijkertijd zelf ook hinder van. Maar ook bij meer lokale grote media speelde de problemen partte, onder andere Nu.nl. Een woordvoerder heeft donderdagavond aan het laatstgenoemde medium gemeld dat het om een bug gaat, en inmiddels lijken de problemen ook opgelost.
Problematisch
Hoe klein dit probleem dit probleem ook mag klinken, de grootste publicaties ontvangen toch het overgrote deel van de lezers via sociale media. Als een groot medium als Facebook daarbij partte gaat spelen kan dit veel lezers kosten. Daarnaast verliest de lezer ook het gemak dat het laatste nieuws wordt voorgeschoteld via sociale media. Hoe en of Facebook maatregelen heeft getroffen om in de toekomst mogelijk vergelijkbare problemen te voorkomen is onbekend.