Analistenbureau IDC wijst op sterke daling smartphoneverkopen Samsung en Apple
Steeds meer merken beginnen vanuit buiten Europa de markt over te nemen, het gaat daarbij dan vooral ook om merken als Huawei, OnePlus en Xiaomi. Dat de grote merken er vroeg of laat last van gingen ondervinden kon je in steen vastzetten. Analistenbureau IDC heeft nu weer cijfers bekend gemaakt over de verkopen, wat deze verwachting nu dan ook pijnlijk weergeeft.
Volgens de cijfers die IDC voor het tweede kwartaal van 2018 naar buiten heeft gebracht dalen de verkopen van Samsung met 15 procent. Opvallend is dat Apple weliswaar minder daalt, maar nog altijd een verlies van 10 procent in het aantal verscheepte units. Om dat voor beide bedrijven in getallen uit te drukken, Samsung verkocht in Q2 2017 nog 10.4 miljoen toestellen, waar dat een jaar later nu op 8.9 miljoen toestellen ligt. Voor Apple is de daling een stuk minder pijnlijk, deze gaat namelijk van 6.8 miljoen toestellen in het tweede kwartaal van 2017, naar 6.1 miljoen toestellen in hetzelfde kwartaal in 2018.
Daling Europese smartphoneverkopen
Nu zou er de mogelijkheid kunnen zijn dat de daling te maken heeft met de algehele daling van smartphoneverkopen; de smartphoneverkopen in Europa zijn namelijk YoY 4.49 procent gedaald. Een correlatief verband tussen de dalende smartphoneverkopen voor Apple en Samsung en de dalende smartphoneverkopen in Europa is niet volledig correct. Zowel Apple als Samsung laten een veel grotere daling zien dan de 4.49 procent die voor alle fabrikanten in Europa geldt.
Er zijn echter niet enkel dalers, want Huawei weet volgens de rapporten van IDC behoorlijk te profiteren van de dalende verkopen bij Samsung en Apple. Zo is het nu dat de verkopen van Huawei YoY met 75 procent zijn gestegen, van 3.86 miljoen toestellen in Q2 2017, naar 6.74 miljoen toestellen in het tweede kwartaal van 2018.
Xiaomi
Huawei is procentueel gezien echter niet de grootste stijger in het lijstje, dat mag toegeschreven worden aan Xiaomi. Sinds dat het Chinese bedrijven officieel toestellen levert in landen als Spanje zijn de verkopen explosief gestegen. In Q2 2017 gingen er nog bijna 36.000 toestellen over de toonbank in Europa, inmiddels lag dag afgelopen kwartaal op 1.04 miljoen toestellen. Gezien het bedrijf steeds verder in Europa uit lijkt te breiden is de kans groot dat dit aantal de komende tijd nog behoorlijk gaat groeien.
Steeds meer merken beginnen vanuit buiten Europa de markt over te nemen, het gaat daarbij dan vooral ook om merken als Huawei, OnePlus en Xiaomi. Dat de grote merken er vroeg of laat last van gingen ondervinden kon je in steen vastzetten. Analistenbureau IDC heeft nu weer cijfers bekend gemaakt over de verkopen, wat deze verwachting nu dan ook pijnlijk weergeeft.
Volgens de cijfers die IDC voor het tweede kwartaal van 2018 naar buiten heeft gebracht dalen de verkopen van Samsung met 15 procent. Opvallend is dat Apple weliswaar minder daalt, maar nog altijd een verlies van 10 procent in het aantal verscheepte units. Om dat voor beide bedrijven in getallen uit te drukken, Samsung verkocht in Q2 2017 nog 10.4 miljoen toestellen, waar dat een jaar later nu op 8.9 miljoen toestellen ligt. Voor Apple is de daling een stuk minder pijnlijk, deze gaat namelijk van 6.8 miljoen toestellen in het tweede kwartaal van 2017, naar 6.1 miljoen toestellen in hetzelfde kwartaal in 2018.
Daling Europese smartphoneverkopen
Nu zou er de mogelijkheid kunnen zijn dat de daling te maken heeft met de algehele daling van smartphoneverkopen; de smartphoneverkopen in Europa zijn namelijk YoY 4.49 procent gedaald. Een correlatief verband tussen de dalende smartphoneverkopen voor Apple en Samsung en de dalende smartphoneverkopen in Europa is niet volledig correct. Zowel Apple als Samsung laten een veel grotere daling zien dan de 4.49 procent die voor alle fabrikanten in Europa geldt.
Er zijn echter niet enkel dalers, want Huawei weet volgens de rapporten van IDC behoorlijk te profiteren van de dalende verkopen bij Samsung en Apple. Zo is het nu dat de verkopen van Huawei YoY met 75 procent zijn gestegen, van 3.86 miljoen toestellen in Q2 2017, naar 6.74 miljoen toestellen in het tweede kwartaal van 2018.
Xiaomi
Huawei is procentueel gezien echter niet de grootste stijger in het lijstje, dat mag toegeschreven worden aan Xiaomi. Sinds dat het Chinese bedrijven officieel toestellen levert in landen als Spanje zijn de verkopen explosief gestegen. In Q2 2017 gingen er nog bijna 36.000 toestellen over de toonbank in Europa, inmiddels lag dag afgelopen kwartaal op 1.04 miljoen toestellen. Gezien het bedrijf steeds verder in Europa uit lijkt te breiden is de kans groot dat dit aantal de komende tijd nog behoorlijk gaat groeien.