FiveAI begint in 2019 met testritten van zelfrijdende deelwagens in Londen
FiveAI, een startup voor zelfrijdende deelwagens in de UK, heeft hun eerste testritten aangekondigd. Het bedrijf wist reeds $35 miljoen te verzamelen voor de uitwerking van hun concept en aan het einde van 2019 is het tijd voor de eerste testen op de baan.
Vooraleer de wagens van FiveAI zich op de baan kunnen begeven, heeft het bedrijf een periode van 10 maanden voorzien om de wagens, die dan nog wel door mensen bestuurd worden, informatie te laten verzamelen. Deze informatie bestaat uit verschillende elementen: staat van de wegen, bewegingen van voetgangers en andere voertuigen, en andere variabelen om de AI te trainen. Momenteel worden de wagens nog getest in een afgesloten testdomein, maar volgend jaar gaan deze dus de baan op.
Datgene wat FiveAI onderscheidt van andere startups is de locatie. In tegenstelling tot in de VS volgen de wegen in Europa vaak geen patroon en lopen deze eerder willekeurig door elkaar. Ook straatnamen zijn regelmatig niet duidelijk aangegeven. Zelfs in de stadscentra, waar de focus ligt van het bedrijf, is dit geen makkelijke opdracht. Dit maakt Europa in het algemeen een moeilijk gebied voor zelfrijdende wagens, maar een lokaal bedrijf heeft het meeste succes om een dergelijk project te laten slagen. Dat is ook de reden waarom, ook na de testperiode van 10 maanden, de wagens nog een tijd zullen rondrijden met een bestuurder.
Het komende jaar gaan de straten van Londen dus nog geen wagens zonder bestuurder te zien krijgen. Als FiveAI weet te slagen in hun opzet is dit een enorme sprong vooruit op het vlak van zelfrijdende wagens. Of dit project ook daadwerkelijk succesvol zal zijn, weten we tot slot pas na de testperiode en de eerste testritten.
FiveAI, een startup voor zelfrijdende deelwagens in de UK, heeft hun eerste testritten aangekondigd. Het bedrijf wist reeds $35 miljoen te verzamelen voor de uitwerking van hun concept en aan het einde van 2019 is het tijd voor de eerste testen op de baan.
Vooraleer de wagens van FiveAI zich op de baan kunnen begeven, heeft het bedrijf een periode van 10 maanden voorzien om de wagens, die dan nog wel door mensen bestuurd worden, informatie te laten verzamelen. Deze informatie bestaat uit verschillende elementen: staat van de wegen, bewegingen van voetgangers en andere voertuigen, en andere variabelen om de AI te trainen. Momenteel worden de wagens nog getest in een afgesloten testdomein, maar volgend jaar gaan deze dus de baan op.
Datgene wat FiveAI onderscheidt van andere startups is de locatie. In tegenstelling tot in de VS volgen de wegen in Europa vaak geen patroon en lopen deze eerder willekeurig door elkaar. Ook straatnamen zijn regelmatig niet duidelijk aangegeven. Zelfs in de stadscentra, waar de focus ligt van het bedrijf, is dit geen makkelijke opdracht. Dit maakt Europa in het algemeen een moeilijk gebied voor zelfrijdende wagens, maar een lokaal bedrijf heeft het meeste succes om een dergelijk project te laten slagen. Dat is ook de reden waarom, ook na de testperiode van 10 maanden, de wagens nog een tijd zullen rondrijden met een bestuurder.
Het komende jaar gaan de straten van Londen dus nog geen wagens zonder bestuurder te zien krijgen. Als FiveAI weet te slagen in hun opzet is dit een enorme sprong vooruit op het vlak van zelfrijdende wagens. Of dit project ook daadwerkelijk succesvol zal zijn, weten we tot slot pas na de testperiode en de eerste testritten.