Datalek Ticketmaster: bank stelt dat bedrijf al maanden op de hoogte was
Volgens de Britse bank Monzo wist Ticketmaster al maanden dat het met een lek zat. De evenementenspecialist kondigde gisteren aan dat het een datalek binnen het bedrijf had opgespoord waardoor de gegevens van zo’n 5 procent van zijn klantenbestand onbeschermd waren, inclusief betalingsdetails.
Gelekt
Ticketmaster stelt dat het op 23 juni een datalek in zijn systeem identificeerde. Het betreft een bug in de chatbotsoftware die het gebruikte voor klantenondersteuning. Door in een lek in die software, ontwikkeld door het Spaanse bedrijf Inbenta, wist een tot nog toe onbekende entiteit de gegevens te stelen van klanten die gebruik maakten van de chatbot. Alle getroffen klanten zijn inmiddels op de hoogte gebracht, zo stelt Ticketmaster. Ter compensatie voorziet het bedrijf voor wie wil een jaar gratis gebruik van een service die hun gegevens in de gaten houdt en hen op de hoogte brengt mochten die gegevens op ongebruikelijke plaatsen opduiken.
Geen reactie
De diefstal van betalingsgegevens maakt de inbreuk bij Ticketmaster erg ernstig. Het bedrijf leek het er goed van af te brengen met zijn snelle en duidelijke communicatie over het lek. De getuigenis van digitale bank Monzo legt echter gaten in dat verhaal bloot. Het bedrijf publiceerde in het zog van Ticketmaster’s aankondiging een eigen relaas van de feiten.
[related_article id=”219039″]Volgens de tijdlijn van Monzo was Ticketmaster al een paar maanden op de hoogte van het feit dat er een lek in het bedrijf was. De bank verwittigde hen zelf in april dat er verdachte transacties gedaan werden via kaarten die eerder op Ticketmaster werden gebruikt. Ticketmaster stelde een onderzoek in, maar liet op 19 april aan Monzo verstaan dat het niets verdacht in zijn systeem had gevonden.
De getuigenis van Monzo stelt de communicatie van Ticketmaster in een ander licht. Het kan goed zijn dat het bedrijf in eerste instantie geen verdacht dataverkeer op zijn netwerk vond, maar het was wel al even op de hoogte van de mogelijkheid dat dat het geval was. Ticketmaster zelf heeft nog geen verklaring als reactie op het verhaal van Monoz naar buiten gebracht.
Volgens de Britse bank Monzo wist Ticketmaster al maanden dat het met een lek zat. De evenementenspecialist kondigde gisteren aan dat het een datalek binnen het bedrijf had opgespoord waardoor de gegevens van zo’n 5 procent van zijn klantenbestand onbeschermd waren, inclusief betalingsdetails.
Gelekt
Ticketmaster stelt dat het op 23 juni een datalek in zijn systeem identificeerde. Het betreft een bug in de chatbotsoftware die het gebruikte voor klantenondersteuning. Door in een lek in die software, ontwikkeld door het Spaanse bedrijf Inbenta, wist een tot nog toe onbekende entiteit de gegevens te stelen van klanten die gebruik maakten van de chatbot. Alle getroffen klanten zijn inmiddels op de hoogte gebracht, zo stelt Ticketmaster. Ter compensatie voorziet het bedrijf voor wie wil een jaar gratis gebruik van een service die hun gegevens in de gaten houdt en hen op de hoogte brengt mochten die gegevens op ongebruikelijke plaatsen opduiken.
Geen reactie
De diefstal van betalingsgegevens maakt de inbreuk bij Ticketmaster erg ernstig. Het bedrijf leek het er goed van af te brengen met zijn snelle en duidelijke communicatie over het lek. De getuigenis van digitale bank Monzo legt echter gaten in dat verhaal bloot. Het bedrijf publiceerde in het zog van Ticketmaster’s aankondiging een eigen relaas van de feiten.
[related_article id=”219039″]Volgens de tijdlijn van Monzo was Ticketmaster al een paar maanden op de hoogte van het feit dat er een lek in het bedrijf was. De bank verwittigde hen zelf in april dat er verdachte transacties gedaan werden via kaarten die eerder op Ticketmaster werden gebruikt. Ticketmaster stelde een onderzoek in, maar liet op 19 april aan Monzo verstaan dat het niets verdacht in zijn systeem had gevonden.
De getuigenis van Monzo stelt de communicatie van Ticketmaster in een ander licht. Het kan goed zijn dat het bedrijf in eerste instantie geen verdacht dataverkeer op zijn netwerk vond, maar het was wel al even op de hoogte van de mogelijkheid dat dat het geval was. Ticketmaster zelf heeft nog geen verklaring als reactie op het verhaal van Monoz naar buiten gebracht.