Amerikaanse onderzoeksraad presenteert eerste bevindingen muurcrash Tesla
Dagelijks zijn er vele ongelukken waar auto’s bij betrokken zijn, van kleine- tot grote ongelukken. Het overgrote deel van deze ongelukken haalt het nieuws echter niet. Uitzondering op deze regel zijn de grote ongelukken waar Tesla’s bij betrokken zijn. Op 8 mei reed een Tesla op een muur in, zowel de passengier als bestuurder kwamen om het leven. Een onderzoek van de Amerikaanse Onderzoeksraad NTSB (National Transportation Safety Board) geeft nu alvast meer informatie vrij over de toedracht van het ongeluk.
Volgens de NTSB is het ongeluk te wijden aan de snelheid waarmee de Tesla Model S reed, zo’n 186 km/u. Deze snelheid werd bereikt op een punt waar een maximumsnelheid gold van 48 km/u vanwege een naderende bocht naar rechts. De achttienjarige bestuurder wilde een auto in de bocht op de linker rijbaan inhalen. Vervolgens wilde de bestuurder terug naar de rechter rijbaan. Op dat moment verloor de bestuurder de controle over de auto.
Volgens ooggetuige vloog de auto uit de bocht om vervolgens tot twee keer toe een muur te rammen. De NTSB meldt dat de bestuurder nog heeft geprobeerd om de snelheid te minderen om een botsing te voorkomen. Bij de botsing reed de auto echter nog steeds ongeveer 110 km/u. De auto vloog bij de tweede impact met de muur in brand door de druk die op de accu was komen te staan.
Brandende accu’s
Een van de redenen waarom crashes met Tesla’s in het nieuws komen, is de fatale afloop die veel ongelukken hebben. Daarbij speelt de ontbranding van accupakketten vaak een grote rol; bij bijna elke crash is de accu van een Tesla in brand gevolgen. Bij dit ongeluk gebeurde dat zelfs drie maal, twee keer op de plek van het ongeluk en een keer bij de opslaglocatie voor de auto.
Daarmee is het volgens de NTSB een serieus probleem waar meer onderzoek naar verricht moet worden. Steeds meer auto’s zijn (deels) elektrisch en hebben een accu die in vlammen op kan gaan. De NTSB geeft dan ook aan dat het in elk geval gaat onderzoeken wat de beste blusprocedures zijn voor ontbrandende accu’s.
Dagelijks zijn er vele ongelukken waar auto’s bij betrokken zijn, van kleine- tot grote ongelukken. Het overgrote deel van deze ongelukken haalt het nieuws echter niet. Uitzondering op deze regel zijn de grote ongelukken waar Tesla’s bij betrokken zijn. Op 8 mei reed een Tesla op een muur in, zowel de passengier als bestuurder kwamen om het leven. Een onderzoek van de Amerikaanse Onderzoeksraad NTSB (National Transportation Safety Board) geeft nu alvast meer informatie vrij over de toedracht van het ongeluk.
Volgens de NTSB is het ongeluk te wijden aan de snelheid waarmee de Tesla Model S reed, zo’n 186 km/u. Deze snelheid werd bereikt op een punt waar een maximumsnelheid gold van 48 km/u vanwege een naderende bocht naar rechts. De achttienjarige bestuurder wilde een auto in de bocht op de linker rijbaan inhalen. Vervolgens wilde de bestuurder terug naar de rechter rijbaan. Op dat moment verloor de bestuurder de controle over de auto.
Volgens ooggetuige vloog de auto uit de bocht om vervolgens tot twee keer toe een muur te rammen. De NTSB meldt dat de bestuurder nog heeft geprobeerd om de snelheid te minderen om een botsing te voorkomen. Bij de botsing reed de auto echter nog steeds ongeveer 110 km/u. De auto vloog bij de tweede impact met de muur in brand door de druk die op de accu was komen te staan.
Brandende accu’s
Een van de redenen waarom crashes met Tesla’s in het nieuws komen, is de fatale afloop die veel ongelukken hebben. Daarbij speelt de ontbranding van accupakketten vaak een grote rol; bij bijna elke crash is de accu van een Tesla in brand gevolgen. Bij dit ongeluk gebeurde dat zelfs drie maal, twee keer op de plek van het ongeluk en een keer bij de opslaglocatie voor de auto.
Daarmee is het volgens de NTSB een serieus probleem waar meer onderzoek naar verricht moet worden. Steeds meer auto’s zijn (deels) elektrisch en hebben een accu die in vlammen op kan gaan. De NTSB geeft dan ook aan dat het in elk geval gaat onderzoeken wat de beste blusprocedures zijn voor ontbrandende accu’s.