Test

Dit is een popup

Google verslaat Amazon: meer Google Home Speakers dan Amazon Echo’s verkocht

Al jaren sinds begin 2017 is er een strijd gaande tussen Amazon en Google. Elk kwartaal is het weer afwachten op hoe de markt reageert op acties van beide bedrijven. Google lijkt nu de leiding te hebben, voor hoe lang is de vraag.

Sinds begin 2017 is de strijdt rondom de smart speakers losgebarsten. Wie verkoopt er immers meer speakers dan de ander? Je zou misschien denken dat veel mensen vastgekleefd zitten aan het platform van hun betreffende smartphone. Niets lijkt echter minder waar, Amazon verkocht sinds het begin van 2017 elke maand de meeste smart speakers. Google lijkt Amazon in het eerste kwartaal dit jaar echter verslagen te hebben met de Google Home.

Google Home als winnaar

Je zou kunnen zeggen dat er een behoorlijke strijd gaande is tussen Google en Amazon. Tijdens het kerstseizoen was dit enorm goed te zien, waar beide bedrijven kosten wat het kost meer smart speakers hadden willen verkopen. Het ging tegen die tijd zelfs zo ver dat je kon afvragen of er nog winst werd gemaakt. Google kwam daar uiteindelijk wel met een antwoord: nee. Maar, zo zei het bedrijf, het gaat niet om de winst, maar het gaat om het behalen van een zo hoog mogelijk marktaandeel.

Canalys Google Home
Canalys

Google lijkt dat nu goed voor elkaar te hebben, zo blijkt uit een rapport van Canalys. In totaal werden er in het eerste kwartaal van 2018 ongeveer 9.1 miljoen smart speakers verscheept. Canalys meldt dat dit een groei van 210% YoY (Year on Year). Google verkocht maar liefst 3.2 miljoen Google Home’s en Google Home Mini’s. Dit terwijl Amazon ‘slechts’ 2.5 miljoen smart speakers verscheepte.

Google’s succes

Er zijn een aantal zaken die Google wel behoorlijk vooruithelpen, waardoor Google gedurende het eerste kwartaal zoveel Google Home speakers kon verkopen. Zo heeft Google veel samengewerkt met bedrijven in nieuwe markten, zoals India. Volgens Ben Stanton, marktanalist bij Canalys, heeft Google echter nog een ander groot voordeel: ‘De grootste voordelen liggen binnen de verkoopkanalen. Providers en elektronicawinkels geven vaak de prioriteit aan de Google Home over de prioriteit van Amazon’s Echo speakers. Dit komt vanwege de moeilijke positie waar Amazon binnen verkeerd, Amazon is een directe concurrent voor al deze partijen.’

Sinds begin 2017 is de strijdt rondom de smart speakers losgebarsten. Wie verkoopt er immers meer speakers dan de ander? Je zou misschien denken dat veel mensen vastgekleefd zitten aan het platform van hun betreffende smartphone. Niets lijkt echter minder waar, Amazon verkocht sinds het begin van 2017 elke maand de meeste smart speakers. Google lijkt Amazon in het eerste kwartaal dit jaar echter verslagen te hebben met de Google Home.

Google Home als winnaar

Je zou kunnen zeggen dat er een behoorlijke strijd gaande is tussen Google en Amazon. Tijdens het kerstseizoen was dit enorm goed te zien, waar beide bedrijven kosten wat het kost meer smart speakers hadden willen verkopen. Het ging tegen die tijd zelfs zo ver dat je kon afvragen of er nog winst werd gemaakt. Google kwam daar uiteindelijk wel met een antwoord: nee. Maar, zo zei het bedrijf, het gaat niet om de winst, maar het gaat om het behalen van een zo hoog mogelijk marktaandeel.

Canalys Google Home
Canalys

Google lijkt dat nu goed voor elkaar te hebben, zo blijkt uit een rapport van Canalys. In totaal werden er in het eerste kwartaal van 2018 ongeveer 9.1 miljoen smart speakers verscheept. Canalys meldt dat dit een groei van 210% YoY (Year on Year). Google verkocht maar liefst 3.2 miljoen Google Home’s en Google Home Mini’s. Dit terwijl Amazon ‘slechts’ 2.5 miljoen smart speakers verscheepte.

Google’s succes

Er zijn een aantal zaken die Google wel behoorlijk vooruithelpen, waardoor Google gedurende het eerste kwartaal zoveel Google Home speakers kon verkopen. Zo heeft Google veel samengewerkt met bedrijven in nieuwe markten, zoals India. Volgens Ben Stanton, marktanalist bij Canalys, heeft Google echter nog een ander groot voordeel: ‘De grootste voordelen liggen binnen de verkoopkanalen. Providers en elektronicawinkels geven vaak de prioriteit aan de Google Home over de prioriteit van Amazon’s Echo speakers. Dit komt vanwege de moeilijke positie waar Amazon binnen verkeerd, Amazon is een directe concurrent voor al deze partijen.’

amazonechogooglehomeSmart speakers

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!