Ticketmaster test gezichtsherkenning bij concerten
Concertgangers krijgen binnenkort wellicht te maken met een nieuwe controlemethode aan de deuren van hun favoriete artiesten. Livenation, het moederbedrijf van Ticketmaster, heeft namelijk een test met gezichtsherkenning aangekondigd in samenwerking met Blink Identity. Dit Texaanse bedrijf is actief in de biometrie en werkte in het verleden aan beveiligingsprogramma’s voor de Amerikaanse ministerie van Defensie om te gebruiken in Afghanistan en Irak.
Technologie
Hun technologie legt voorbijgangers zeer snel vast via een sensor, zelfs als er niet naar de camera’s gekeken wordt. Per minuut nemen die meer dan 60 foto’s. Met die registratie kunnen bezoekers drankjes bestellen, VIP-gedeelte betreden en merchandise kopen.
Ticketmaster wil de technologie gebruiken in bedrijfsgebouwen en theaters van Live Nations. Na evaluatie, wordt er beslist of de omschakeling definitief zal zijn.
Kritiek
Niet iedereen is blij met de nieuwe toegangsmethode. Bezorgde reacties online gaan over praktische redenen als het doorverkopen van een kaartje tot de mogelijkheid van hacken. Ook het gebruik van het programma door overheidsinstanties voor bijvoorbeeld politieke doeleinden, zoals in China, baart men zorgen.
Big Brother-effect
China gebruikt een gelijkvormig systeem om criminelen te lokaliseren. Het programma vond recent een verdachte van economische misdaden tussen 60 000 concertgangers. Een misdadiger arresteren lijkt heroïsch, totdat je erbij stilstaat dat hetzelfde systeem ook gebruikt kan worden om etnische minderheden of politieke tegenstanders op te pakken.
Data die eenmaal toegankelijk is op het internet maakt geen onderscheid tussen wie wel of geen goede bedoelingen heeft met de (gevoelige) informatie. Kritisch zijn ten opzichte van zulke initiatieven is dan ook een gezonde houding, willen we een leven als in Big Brother, waarbij je elk minuut gevolgd wordt door camera’s, vermijden.
Concertgangers krijgen binnenkort wellicht te maken met een nieuwe controlemethode aan de deuren van hun favoriete artiesten. Livenation, het moederbedrijf van Ticketmaster, heeft namelijk een test met gezichtsherkenning aangekondigd in samenwerking met Blink Identity. Dit Texaanse bedrijf is actief in de biometrie en werkte in het verleden aan beveiligingsprogramma’s voor de Amerikaanse ministerie van Defensie om te gebruiken in Afghanistan en Irak.
Technologie
Hun technologie legt voorbijgangers zeer snel vast via een sensor, zelfs als er niet naar de camera’s gekeken wordt. Per minuut nemen die meer dan 60 foto’s. Met die registratie kunnen bezoekers drankjes bestellen, VIP-gedeelte betreden en merchandise kopen.
Ticketmaster wil de technologie gebruiken in bedrijfsgebouwen en theaters van Live Nations. Na evaluatie, wordt er beslist of de omschakeling definitief zal zijn.
Kritiek
Niet iedereen is blij met de nieuwe toegangsmethode. Bezorgde reacties online gaan over praktische redenen als het doorverkopen van een kaartje tot de mogelijkheid van hacken. Ook het gebruik van het programma door overheidsinstanties voor bijvoorbeeld politieke doeleinden, zoals in China, baart men zorgen.
Big Brother-effect
China gebruikt een gelijkvormig systeem om criminelen te lokaliseren. Het programma vond recent een verdachte van economische misdaden tussen 60 000 concertgangers. Een misdadiger arresteren lijkt heroïsch, totdat je erbij stilstaat dat hetzelfde systeem ook gebruikt kan worden om etnische minderheden of politieke tegenstanders op te pakken.
Data die eenmaal toegankelijk is op het internet maakt geen onderscheid tussen wie wel of geen goede bedoelingen heeft met de (gevoelige) informatie. Kritisch zijn ten opzichte van zulke initiatieven is dan ook een gezonde houding, willen we een leven als in Big Brother, waarbij je elk minuut gevolgd wordt door camera’s, vermijden.