Zelfrijdende Uber-auto negeerde overstekende vrouw
De zelfrijdende Volvo XC90 van Uber die op 18 maart een overstekende vrouw doodreed in de Verenigde Staten, merkte de vrouw op, maar reageerde niet door een software-instelling. Dat schrijft The Information.
Onderzoek
Uit de eerste resultaten van het onderzoek blijkt dat de camera’s bovenop de zelfrijdende auto de vrouw gezien hebben, maar het remsysteem niet ingrepen. Het is de software van de zelfrijdende auto die bepaalt hoe het remsysteem moet reageren.
De oorzaak van het niet remmen is de foutief ingestelde software van de Uber-auto. Zelfrijdende wagens moeten zelfstandig bepalen of het voertuig wel of niet moet reageren op objecten die opduiken voor de auto. Remmen voor een overwaaiende krant is niet nodig, maar stoppen voor een groter object zoals voetgangers is noodzakelijk voor de verkeersveiligheid. Toch negeerde het voertuig de overstekende vrouw.
Softwarefout
De software van de Uber-auto was te nonchalant ingesteld en dat resulteerde op 18 maart in een dodelijke aanrijding tussen een 49-jarige vrouw en de zelfrijdende Volvo XC90. Elaine Herzberg stak in het donker met haar fiets aan de hand de straat over in Tempe, Arizona, toen de zelfrijdende auto van Uber aan 64 km/u kwam aangereden. De auto reed de vrouw omver zonder te remmen.
In een eerste persmededeling meldde het hoofd van de lokale politie Sylvia Moir dat Uber vermoedelijk niet in fout was bij het dodelijke ongeval. Na het bekijken van video’s gemaakt door het Uber-voertuig, concludeerde Moir dat de aanrijding in eender welke modus dan ook, autonoom of menselijk, moeilijk te voorkomen was.
Onoplettendheid
Verder stelt het onderzoek dat de Uber-medewerker die voor de veiligheid van de test met de zelfrijdende wagen aan het stuur zat, te laat reageerde op de overstekende vrouw. Onoplettendheid zorgde voor een late reactie. Het onderzoek is nog steeds lopende en in tussentijd zijn de testen met zelfrijdende Uber-auto’s in Arizona stopgezet.
De zelfrijdende Volvo XC90 van Uber die op 18 maart een overstekende vrouw doodreed in de Verenigde Staten, merkte de vrouw op, maar reageerde niet door een software-instelling. Dat schrijft The Information.
Onderzoek
Uit de eerste resultaten van het onderzoek blijkt dat de camera’s bovenop de zelfrijdende auto de vrouw gezien hebben, maar het remsysteem niet ingrepen. Het is de software van de zelfrijdende auto die bepaalt hoe het remsysteem moet reageren.
De oorzaak van het niet remmen is de foutief ingestelde software van de Uber-auto. Zelfrijdende wagens moeten zelfstandig bepalen of het voertuig wel of niet moet reageren op objecten die opduiken voor de auto. Remmen voor een overwaaiende krant is niet nodig, maar stoppen voor een groter object zoals voetgangers is noodzakelijk voor de verkeersveiligheid. Toch negeerde het voertuig de overstekende vrouw.
Softwarefout
De software van de Uber-auto was te nonchalant ingesteld en dat resulteerde op 18 maart in een dodelijke aanrijding tussen een 49-jarige vrouw en de zelfrijdende Volvo XC90. Elaine Herzberg stak in het donker met haar fiets aan de hand de straat over in Tempe, Arizona, toen de zelfrijdende auto van Uber aan 64 km/u kwam aangereden. De auto reed de vrouw omver zonder te remmen.
In een eerste persmededeling meldde het hoofd van de lokale politie Sylvia Moir dat Uber vermoedelijk niet in fout was bij het dodelijke ongeval. Na het bekijken van video’s gemaakt door het Uber-voertuig, concludeerde Moir dat de aanrijding in eender welke modus dan ook, autonoom of menselijk, moeilijk te voorkomen was.
Onoplettendheid
Verder stelt het onderzoek dat de Uber-medewerker die voor de veiligheid van de test met de zelfrijdende wagen aan het stuur zat, te laat reageerde op de overstekende vrouw. Onoplettendheid zorgde voor een late reactie. Het onderzoek is nog steeds lopende en in tussentijd zijn de testen met zelfrijdende Uber-auto’s in Arizona stopgezet.