Facebook verzamelt je gegevens, ook als je het sociale netwerk niet gebruikt
In een blogbericht bevestigt Facebook dat het gegevens verzamelt van internetgebruikers, ook als ze geen gebruikmaken van het sociale netwerk. Vorige week legde Facebook CEO Mark Zuckerberg in het Congres uit dat het bedrijf naast data van gebruikers ook andere informatie verzamelt.
Product Management Director David Baser legt in een verklarende tekst op de Facebook-blog uit hoe het bedrijf gegevens van andere websites verkrijgt aan de hand van marketingtools van Facebook. Facebook verkrijgt informatie als een gebruiker op de like-knop drukt of een bericht deelt op een site, maar ook of als je toegang krijgt tot een site of applicatie via een Facebook-login.
De marketingtools meten de impact van advertenties op het netwerk, maar ook erbuiten. “Als u een website of applicatie bezoekt die onze diensten gebruikt, krijgen wij informatie, ook als u niet verbonden bent met Facebook of geen account hebt”, benadrukt Baser. “Dat is omdat de andere apps of sites niet weten wie Facebook wel of niet gebruikt.”
Volgens Baser maken veel andere bedrijven, waaronder Twitter en Google, gebruik van gelijkaardige technieken. “We eisen van websites en applicaties die onze marketingtools gebruiken dat ze melden dat ze die informatie verzamelen en met ons delen.”
Het is niet de eerste keer dat het privacybeleid van Facebook onder vuur ligt. Door het recente dataschandaal met Cambridge Analytica en apps die toegang verkrijgen tot privégegevens moet Facebook zich de laatste weken verantwoorden voor haar falende privacybeleid.
In een blogbericht bevestigt Facebook dat het gegevens verzamelt van internetgebruikers, ook als ze geen gebruikmaken van het sociale netwerk. Vorige week legde Facebook CEO Mark Zuckerberg in het Congres uit dat het bedrijf naast data van gebruikers ook andere informatie verzamelt.
Product Management Director David Baser legt in een verklarende tekst op de Facebook-blog uit hoe het bedrijf gegevens van andere websites verkrijgt aan de hand van marketingtools van Facebook. Facebook verkrijgt informatie als een gebruiker op de like-knop drukt of een bericht deelt op een site, maar ook of als je toegang krijgt tot een site of applicatie via een Facebook-login.
De marketingtools meten de impact van advertenties op het netwerk, maar ook erbuiten. “Als u een website of applicatie bezoekt die onze diensten gebruikt, krijgen wij informatie, ook als u niet verbonden bent met Facebook of geen account hebt”, benadrukt Baser. “Dat is omdat de andere apps of sites niet weten wie Facebook wel of niet gebruikt.”
Volgens Baser maken veel andere bedrijven, waaronder Twitter en Google, gebruik van gelijkaardige technieken. “We eisen van websites en applicaties die onze marketingtools gebruiken dat ze melden dat ze die informatie verzamelen en met ons delen.”
Het is niet de eerste keer dat het privacybeleid van Facebook onder vuur ligt. Door het recente dataschandaal met Cambridge Analytica en apps die toegang verkrijgen tot privégegevens moet Facebook zich de laatste weken verantwoorden voor haar falende privacybeleid.