Test

Dit is een popup

Vlaamse technologie kan bereik elektrische wagen fors verhogen

Onderzoekers bij Imec ontwikkelden een nieuw soort batterij waardoor we niet alleen langer kunnen rijden met onze elektrische wagens, maar waarbij ook de laadtijd ingeperkt wordt.

Binnenkort zwaaien elektrische wagens de plak. Steeds meer automerken maken de overstap naar milieuvriendelijkere voertuigen. Zo maken Volvo en Volkswagen respectievelijk vanaf 2019 en 2030 geen wagens meer met een traditionele verbrandingsmotor. Fabrikanten willen het steeds aangenamer maken voor consumenten om een elektrische wagen aan te schaffen. Hun prijzen liggen dit jaar al ongeveer op hetzelfde niveau als van een traditionele wagen, enkel hun laadtijden en beperkte actieradius zijn nog een doorn in het oog voor velen. Vlaams technologiecentrum Imec draagt zijn steentje bij om deze tweede hindernis weg te werken.

‘Droge’ batterijen

De Vlaamse onderzoekers ontwikkelden, in samenwerking met materiaalleveranciers en batterijfabrikanten, een nieuw nanomateriaal voor in Lithium-ion (Li-ion) batterijen. Vandaag rijden elektrische auto’s rond met ‘natte’ batterijen waarin het elekroliet een vloeistof is. Dat elektroliet is het hart van de batterijen: het zorgt voor het transport van de Lithium-ionen tussen de twee polen van de batterij. De nieuwe type batterijen die Imec ontwikkelt zijn niet op basis van een vloeibaar, maar een vast elektroliet. Zo’n batterijen beloven een hogere energiedichtheid, betrouwbaarheid, levensduur en oplaadsnelheid.

Tot nog toe waren de vastestof-batterijen geen echt succes. De geleidbaarheid van het vastestof-elektroliet was nog veel te laag waardoor enkel heel dunne batterijen (voor sensoren) tot de mogelijkheden behoorden. Het nieuwe vaste elektroliet dat imec ontwikkelde brengt daar verandering in. “Onze methode heeft als voordeel dat batterijfabrikanten hun productieproces niet drastisch moeten veranderen om deze batterijen te maken”, verduidelijkt Philippe Vereecken.

Als alles volgens plan verloopt, zal het met de nieuwe technologie mogelijk zijn om tegen eind 2018 zelfs de meeste vloeibare Li-ion batterijen te evenaren en ze in de jaren nadien te overtreffen. Deze technologie zou zo goed presteren dat we binnenkort tot de helft meer afstand kunnen rijden met onze elektrische wagens.

Binnenkort zwaaien elektrische wagens de plak. Steeds meer automerken maken de overstap naar milieuvriendelijkere voertuigen. Zo maken Volvo en Volkswagen respectievelijk vanaf 2019 en 2030 geen wagens meer met een traditionele verbrandingsmotor. Fabrikanten willen het steeds aangenamer maken voor consumenten om een elektrische wagen aan te schaffen. Hun prijzen liggen dit jaar al ongeveer op hetzelfde niveau als van een traditionele wagen, enkel hun laadtijden en beperkte actieradius zijn nog een doorn in het oog voor velen. Vlaams technologiecentrum Imec draagt zijn steentje bij om deze tweede hindernis weg te werken.

‘Droge’ batterijen

De Vlaamse onderzoekers ontwikkelden, in samenwerking met materiaalleveranciers en batterijfabrikanten, een nieuw nanomateriaal voor in Lithium-ion (Li-ion) batterijen. Vandaag rijden elektrische auto’s rond met ‘natte’ batterijen waarin het elekroliet een vloeistof is. Dat elektroliet is het hart van de batterijen: het zorgt voor het transport van de Lithium-ionen tussen de twee polen van de batterij. De nieuwe type batterijen die Imec ontwikkelt zijn niet op basis van een vloeibaar, maar een vast elektroliet. Zo’n batterijen beloven een hogere energiedichtheid, betrouwbaarheid, levensduur en oplaadsnelheid.

Tot nog toe waren de vastestof-batterijen geen echt succes. De geleidbaarheid van het vastestof-elektroliet was nog veel te laag waardoor enkel heel dunne batterijen (voor sensoren) tot de mogelijkheden behoorden. Het nieuwe vaste elektroliet dat imec ontwikkelde brengt daar verandering in. “Onze methode heeft als voordeel dat batterijfabrikanten hun productieproces niet drastisch moeten veranderen om deze batterijen te maken”, verduidelijkt Philippe Vereecken.

Als alles volgens plan verloopt, zal het met de nieuwe technologie mogelijk zijn om tegen eind 2018 zelfs de meeste vloeibare Li-ion batterijen te evenaren en ze in de jaren nadien te overtreffen. Deze technologie zou zo goed presteren dat we binnenkort tot de helft meer afstand kunnen rijden met onze elektrische wagens.

Connected Carconnectedcarelektrische wagenimec

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!