Smartphoneverkoop raakt voor de eerste keer in het slop
Sinds de eerste iPhone het daglicht zag, konden smartphones altijd goede papieren voorleggen. Daar komt nu een einde aan. Voor de allereerste keer kleuren de verkoopcijfers van smartphones rood, zo schrijft onderzoeksbureau Gartner. In het vierde kwartaal van 2017 werden 408 miljoen smartphones verkocht: 5,6 procent minder dan een jaar eerder.
Slechts twee fabrikanten verscheepten meer units in de laatste drie maanden ten opzichte van vorig jaar: Huawei en Xiaomi. Samsung en Apple tekenden beiden een daling op. Zij verkochten respectievelijk 74 en 73 miljoen toestellen en hebben zo elk een marktaandeel van 18,2 en 17,9 procent.
Over het hele jaar nam het aantal verkochte smartphones wel toe. De totale verkoop steeg met 2,7 procent, goed voor 1,5 miljard aan verscheepte units. 86 procent van de toestellen is overgoten met een Android-sausje, iOS neemt de overige 14 procent voor zijn rekening.
Niet het einde van de wereld
Is de smartphone-apocalypse in zicht? We hoeven ons nog niet voor te bereiden op allerlei doemscenario’s. De dalende grafiek is immers eenvoudig te verklaren: er zijn gewoon té weinig vernieuwingen aangekondigd, zo schrijft Gartner. Consumenten wachten liever nog even met het aanschaffen van een nieuw toestel. De nieuwe generatie aan smartphones bieden te weinig vernieuwingen ten opzichte van hun huidige model.
Daarom zijn de dalende verkoopcijfers niet per se slecht nieuws. Misschien zijn de rode cijfers een extra drijfveer om hun toestellen van meer toeters en bellen te voorzien. We zijn alvast benieuwd naar Mobile World Congress (MWC) volgende week, waar grote en kleine spelers hun mobiele telefoons voor de leeuwen gooien. Daar zullen we een beter zicht hebben op hoe de smartphone van 2018 eruit zal zien. Onze vliegtickets naar Barcelona zijn alvast geboekt.
[related_article id=”222676″]Zieke tabletmarkt
In tegenstelling tot smartphones zijn tablets wel een zieke productcategorie. Al dertien keer op rij tekende analysebureau IDC een daling op. Steeds minder mensen halen een tablet in huis, en ook de groei van 2-in-1-laptops stokt. Misschien zijn smartphonespiegels zoals de Superscreen de toekomst?
Sinds de eerste iPhone het daglicht zag, konden smartphones altijd goede papieren voorleggen. Daar komt nu een einde aan. Voor de allereerste keer kleuren de verkoopcijfers van smartphones rood, zo schrijft onderzoeksbureau Gartner. In het vierde kwartaal van 2017 werden 408 miljoen smartphones verkocht: 5,6 procent minder dan een jaar eerder.
Slechts twee fabrikanten verscheepten meer units in de laatste drie maanden ten opzichte van vorig jaar: Huawei en Xiaomi. Samsung en Apple tekenden beiden een daling op. Zij verkochten respectievelijk 74 en 73 miljoen toestellen en hebben zo elk een marktaandeel van 18,2 en 17,9 procent.
Over het hele jaar nam het aantal verkochte smartphones wel toe. De totale verkoop steeg met 2,7 procent, goed voor 1,5 miljard aan verscheepte units. 86 procent van de toestellen is overgoten met een Android-sausje, iOS neemt de overige 14 procent voor zijn rekening.
Niet het einde van de wereld
Is de smartphone-apocalypse in zicht? We hoeven ons nog niet voor te bereiden op allerlei doemscenario’s. De dalende grafiek is immers eenvoudig te verklaren: er zijn gewoon té weinig vernieuwingen aangekondigd, zo schrijft Gartner. Consumenten wachten liever nog even met het aanschaffen van een nieuw toestel. De nieuwe generatie aan smartphones bieden te weinig vernieuwingen ten opzichte van hun huidige model.
Daarom zijn de dalende verkoopcijfers niet per se slecht nieuws. Misschien zijn de rode cijfers een extra drijfveer om hun toestellen van meer toeters en bellen te voorzien. We zijn alvast benieuwd naar Mobile World Congress (MWC) volgende week, waar grote en kleine spelers hun mobiele telefoons voor de leeuwen gooien. Daar zullen we een beter zicht hebben op hoe de smartphone van 2018 eruit zal zien. Onze vliegtickets naar Barcelona zijn alvast geboekt.
[related_article id=”222676″]Zieke tabletmarkt
In tegenstelling tot smartphones zijn tablets wel een zieke productcategorie. Al dertien keer op rij tekende analysebureau IDC een daling op. Steeds minder mensen halen een tablet in huis, en ook de groei van 2-in-1-laptops stokt. Misschien zijn smartphonespiegels zoals de Superscreen de toekomst?