Apple steekt autobouwers de loef af uit vrees voor batterijtekort
Apple voert gesprekken met mijnbedrijven om zijn voorraad kobalt veilig te stellen. Deze metalen zijn immers een belangrijk ingrediënt in lithium-ionbatterijen. Volgens een rapport van Bloomberg vreest het bedrijf een tekort aan het materiaal door de opkomende vraag naar elektrische voertuigen. Door een rechtstreekse deal te sluiten met de mijnen, kan de technologiereus een minimumvoorziening veiligstellen.
Kobaltmijnen
Apple probeert met contracten voldoende kobalt te voorzien voor periodes van vijf jaar. In iedere smartphonebatterij zit ongeveer acht gram kobalt, maar in autobatterijen zit een veelvoud van die metalen. Aangezien elektrische wagens steeds populairder worden, raakt de voorraad aan kobalt in sneltempo leeg.
Het is de eerste keer dat Tim Cook en de zijnen rechtstreeks bij kobaltmijnen gaan aankloppen. Vroeger liet het concern het inkopen van kobalt over aan de bedrijven die de batterijen produceren. Wel legde Apple in het verleden eens een voorraad aan NAND-flashdrives aan, toen daar een tekort dreigde. Die schijven werden onder meer gebruikt in de iPod en iPhone.
Kinderarbeid
Een tweetal jaren terug scheen Amnesty International licht op kinderarbeid in de kobaltmijnen in Congo. Niet enkel volwassenen zouden er tewerkgesteld geweest zijn, maar ook kinderen tussen 9 en 17 jaar. Onder meer Apple en Samsung zouden de ontgonnen grondstoffen nadien hebben opgekocht en verwerkt hebben in hun producten. De betrokken technologiebedrijven gaven aan dat ze niet op de hoogte waren van de wanpraktijken.
Apple voert gesprekken met mijnbedrijven om zijn voorraad kobalt veilig te stellen. Deze metalen zijn immers een belangrijk ingrediënt in lithium-ionbatterijen. Volgens een rapport van Bloomberg vreest het bedrijf een tekort aan het materiaal door de opkomende vraag naar elektrische voertuigen. Door een rechtstreekse deal te sluiten met de mijnen, kan de technologiereus een minimumvoorziening veiligstellen.
Kobaltmijnen
Apple probeert met contracten voldoende kobalt te voorzien voor periodes van vijf jaar. In iedere smartphonebatterij zit ongeveer acht gram kobalt, maar in autobatterijen zit een veelvoud van die metalen. Aangezien elektrische wagens steeds populairder worden, raakt de voorraad aan kobalt in sneltempo leeg.
Het is de eerste keer dat Tim Cook en de zijnen rechtstreeks bij kobaltmijnen gaan aankloppen. Vroeger liet het concern het inkopen van kobalt over aan de bedrijven die de batterijen produceren. Wel legde Apple in het verleden eens een voorraad aan NAND-flashdrives aan, toen daar een tekort dreigde. Die schijven werden onder meer gebruikt in de iPod en iPhone.
Kinderarbeid
Een tweetal jaren terug scheen Amnesty International licht op kinderarbeid in de kobaltmijnen in Congo. Niet enkel volwassenen zouden er tewerkgesteld geweest zijn, maar ook kinderen tussen 9 en 17 jaar. Onder meer Apple en Samsung zouden de ontgonnen grondstoffen nadien hebben opgekocht en verwerkt hebben in hun producten. De betrokken technologiebedrijven gaven aan dat ze niet op de hoogte waren van de wanpraktijken.