Porsche en Audi werken samen aan elektrische wagens
Porsche en Audi delen al langer basischassis. Zo rijden onder meer de Porsche Cayenne en Macan rond met hetzelfde basischassis als de Audi Q5 en Q7. Ook voor de elektrische wagens hebben beide fabrikanten plannen om hetzelfde EV-platform te gebruiken.
Volkswagen-groep
Porsche en Audi zijn beide eigendom van de Volkswagen-groep. Het gebruiken van een gemeenschappelijke basis voor de toekomstige elektrische wagens van beide fabrikanten maakt het ontwikkelen van de voertuigen aanzienlijk goedkoper. Zo stelt CEO van Porsche Oliver Blume dat het ontwerpen van een eigen EV-platform voor de twee merken afzonderlijk de ontwikkelingskosten van de elektrische auto’s met ongeveer 30 procent verhoogt.
Het gebruik van een gemeenschappelijk platform voor elektrische wagens betekent dat beide fabrikanten samen naar oplossingen kunnen zoeken voor problemen waar je als autofabrikant tegenaan loopt bij het ontwikkelen van de eerste elektrische wagens.
Voorsprong van Audi
Tegen 2021 verwacht Audi twee elektrische sedans en SUV’s op de markt te brengen, terwijl Porsche momenteel nog bezig is aan zijn eerste elektrische auto. Die wagen zou in dezelfde fabriek worden ontwikkeld als de Porsche Macan, maar dat betekent niet dat het gaat over een elektrische Macan.
Elektrische sportwagen
Voorlopig blijft Porsche focussen op de Mission E, een elektrische sportwagen die de strijd aangaat met de Tesla Model X en S. Porsche zou werken aan drie verschillende versies van de vierwielaangedreven elektrische sportwagen met een vermogen van 300kW, 400 kW of 500 kW. Tegen 2020 zou de Mission E in productie gaan.
Porsche en Audi delen al langer basischassis. Zo rijden onder meer de Porsche Cayenne en Macan rond met hetzelfde basischassis als de Audi Q5 en Q7. Ook voor de elektrische wagens hebben beide fabrikanten plannen om hetzelfde EV-platform te gebruiken.
Volkswagen-groep
Porsche en Audi zijn beide eigendom van de Volkswagen-groep. Het gebruiken van een gemeenschappelijke basis voor de toekomstige elektrische wagens van beide fabrikanten maakt het ontwikkelen van de voertuigen aanzienlijk goedkoper. Zo stelt CEO van Porsche Oliver Blume dat het ontwerpen van een eigen EV-platform voor de twee merken afzonderlijk de ontwikkelingskosten van de elektrische auto’s met ongeveer 30 procent verhoogt.
Het gebruik van een gemeenschappelijk platform voor elektrische wagens betekent dat beide fabrikanten samen naar oplossingen kunnen zoeken voor problemen waar je als autofabrikant tegenaan loopt bij het ontwikkelen van de eerste elektrische wagens.
Voorsprong van Audi
Tegen 2021 verwacht Audi twee elektrische sedans en SUV’s op de markt te brengen, terwijl Porsche momenteel nog bezig is aan zijn eerste elektrische auto. Die wagen zou in dezelfde fabriek worden ontwikkeld als de Porsche Macan, maar dat betekent niet dat het gaat over een elektrische Macan.
Elektrische sportwagen
Voorlopig blijft Porsche focussen op de Mission E, een elektrische sportwagen die de strijd aangaat met de Tesla Model X en S. Porsche zou werken aan drie verschillende versies van de vierwielaangedreven elektrische sportwagen met een vermogen van 300kW, 400 kW of 500 kW. Tegen 2020 zou de Mission E in productie gaan.