Test

Dit is een popup

Tabletmarkt kent dertiende dipje op rij

Steeds minder mensen halen een tablet in huis. Ook de groei van de 2-in-1-laptops stokt.

In het vierde kwartaal van 2017 – van oktober tot en met december 2017 – zijn minder tablets verscheept dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De cijfers van de tabletmarkt kleuren voor de dertiende keer op rij rood, aldus analysebureau IDC. De markt van 2-in-1-laptops maakt wel nog een klein sprongetje vooruit, maar de groei is veel minder groot dan vorig jaar.

In totaal gingen er eind 2017 49,6 miljoen tablets over de toonbank. Maken we de sprong naar vorig jaar, dan waren dat er nog 53,8 miljoen. Een daling van 7,9 procent, dus.

[related_article id=”213995″]

Ook de top vijf ziet er een beetje anders uit. Apple behoudt zijn hoogste stekje op het podium. Het geesteskind van Steve Jobs verscheepte 13,2 miljoen exemplaren en heeft daarmee 26,6 procent van de markt in handen. Amazon krijgt voor het eerst een zilveren plak met 7,7 miljoen verscheepte Fire-tablets, terwijl Samsung een stapje terug zet met 7 miljoen units. Huawei en Lenovo vervolledigen de top vijf. De koplopers hebben samen een marktaandeel van 69,9 procent in handen, vergeleken met 61,3 procent eind 2016.

Hybrides redden de meubels niet

Ook de groei van hybrides stokt. Waar de productcategorie vorig jaar nog een groei van 24 procent optekende, moet ze zich nu tevreden stellen met amper 1,6 procent. In het laatste kwartaal van 2017 werden er ongeveer 6,5 miljoen 2-in-1-laptops verscheept. Het gebrek aan groei ligt volgens IDC door het gebrek aan nieuwe toestellen, zoals Surface-tablets. Bovendien vormen ze nog maar een kleine hap uit de taart. De hybrides hebben een marktaandeel van 13 procent in de totale tabletmarkt, zo schat IDC.

In het vierde kwartaal van 2017 – van oktober tot en met december 2017 – zijn minder tablets verscheept dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De cijfers van de tabletmarkt kleuren voor de dertiende keer op rij rood, aldus analysebureau IDC. De markt van 2-in-1-laptops maakt wel nog een klein sprongetje vooruit, maar de groei is veel minder groot dan vorig jaar.

In totaal gingen er eind 2017 49,6 miljoen tablets over de toonbank. Maken we de sprong naar vorig jaar, dan waren dat er nog 53,8 miljoen. Een daling van 7,9 procent, dus.

[related_article id=”213995″]

Ook de top vijf ziet er een beetje anders uit. Apple behoudt zijn hoogste stekje op het podium. Het geesteskind van Steve Jobs verscheepte 13,2 miljoen exemplaren en heeft daarmee 26,6 procent van de markt in handen. Amazon krijgt voor het eerst een zilveren plak met 7,7 miljoen verscheepte Fire-tablets, terwijl Samsung een stapje terug zet met 7 miljoen units. Huawei en Lenovo vervolledigen de top vijf. De koplopers hebben samen een marktaandeel van 69,9 procent in handen, vergeleken met 61,3 procent eind 2016.

Hybrides redden de meubels niet

Ook de groei van hybrides stokt. Waar de productcategorie vorig jaar nog een groei van 24 procent optekende, moet ze zich nu tevreden stellen met amper 1,6 procent. In het laatste kwartaal van 2017 werden er ongeveer 6,5 miljoen 2-in-1-laptops verscheept. Het gebrek aan groei ligt volgens IDC door het gebrek aan nieuwe toestellen, zoals Surface-tablets. Bovendien vormen ze nog maar een kleine hap uit de taart. De hybrides hebben een marktaandeel van 13 procent in de totale tabletmarkt, zo schat IDC.

analyticscijfersmobieltabletstelecom

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!