Test

Dit is een popup

Klassieke tv verliest terrein: 1 op 5 Vlamingen kijkt Netflix

Netflix wint aan terrein in ons land terwijl jongeren steeds minder interesse tonen in klassiek tv-kijken.

We kijken gezamenlijk steeds minder op een traditionele manier naar televisie. De helft van de Vlamingen kijkt nog dagelijks live tv, bij twintigers is dat zelfs maar één op vijf meer. Netflix blijkt voor hen een waardige vervanger, zo leert het recente Digimeter-rapport dat imec en UGent vandaag publiceren.

De onderzoekers ondervroegen meer dan 2.300 Vlamingen die ouder zijn dan 15 jaar. Naar goede gewoonte is de Digimeter een goede indicator van onze mediagewoonten. Waar bij de bevraging vorig jaar nog 57 procent van de Vlamingen aangaf op dagelijkse basis naar live tv te kijken, is dat vandaag nog 50 procent. De daling is in elke leeftijdscategorie merkbaar, maar het meest uitgesproken bij tieners en twintigers. Op één jaar tijd daalde het live tv-kijken in de groep van 15 tot 19-jarigen van 38 naar 26 procent. Voor de twintigers is de daling het sterkst: van 37 naar 23 procent.

Bron: Digimeter

Netflix groeit

De daling in klassiek tv-kijken vertaalt zich in een shift naar online video. Eén op vijf Vlamingen (21 procent)  heeft vandaag toegang tot Netflix, waar dat aantal een jaar geleden nog 15 procent bedroeg. De groei in gebruik is opnieuw het meest zichbaar bij de groep onder 40 jaar. Bij de 15 tot 19-jarigen steeg de Netflix-adoptie van 30 naar 46 procent, bij de twintigers van 24 naar 38 procent, en bij de dertigers van 22 naar 35 procent.

De sterke groei van Netflix in ons land is voor een groot deel te danken aan het verbeterde aanbod, onder meer door het groeiend aantal kwaliteitsvolle Netflix Originals. 65 procent van de Netflix-gebruikers stelt tevreden te zijn over het aanbod van de streamingdienst, waar slechts 47 procent hetzelfde vindt over de programmatie op de Vlaamse tv. Opvallend is dat ook vooral jonge gezinnen met kinderen de streamingdienst omarmen vanwege het uitgebreide kinderaanbod.

Kabelknip

27 procent van de Vlamingen ziet video-on-demanddiensten als waardige vervanger voor tv-zenders. Tegelijk blijkt uit het Digimeter-onderzoek dat een Netflix-abonnement nog heel vaak bovenop een digitale tv-aansluiting wordt genomen, al wordt die steeds minder gebruikt. De huidige staat van de telecommarkt, waarbij een los internetabonnement bij de grote spelers amper goedkoper is dan een triple-play pakket, is daarvoor een mogelijke verklarende factor.

Bron: Digimeter

De referentiedrager voor video, het televisietoestel, wordt steeds meer losgelaten door de jongere generaties en vervangen door smartphone, tablet of laptop. De Vlaamse zenders en providers zijn wakker geschud door die evolutie en brachten met succes hun eigen online platformen op de markt. 54 procent van de Vlamingen geeft aan wel eens online of via de app van de zender of provider naar tv te kijken. Tien procent doet dat zelfs dagelijks.

Niet duurzaam

“De tv-zenders hebben de stap naar online succesvol gezet, maar niet op een duurzame manier”, meent Lieven De Marez, de drijvende kracht achter het Digimeter-onderzoek en professor bij mict, een onderzoeksgroep van imec aan de UGent. “Tv-programma’s worden gratis online aangeboden en dat maakt het moeilijk om te monetiseren.”

Tv-zenders komen daardoor voor dezelfde uitdagingen te staan als kranten, die al langer weten dat het monetiseren van gratis online content niet eenvoudig is. Bovendien dreigt voor de zenders, net als voor de kranten, het sluimerend gevaar van Facebook en andere sociale media die de rol van gatekeeper en broadcaster overnemen. “Facebook is voor tieners niet langer een platform voor sociale interactie, maar een passieve flow aan informatie waar ze naar believen content uit pikken. De band met de aanbieder van die content vervaagt”, verduidelijkt De Marez.

We kijken gezamenlijk steeds minder op een traditionele manier naar televisie. De helft van de Vlamingen kijkt nog dagelijks live tv, bij twintigers is dat zelfs maar één op vijf meer. Netflix blijkt voor hen een waardige vervanger, zo leert het recente Digimeter-rapport dat imec en UGent vandaag publiceren.

De onderzoekers ondervroegen meer dan 2.300 Vlamingen die ouder zijn dan 15 jaar. Naar goede gewoonte is de Digimeter een goede indicator van onze mediagewoonten. Waar bij de bevraging vorig jaar nog 57 procent van de Vlamingen aangaf op dagelijkse basis naar live tv te kijken, is dat vandaag nog 50 procent. De daling is in elke leeftijdscategorie merkbaar, maar het meest uitgesproken bij tieners en twintigers. Op één jaar tijd daalde het live tv-kijken in de groep van 15 tot 19-jarigen van 38 naar 26 procent. Voor de twintigers is de daling het sterkst: van 37 naar 23 procent.

Bron: Digimeter

Netflix groeit

De daling in klassiek tv-kijken vertaalt zich in een shift naar online video. Eén op vijf Vlamingen (21 procent)  heeft vandaag toegang tot Netflix, waar dat aantal een jaar geleden nog 15 procent bedroeg. De groei in gebruik is opnieuw het meest zichbaar bij de groep onder 40 jaar. Bij de 15 tot 19-jarigen steeg de Netflix-adoptie van 30 naar 46 procent, bij de twintigers van 24 naar 38 procent, en bij de dertigers van 22 naar 35 procent.

De sterke groei van Netflix in ons land is voor een groot deel te danken aan het verbeterde aanbod, onder meer door het groeiend aantal kwaliteitsvolle Netflix Originals. 65 procent van de Netflix-gebruikers stelt tevreden te zijn over het aanbod van de streamingdienst, waar slechts 47 procent hetzelfde vindt over de programmatie op de Vlaamse tv. Opvallend is dat ook vooral jonge gezinnen met kinderen de streamingdienst omarmen vanwege het uitgebreide kinderaanbod.

Kabelknip

27 procent van de Vlamingen ziet video-on-demanddiensten als waardige vervanger voor tv-zenders. Tegelijk blijkt uit het Digimeter-onderzoek dat een Netflix-abonnement nog heel vaak bovenop een digitale tv-aansluiting wordt genomen, al wordt die steeds minder gebruikt. De huidige staat van de telecommarkt, waarbij een los internetabonnement bij de grote spelers amper goedkoper is dan een triple-play pakket, is daarvoor een mogelijke verklarende factor.

Bron: Digimeter

De referentiedrager voor video, het televisietoestel, wordt steeds meer losgelaten door de jongere generaties en vervangen door smartphone, tablet of laptop. De Vlaamse zenders en providers zijn wakker geschud door die evolutie en brachten met succes hun eigen online platformen op de markt. 54 procent van de Vlamingen geeft aan wel eens online of via de app van de zender of provider naar tv te kijken. Tien procent doet dat zelfs dagelijks.

Niet duurzaam

“De tv-zenders hebben de stap naar online succesvol gezet, maar niet op een duurzame manier”, meent Lieven De Marez, de drijvende kracht achter het Digimeter-onderzoek en professor bij mict, een onderzoeksgroep van imec aan de UGent. “Tv-programma’s worden gratis online aangeboden en dat maakt het moeilijk om te monetiseren.”

Tv-zenders komen daardoor voor dezelfde uitdagingen te staan als kranten, die al langer weten dat het monetiseren van gratis online content niet eenvoudig is. Bovendien dreigt voor de zenders, net als voor de kranten, het sluimerend gevaar van Facebook en andere sociale media die de rol van gatekeeper en broadcaster overnemen. “Facebook is voor tieners niet langer een platform voor sociale interactie, maar een passieve flow aan informatie waar ze naar believen content uit pikken. De band met de aanbieder van die content vervaagt”, verduidelijkt De Marez.

digimeterimecnetflixontspanningtelevisie

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!