Test

Dit is een popup

Tesla laatste van de klas bij ontwikkeling zelfrijdende wagens

Is Tesla de koploper in de race naar zelfrijdende wagens? Integendeel, zo blijkt uit een onderzoek. Het automerk legt de slechtste papieren voor.

Bij zelfrijdende wagens denken we spontaan aan Tesla, maar nochtans is daar weinig reden toe. Uit een rapport van onderzoeksbureau Navigant blijkt dat Tesla een grote achterstand heeft in autonome rijtechnologie tegenover zijn concurrenten. Het onderzoeksteam vergeleek het geesteskind van Musk met achttien andere autofabrikanten, waaronder General Motors, Ford en Daimler-Bosch.

De staart van het peloton

In het onderzoek werd rekening gehouden met een aantal factoren, zoals het portfolio van de rijfabrikanten en hun gebruikte technologieën. Het resultaat goot Navigant in een tabel. Daaruit kunnen we enerzijds afleiden welke strategieën het best zijn uitgewerkt en hoe ver elke fabrikant staat in de ontwikkeling van hun zelfrijdende rijtechnologie. In deze tweede categorie staat Tesla helemaal onderaan het rijtje. Ook hun strategie laat te wensen over, waarbij ze enkel Hyundai Motor Group, Honda en Apple achter zich laten. General Motors is de absolute koploper in beide categorieën.

Achteruitgang

Volgens Navigant is de ontwikkeling van Tesla’s Autopilot niet gegroeid, maar zelfs minder geworden in de laatste jaren. Zo zou de tweede versie nog steeds functies missen die wel aanwezig waren in de oorspronkelijke software. Daarnaast duiken er veel klachten op van Tesla-bezitters, die meldden dat hun wagen onvoorspelbaar gedrag vertoond. De stroeve uitrol van de Model 3 speelt eveneens een rol voor de slechte score in het onderzoek.

[related_article id=”213724″]

Nochtans strooit Musk superlatieven in het rond; zo zou hij binnenkort willen upgraden naar level vijf. Dit betekent dat de bestuurder alle rijtaken aan de wagen overlaat, zodat hij geen aandacht meer hoeft te wijden aan het verkeer. Het onderzoeksteam betwijfelt sterk of dit in de praktijk haalbaar is. Zo maakt Autopilot gebruik van het ‘minderwaardige’ radar in plaats van lidar en zijn er geen zelfreinigende sensoren voorzien voor in slechte weersomstandigheden. Bovendien zijn er te weinig back-up systemen voor als er iets fout loopt.

© Crow

Bij zelfrijdende wagens denken we spontaan aan Tesla, maar nochtans is daar weinig reden toe. Uit een rapport van onderzoeksbureau Navigant blijkt dat Tesla een grote achterstand heeft in autonome rijtechnologie tegenover zijn concurrenten. Het onderzoeksteam vergeleek het geesteskind van Musk met achttien andere autofabrikanten, waaronder General Motors, Ford en Daimler-Bosch.

De staart van het peloton

In het onderzoek werd rekening gehouden met een aantal factoren, zoals het portfolio van de rijfabrikanten en hun gebruikte technologieën. Het resultaat goot Navigant in een tabel. Daaruit kunnen we enerzijds afleiden welke strategieën het best zijn uitgewerkt en hoe ver elke fabrikant staat in de ontwikkeling van hun zelfrijdende rijtechnologie. In deze tweede categorie staat Tesla helemaal onderaan het rijtje. Ook hun strategie laat te wensen over, waarbij ze enkel Hyundai Motor Group, Honda en Apple achter zich laten. General Motors is de absolute koploper in beide categorieën.

Achteruitgang

Volgens Navigant is de ontwikkeling van Tesla’s Autopilot niet gegroeid, maar zelfs minder geworden in de laatste jaren. Zo zou de tweede versie nog steeds functies missen die wel aanwezig waren in de oorspronkelijke software. Daarnaast duiken er veel klachten op van Tesla-bezitters, die meldden dat hun wagen onvoorspelbaar gedrag vertoond. De stroeve uitrol van de Model 3 speelt eveneens een rol voor de slechte score in het onderzoek.

[related_article id=”213724″]

Nochtans strooit Musk superlatieven in het rond; zo zou hij binnenkort willen upgraden naar level vijf. Dit betekent dat de bestuurder alle rijtaken aan de wagen overlaat, zodat hij geen aandacht meer hoeft te wijden aan het verkeer. Het onderzoeksteam betwijfelt sterk of dit in de praktijk haalbaar is. Zo maakt Autopilot gebruik van het ‘minderwaardige’ radar in plaats van lidar en zijn er geen zelfreinigende sensoren voorzien voor in slechte weersomstandigheden. Bovendien zijn er te weinig back-up systemen voor als er iets fout loopt.

© Crow
autonoomautopilotConnected Carnavigantteslazelfrijdend

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!