Test

Dit is een popup

Start-up Aurora helpt Hyundai en Volkswagen bij zelfrijdende auto

In de race naar autonoom rijden, schakelen traditionele autofabrikanten de hulp in van technologische partners.

Het volledig autonoom laten rijden van auto’s is geen nieuwe ontwikkeling meer. Diverse bedrijven zijn bezig om de techniek op grote schaal te implementeren. Bedrijven als de Volkswagen Group en Hyundai investeren dan ook fors in de toekomst van de auto, en met de aangekondigde samenwerking met de start-up Aurora is de verwachting dat de ontwikkelingen kunnen worden versneld.

Aurora Innovation

De kans is klein dat je het bedrijf al kent, maar dat zal niet lang meer duren. Aurora Innovation is opgericht door Chris Urmsom, één van de knappe koppen van Google. Juist bij Google heeft hij de nodige ervaring opgedaan met de ontwikkeling van de techniek die het autonoom rijden mogelijk maakt.

Chris Urmsom is de voormalig Chief Technology Officer van Google X, waar onder meer Waymo het licht zag. Samen met het voormalig hoofd van het Autopilot-team van Tesla, Sterling Anderson en Drew Bagnell, eerdaags werkzaam voor het Advanced Technology Center van Uber, hebben de heren Aurora Innovations opgericht.

Gebundelde kracht

Sinds de eerste experimenten met het autonoom rijden, heeft de techniek een grote vlucht genomen. Ook de grotere automerken willen hiervan profiteren, maar hebben hier technische bedrijven voor nodig.

Eerder werd al bekend dat Renault en Nissan een samenwerking aangaan met Microsoft. Dat Hyundai en Volkswagen nu een verregaande samenwerking nastreven met Aurora is dan ook niet zo vreemd. Het bedrijf heeft de kennis in huis om nieuwe mogelijkheden inzetbaar te maken. De verschillende doelstellingen van de autofabrikanten laten duidelijk zien welke weg ze willen inslaan.

Volkswagen

Voor de Volkswagen Group is de samenwerking met Aurora niet geheel nieuw. Al langere tijd werken de technici van Volkswagen samen met Aurora om de techniek die het autonoom autorijden mogelijk maakt, in de auto’s van het merk te implementeren.

Zo werd nog geen jaar gelden, in 2017 in Geneve, de Sedric gepresenteerd. Dat was de eerste, volledige autonoom rijdende auto van Volkswagen. Tot nu toe zijn er nog geen volledig zelfrijdende auto’s verkrijgbaar. Elektrische modellen en andere eerdere innovatieve Volkswagen auto’s kun je wel kopen.

Nu er is besloten tot een strategische samenwerking, krijgt Volkswagen de mogelijkheid om het autorijden te herdefiniëren. De van oorsprong Duitse autofabrikant ziet meer heil in de introductie van een nieuwe dienst, Mobility-as-a-Service (MaaS). Hiermee speelt Volkswagen in op een andere behoefte, namelijk de toenemende vraag naar mobiliteit. De klant kan dan eenvoudig transport op maat bestellen.

Het bezit van een wagen staat dus niet meer voorop, het gebruik ervan juist wel. Via diverse mogelijkheden kan de klant een wagen bestellen, om vervolgens van A naar B te worden getransporteerd. Vergelijk het met het bestellen van een taxi, echter dan zonder chauffeur.

Hyundai

In tegenstelling tot Volkswagen richt Hyundai zich duidelijk op de particuliere markt. De samenwerking met Aurora moet het mogelijk maken, om een zogenaamde level-4 wagen op de markt te brengen. Hierbij is het ingrijpen van de bestuurder alleen gewenst als de weersomstandigheden dit vereisen. Voor de duidelijkheid, level-4 is het op één na hoogste niveau van autonoom autorijden.

De plannen van Hyundai zijn al in een vergevorderd stadium. Het Aziatische automerk zal nog dit jaar een nieuwe wagen introduceren met een waterstofmotor. De eerder genoemde level-4 wagen zal zijn gebaseerd op dit model en zal uitgebreid getest worden in K-City, de testlocatie van onder andere Hyundai, net buiten de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoel.

Het volledig autonoom laten rijden van auto’s is geen nieuwe ontwikkeling meer. Diverse bedrijven zijn bezig om de techniek op grote schaal te implementeren. Bedrijven als de Volkswagen Group en Hyundai investeren dan ook fors in de toekomst van de auto, en met de aangekondigde samenwerking met de start-up Aurora is de verwachting dat de ontwikkelingen kunnen worden versneld.

Aurora Innovation

De kans is klein dat je het bedrijf al kent, maar dat zal niet lang meer duren. Aurora Innovation is opgericht door Chris Urmsom, één van de knappe koppen van Google. Juist bij Google heeft hij de nodige ervaring opgedaan met de ontwikkeling van de techniek die het autonoom rijden mogelijk maakt.

Chris Urmsom is de voormalig Chief Technology Officer van Google X, waar onder meer Waymo het licht zag. Samen met het voormalig hoofd van het Autopilot-team van Tesla, Sterling Anderson en Drew Bagnell, eerdaags werkzaam voor het Advanced Technology Center van Uber, hebben de heren Aurora Innovations opgericht.

Gebundelde kracht

Sinds de eerste experimenten met het autonoom rijden, heeft de techniek een grote vlucht genomen. Ook de grotere automerken willen hiervan profiteren, maar hebben hier technische bedrijven voor nodig.

Eerder werd al bekend dat Renault en Nissan een samenwerking aangaan met Microsoft. Dat Hyundai en Volkswagen nu een verregaande samenwerking nastreven met Aurora is dan ook niet zo vreemd. Het bedrijf heeft de kennis in huis om nieuwe mogelijkheden inzetbaar te maken. De verschillende doelstellingen van de autofabrikanten laten duidelijk zien welke weg ze willen inslaan.

Volkswagen

Voor de Volkswagen Group is de samenwerking met Aurora niet geheel nieuw. Al langere tijd werken de technici van Volkswagen samen met Aurora om de techniek die het autonoom autorijden mogelijk maakt, in de auto’s van het merk te implementeren.

Zo werd nog geen jaar gelden, in 2017 in Geneve, de Sedric gepresenteerd. Dat was de eerste, volledige autonoom rijdende auto van Volkswagen. Tot nu toe zijn er nog geen volledig zelfrijdende auto’s verkrijgbaar. Elektrische modellen en andere eerdere innovatieve Volkswagen auto’s kun je wel kopen.

Nu er is besloten tot een strategische samenwerking, krijgt Volkswagen de mogelijkheid om het autorijden te herdefiniëren. De van oorsprong Duitse autofabrikant ziet meer heil in de introductie van een nieuwe dienst, Mobility-as-a-Service (MaaS). Hiermee speelt Volkswagen in op een andere behoefte, namelijk de toenemende vraag naar mobiliteit. De klant kan dan eenvoudig transport op maat bestellen.

Het bezit van een wagen staat dus niet meer voorop, het gebruik ervan juist wel. Via diverse mogelijkheden kan de klant een wagen bestellen, om vervolgens van A naar B te worden getransporteerd. Vergelijk het met het bestellen van een taxi, echter dan zonder chauffeur.

Hyundai

In tegenstelling tot Volkswagen richt Hyundai zich duidelijk op de particuliere markt. De samenwerking met Aurora moet het mogelijk maken, om een zogenaamde level-4 wagen op de markt te brengen. Hierbij is het ingrijpen van de bestuurder alleen gewenst als de weersomstandigheden dit vereisen. Voor de duidelijkheid, level-4 is het op één na hoogste niveau van autonoom autorijden.

De plannen van Hyundai zijn al in een vergevorderd stadium. Het Aziatische automerk zal nog dit jaar een nieuwe wagen introduceren met een waterstofmotor. De eerder genoemde level-4 wagen zal zijn gebaseerd op dit model en zal uitgebreid getest worden in K-City, de testlocatie van onder andere Hyundai, net buiten de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoel.

aurorahyundaivolkswagen

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!