Microsofts IoT-strategie draait rond de cloud
Microsoft lijkt definitief het blad te hebben omgeslagen: minder focus op Windows, en meer op de cloud. Dat blijkt uit een samenwerking met de Amerikaanse badkamerfabrikant Kohler om IoT-producten aan de man te brengen. Er is geen spoor van Windows in de CES-persaankondiging te vinden, wel van Microsoft Azure, zo merkt ZDNet op.
Azure
Concreet komt Kohler met diverse IoT-toestellen. Zo wil de badkamerspecialist onder andere een slimme spiegel lanceren die ondersteuning zal bieden voor Amazon Alexa. Verder lanceert het bedrijf met Kohler Konnect een slim systeem en platform waarmee je allerlei onderdelen in de badkamer kan laten communiceren zoals kranen, toilettes of verlichting. Het Konnect-platform heeft ondersteuning voor Google Assistant en Apple HomeKit. De corresponderende apps voor de toestellen zijn beschikbaar voor Android en iOS.
Cortana noch Windows figureren in dit verhaal, maar toch is Microsoft een belangrijke spil voor de IoT-services van Kohler. De slimme spiegel en het Konnect-platform worden aangedreven door Microsoft Azure cloud platform, specifiek de Azure IoT Hub. Dat voorziet de toestellen van de noodzakelijke rekenkracht.
Tanker gekeerd
Dat Microsoft zich minder afhankelijk zou maken van Windows en meer zou moeten investeren in de cloud, was een ambitie die de huidige CEO Satya Nadella niet onder stoelen of banken stak bij zijn aantreden in 2014. Een tanker keer je echter niet in één-twee-drie, en dat was voor Microsoft zeker zo. Kijk maar naar hoe lang het bedrijf nog heeft vastgehouden aan zijn terminale smartphone-afdeling. Maar de ommezwaai lijkt nu definitief ingezet.
In tegenstelling tot concurrenten Apple en Google blijft Microsoft ver van het produceren van eigen IoT-producten, en beperkt het zich tot het ontwikkelen van software. Al is die strategie ook niet volledig consequent: vorige week nog kondigde het bedrijf aan dat het pre-orders zou aannemen voor een slimme thermostaat die het samen met Johson Controls ontwikkelde, een product dat het in 2016 al had aangekondigd. Maar in grote lijnen is het duidelijk dat de focus op software en in het bijzonder op de cloud ligt. Eenzelfde strategie houdt het bedrijf aan voor een andere opkomende technologie, namelijk zelfrijdende wagens.
Microsoft lijkt definitief het blad te hebben omgeslagen: minder focus op Windows, en meer op de cloud. Dat blijkt uit een samenwerking met de Amerikaanse badkamerfabrikant Kohler om IoT-producten aan de man te brengen. Er is geen spoor van Windows in de CES-persaankondiging te vinden, wel van Microsoft Azure, zo merkt ZDNet op.
Azure
Concreet komt Kohler met diverse IoT-toestellen. Zo wil de badkamerspecialist onder andere een slimme spiegel lanceren die ondersteuning zal bieden voor Amazon Alexa. Verder lanceert het bedrijf met Kohler Konnect een slim systeem en platform waarmee je allerlei onderdelen in de badkamer kan laten communiceren zoals kranen, toilettes of verlichting. Het Konnect-platform heeft ondersteuning voor Google Assistant en Apple HomeKit. De corresponderende apps voor de toestellen zijn beschikbaar voor Android en iOS.
Cortana noch Windows figureren in dit verhaal, maar toch is Microsoft een belangrijke spil voor de IoT-services van Kohler. De slimme spiegel en het Konnect-platform worden aangedreven door Microsoft Azure cloud platform, specifiek de Azure IoT Hub. Dat voorziet de toestellen van de noodzakelijke rekenkracht.
Tanker gekeerd
Dat Microsoft zich minder afhankelijk zou maken van Windows en meer zou moeten investeren in de cloud, was een ambitie die de huidige CEO Satya Nadella niet onder stoelen of banken stak bij zijn aantreden in 2014. Een tanker keer je echter niet in één-twee-drie, en dat was voor Microsoft zeker zo. Kijk maar naar hoe lang het bedrijf nog heeft vastgehouden aan zijn terminale smartphone-afdeling. Maar de ommezwaai lijkt nu definitief ingezet.
In tegenstelling tot concurrenten Apple en Google blijft Microsoft ver van het produceren van eigen IoT-producten, en beperkt het zich tot het ontwikkelen van software. Al is die strategie ook niet volledig consequent: vorige week nog kondigde het bedrijf aan dat het pre-orders zou aannemen voor een slimme thermostaat die het samen met Johson Controls ontwikkelde, een product dat het in 2016 al had aangekondigd. Maar in grote lijnen is het duidelijk dat de focus op software en in het bijzonder op de cloud ligt. Eenzelfde strategie houdt het bedrijf aan voor een andere opkomende technologie, namelijk zelfrijdende wagens.