Test

Dit is een popup

Nissan onthult systeem dat je auto laat besturen met je brein

Autobouwer Nissan heeft technologie ontwikkelt waarmee je een auto rechtstreeks kan bedienen met hersengolven. Geïnteresseerden zullen een breingestuurde auto kunnen uitproberen op electronicabeurs CES.

Autofabrikant Nissan lanceert ‘s werelds eerste brain-to-vehicle (B2V) technologie: software waarmee je een auto via je brein kan sturen. De Japanse automaker zal de innovatieve manier van rijden demonstreren op de Consumer Electronics Show in Las Vegas komende week.

Niet zonder handen

Het is niet Nissans bedoeling dat je op termijn je auto volledig zonder handen kan bedienen – dat is iets dat de autobouwer wil overlaten aan software. De breingestuurde interface moet eerder als een hulpstuk gezien worden om het rijden te vergemakkelijken en aangenamer te maken, zo verklaart Lucian Gheorghe, de hoofdontwikkelaar van het project.

[related_article id=”211032″]

Om de hersenbesturing mogelijk te maken moet een chauffeur een muts dragen die voorzien is van electrodes. Via de electrodes worden hersengolven opgepikt en doorgestuurd naar de wagen. Dankzij de B2V-software kan je zo het sturen, versnellen en remmen beïnvloeden met je brein. Het systeem gaat er momenteel van uit dat je met je handen je auto bestuurt, maar dankzij de hersencontrole kan je wagen sneller reageren. Zo zal een auto een fractie van een seconde sneller kunnen remmen of meer gas geven, omdat het systeem de hersengolven die die acties overbrengen naar je lichaam rechtstreeks binnenkrijgt. “Je zal voelen dat je ofwel een betere chauffeur bent, ofwel dat wagen meer sportiever of responsiever is,” beschrijft Gheorghe de ervaring.

Mate van controle

Nissan ziet de B2V-technologie als een ideale aanvulling op de naderende introductie van zelfrijdende wagens. “De meeste mensen hebben een erg onpersoonlijk visie op autonoom rijden, waarbij mensen hun controle zullen moeten overdragen aan machines. B2V-technologie doet het omgekeerde en gebruikt hun eigen hersengolven om het rijden spannender en aangenamer te maken,” laat Nissan Vice President Daniele Schillaci optekenen in een persbericht.

Nissan verwacht dat de technologie binnen vijf tot tien jaar geschikt zal zijn om commercieel te verdelen. Je kan je de vraag stellen of B2V-software dan nog relevant zal zijn. De meeste autobouwers mikken op een punt tussen 2020 en 2025 om hun eerste zelfrijdende wagens te lanceren. Nissan zelf heeft bijvoorbeeld de ambitie om in 2022 met een volledig autonome wagen te komen. Eer de B2V-technologie marktrijp is, zijn we het misschien al lang gewend om onze ritten volledig over te laten aan de computer.

In aanloop naar de presentatie op CES kan je de technologie al aan het werk zien in een video die Nissan online plaatste.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=oCi6taII6Yo

Autofabrikant Nissan lanceert ‘s werelds eerste brain-to-vehicle (B2V) technologie: software waarmee je een auto via je brein kan sturen. De Japanse automaker zal de innovatieve manier van rijden demonstreren op de Consumer Electronics Show in Las Vegas komende week.

Niet zonder handen

Het is niet Nissans bedoeling dat je op termijn je auto volledig zonder handen kan bedienen – dat is iets dat de autobouwer wil overlaten aan software. De breingestuurde interface moet eerder als een hulpstuk gezien worden om het rijden te vergemakkelijken en aangenamer te maken, zo verklaart Lucian Gheorghe, de hoofdontwikkelaar van het project.

[related_article id=”211032″]

Om de hersenbesturing mogelijk te maken moet een chauffeur een muts dragen die voorzien is van electrodes. Via de electrodes worden hersengolven opgepikt en doorgestuurd naar de wagen. Dankzij de B2V-software kan je zo het sturen, versnellen en remmen beïnvloeden met je brein. Het systeem gaat er momenteel van uit dat je met je handen je auto bestuurt, maar dankzij de hersencontrole kan je wagen sneller reageren. Zo zal een auto een fractie van een seconde sneller kunnen remmen of meer gas geven, omdat het systeem de hersengolven die die acties overbrengen naar je lichaam rechtstreeks binnenkrijgt. “Je zal voelen dat je ofwel een betere chauffeur bent, ofwel dat wagen meer sportiever of responsiever is,” beschrijft Gheorghe de ervaring.

Mate van controle

Nissan ziet de B2V-technologie als een ideale aanvulling op de naderende introductie van zelfrijdende wagens. “De meeste mensen hebben een erg onpersoonlijk visie op autonoom rijden, waarbij mensen hun controle zullen moeten overdragen aan machines. B2V-technologie doet het omgekeerde en gebruikt hun eigen hersengolven om het rijden spannender en aangenamer te maken,” laat Nissan Vice President Daniele Schillaci optekenen in een persbericht.

Nissan verwacht dat de technologie binnen vijf tot tien jaar geschikt zal zijn om commercieel te verdelen. Je kan je de vraag stellen of B2V-software dan nog relevant zal zijn. De meeste autobouwers mikken op een punt tussen 2020 en 2025 om hun eerste zelfrijdende wagens te lanceren. Nissan zelf heeft bijvoorbeeld de ambitie om in 2022 met een volledig autonome wagen te komen. Eer de B2V-technologie marktrijp is, zijn we het misschien al lang gewend om onze ritten volledig over te laten aan de computer.

In aanloop naar de presentatie op CES kan je de technologie al aan het werk zien in een video die Nissan online plaatste.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=oCi6taII6Yo

brain-to-vehicleCES 2018: de grootste gadgetbeurs van het jaarConnected Carnissan

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!