Test

Dit is een popup

Groot deel websites detecteert of je een adblocker hebt

Technieken om adblockers te omzeilen zijn niets nieuws, maar uit een Amerikaans onderzoek blijkt dat meer websites detectietools hebben dan gedacht.

Adblockers zijn een duivel-in-het-doosje voor vele websites, omdat ze een grote hap van hun inkomens afsnoepen. Daardoor werden er al allerhande methodes ontwikkeld om deze blokkades te slim af te zijn. Uit een gezamenlijk onderzoek van de University of Iowa en UC Riverside blijkt dat meer websites technieken gebruiken voor het ontdekken van adblockers dan gedacht. Niet één op vijf, maar ongeveer een derde van de 10.000 populairste websites testten ‘positief’.

Lokaas

30,5 procent van de top 10.000 en 38,2 procent van de top 1000 sites zetten dit soort technieken in. Meestal wordt er bepaalde content op de website geplaatst die dienst doen als plaatsvervanger voor een advertentie. Van daaruit kunnen sitebeheerders de adblocker ‘lokken’ en afleiden welk type aanwezig is. Daarna kan een website eventueel maatregelen inschakelen om ze te slim af te zijn.

Bepaalde websites zoals zakelijke krant Forbes verbieden toegang tot hun webpagina’s zolang je de adblocker niet hebt uitgeschakeld. Dat wil niet zeggen dat al deze websites actie ondernemen tegen adblockers. Wel laat het hen toe om in de toekomst maatregelen te nemen. Advertenties worden ook steeds hardnekkiger: zowel reclameblokjes op webpagina’s als videoreclame (op bijvoorbeeld YouTube) glippen steeds meer door de mazen van het net. Onderzoekers verwachten dat adblockers en anti-adblockers nog een hele tijd hun spierballen zullen laten rollen.

Google’s adfilter

Vanaf februari activeert Google zelf een adblocker in Chrome. Zelf heeft de internetreus het over een ‘adfilter’. De functie zou immers niet alle advertenties blokkeren, maar zich toeleggen op de meest irritante der advertenties: de flitsende, schermvullende en luide exemplaren, bijvoorbeeld. Alle advertenties die niet voldoen aan de criteria van de Coalition for Better Ads worden tegengehouden. Dit is een internationaal initiatief om de meest storende internetreclames van de markt te weren. Meer dan het web te vrijwaren van frustrerende advertenties, zal de intrede van de adfilter ervoor zorgen dat de advertentie zoals wij die kennen stilaan zal uitsterven.

Adblockers zijn een duivel-in-het-doosje voor vele websites, omdat ze een grote hap van hun inkomens afsnoepen. Daardoor werden er al allerhande methodes ontwikkeld om deze blokkades te slim af te zijn. Uit een gezamenlijk onderzoek van de University of Iowa en UC Riverside blijkt dat meer websites technieken gebruiken voor het ontdekken van adblockers dan gedacht. Niet één op vijf, maar ongeveer een derde van de 10.000 populairste websites testten ‘positief’.

Lokaas

30,5 procent van de top 10.000 en 38,2 procent van de top 1000 sites zetten dit soort technieken in. Meestal wordt er bepaalde content op de website geplaatst die dienst doen als plaatsvervanger voor een advertentie. Van daaruit kunnen sitebeheerders de adblocker ‘lokken’ en afleiden welk type aanwezig is. Daarna kan een website eventueel maatregelen inschakelen om ze te slim af te zijn.

Bepaalde websites zoals zakelijke krant Forbes verbieden toegang tot hun webpagina’s zolang je de adblocker niet hebt uitgeschakeld. Dat wil niet zeggen dat al deze websites actie ondernemen tegen adblockers. Wel laat het hen toe om in de toekomst maatregelen te nemen. Advertenties worden ook steeds hardnekkiger: zowel reclameblokjes op webpagina’s als videoreclame (op bijvoorbeeld YouTube) glippen steeds meer door de mazen van het net. Onderzoekers verwachten dat adblockers en anti-adblockers nog een hele tijd hun spierballen zullen laten rollen.

Google’s adfilter

Vanaf februari activeert Google zelf een adblocker in Chrome. Zelf heeft de internetreus het over een ‘adfilter’. De functie zou immers niet alle advertenties blokkeren, maar zich toeleggen op de meest irritante der advertenties: de flitsende, schermvullende en luide exemplaren, bijvoorbeeld. Alle advertenties die niet voldoen aan de criteria van de Coalition for Better Ads worden tegengehouden. Dit is een internationaal initiatief om de meest storende internetreclames van de markt te weren. Meer dan het web te vrijwaren van frustrerende advertenties, zal de intrede van de adfilter ervoor zorgen dat de advertentie zoals wij die kennen stilaan zal uitsterven.

adblockerreclame

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!