Facebook straft posts die om likes bedelen
‘Engagement bait’, zo noemt Facebook de tactiek waarbij posts smeken om een like of een share. De kunstgreep moet ervoor zorgen dat de post snel kan opklimmen in het sociale netwerk en meer gebruikers bereikt. In werkelijkheid irriteert het gebruikers vooral, zegt Facebook. In de komende weken worden maatregelen uitgerold die zulke posts moeten tegengaan.
‘Tag je vriend!’
Meestal komt ‘engagement bait’ in de vorm van een post die gebruikers vraagt om een actie te ondernemen, bijvoorbeeld om hun mening te uiten of om iets te winnen. Typische voorbeelden zijn: ‘Like als je het eens bent!’ of ‘Tag je beste vriend om een ontbijt te winnen’. Zulke berichten kunnen soms veel reacties sprokkelen, maar zijn geen meerwaarde voor de gebruiker, aldus Facebook. ‘[De tactiek] probeert misbruik te maken uit ons News Feed-algoritme door engagement te boosten om een groter bereik te halen.’
Daarom maakt Facebook korte metten met het fenomeen. Posts die gebruikers onnodig aanzetten om te reageren, worden binnenkort minder vaak getoond worden in de News Feed. Een systeem op basis van machine learning moet helpen om de posts realtime te herkennen en de gepaste acties te ondernemen.
Strengere sancties
Daarnaast worden partijen die systematisch gebruik maken van de tactiek strenger aangepakt. Wanneer blijkt dat een pagina meermaals berichten plaatst die herkend worden als ‘engagement bait’, dan worden hun berichten op paginaniveau gedegradeerd: niet alleen de overtredende posts, maar elke post wordt dan minder getoond in de newsfeed. De sancties worden in de loop van de komende weken geïntroduceerd. Zo hebben bedrijven op het platform de tijd om zich aan te passen aan de nieuwe routine.
Facebook houdt overigens wel rekening met posts die om reacties vragen om geldige redenen. Onder andere berichten die om hulp of advies vragen, of pakweg geld verzamelen voor het goede doel, zullen niet worden benadeeld.
Het offensief maakt deel uit van een grotere campagne die Facebook aanvoert tegen spam in de newsfeed. Overdreven sensationele of misleidende posts moeten plaats maken voor ‘meer betekenisvolle en authentieke conversaties’, meent het medium. Eerder dit jaar trad het om die reden al op tegen posts met clickbait en nepvideo’s.
‘Engagement bait’, zo noemt Facebook de tactiek waarbij posts smeken om een like of een share. De kunstgreep moet ervoor zorgen dat de post snel kan opklimmen in het sociale netwerk en meer gebruikers bereikt. In werkelijkheid irriteert het gebruikers vooral, zegt Facebook. In de komende weken worden maatregelen uitgerold die zulke posts moeten tegengaan.
‘Tag je vriend!’
Meestal komt ‘engagement bait’ in de vorm van een post die gebruikers vraagt om een actie te ondernemen, bijvoorbeeld om hun mening te uiten of om iets te winnen. Typische voorbeelden zijn: ‘Like als je het eens bent!’ of ‘Tag je beste vriend om een ontbijt te winnen’. Zulke berichten kunnen soms veel reacties sprokkelen, maar zijn geen meerwaarde voor de gebruiker, aldus Facebook. ‘[De tactiek] probeert misbruik te maken uit ons News Feed-algoritme door engagement te boosten om een groter bereik te halen.’
Daarom maakt Facebook korte metten met het fenomeen. Posts die gebruikers onnodig aanzetten om te reageren, worden binnenkort minder vaak getoond worden in de News Feed. Een systeem op basis van machine learning moet helpen om de posts realtime te herkennen en de gepaste acties te ondernemen.
Strengere sancties
Daarnaast worden partijen die systematisch gebruik maken van de tactiek strenger aangepakt. Wanneer blijkt dat een pagina meermaals berichten plaatst die herkend worden als ‘engagement bait’, dan worden hun berichten op paginaniveau gedegradeerd: niet alleen de overtredende posts, maar elke post wordt dan minder getoond in de newsfeed. De sancties worden in de loop van de komende weken geïntroduceerd. Zo hebben bedrijven op het platform de tijd om zich aan te passen aan de nieuwe routine.
Facebook houdt overigens wel rekening met posts die om reacties vragen om geldige redenen. Onder andere berichten die om hulp of advies vragen, of pakweg geld verzamelen voor het goede doel, zullen niet worden benadeeld.
Het offensief maakt deel uit van een grotere campagne die Facebook aanvoert tegen spam in de newsfeed. Overdreven sensationele of misleidende posts moeten plaats maken voor ‘meer betekenisvolle en authentieke conversaties’, meent het medium. Eerder dit jaar trad het om die reden al op tegen posts met clickbait en nepvideo’s.