Privacycommissie onderzoekt Uber-hack
Gisteren raakte het nieuws bekend dat taxidienst Uber een grootschalige hackaanval in de doofpot trachtte te steken. Hackers konden vorig jaar ongeveer 57 miljoen klantgegevens bij Uber bemachtigen, en werden daarna betaald door het bedrijf om dat stil te houden. Nu krijgt dat voorval bij ons een staartje: de Staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer (Open Vld) wil dat de Privacycommissie onderzoekt of er ook data van Belgische Uber-gebruikers gestolen zijn.
GDPR
Dat Uber een jaar wachtte om te communiceren over het voorval, vindt De Backer niet kunnen. Binnenkort zal dat echter niet meer mogelijk zijn. 25 mei 2018 moet bij menig bedrijf in de agenda gemarkeerd staan, want vanaf dan treedt de General Data Protection Regulation (GDPR) in heel de Europese Unie in werking. Dit is een geheel van regels om de gegevens van Europese burgers beter te beschermen. Zo zullen bedrijven voortaan verplicht worden om een datalek te melden binnen de 72 uur, tenzij kan worden aangetoond dat het lek geen gevaar is voor de verzamelde persoonsgegevens.
Transparantie is bij Uber duidelijk geen prioriteit, want de taxidienst betaalde 100.000 dollar zwijggeld aan de cyberdieven. Vanaf 25 mei zou er een monsterboete boven hun hoofd hangen, dat 2 procent van de jaarlijkse omzet bedraagt. “De consument moet erop kunnen vertrouwen dat zijn gegevens beschermd worden”, vertelt De Backer aan Datanews. “Als die gegevens in verkeerde handen terecht zijn gekomen, moet de consument daarvan op de hoogte gebracht worden. Vanaf de GDPR eraan komt, verplichten we bedrijven om transparant te zijn.”
Het incident is het zoveelste in de rij dat het imago versterkt van Uber als een bedrijf zonder scrupules. Kersverse CEO Dara Khosrowshahi heeft duidelijk nog heel wat werk voor de boeg om schoon schip te maken.
Gisteren raakte het nieuws bekend dat taxidienst Uber een grootschalige hackaanval in de doofpot trachtte te steken. Hackers konden vorig jaar ongeveer 57 miljoen klantgegevens bij Uber bemachtigen, en werden daarna betaald door het bedrijf om dat stil te houden. Nu krijgt dat voorval bij ons een staartje: de Staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer (Open Vld) wil dat de Privacycommissie onderzoekt of er ook data van Belgische Uber-gebruikers gestolen zijn.
GDPR
Dat Uber een jaar wachtte om te communiceren over het voorval, vindt De Backer niet kunnen. Binnenkort zal dat echter niet meer mogelijk zijn. 25 mei 2018 moet bij menig bedrijf in de agenda gemarkeerd staan, want vanaf dan treedt de General Data Protection Regulation (GDPR) in heel de Europese Unie in werking. Dit is een geheel van regels om de gegevens van Europese burgers beter te beschermen. Zo zullen bedrijven voortaan verplicht worden om een datalek te melden binnen de 72 uur, tenzij kan worden aangetoond dat het lek geen gevaar is voor de verzamelde persoonsgegevens.
Transparantie is bij Uber duidelijk geen prioriteit, want de taxidienst betaalde 100.000 dollar zwijggeld aan de cyberdieven. Vanaf 25 mei zou er een monsterboete boven hun hoofd hangen, dat 2 procent van de jaarlijkse omzet bedraagt. “De consument moet erop kunnen vertrouwen dat zijn gegevens beschermd worden”, vertelt De Backer aan Datanews. “Als die gegevens in verkeerde handen terecht zijn gekomen, moet de consument daarvan op de hoogte gebracht worden. Vanaf de GDPR eraan komt, verplichten we bedrijven om transparant te zijn.”
Het incident is het zoveelste in de rij dat het imago versterkt van Uber als een bedrijf zonder scrupules. Kersverse CEO Dara Khosrowshahi heeft duidelijk nog heel wat werk voor de boeg om schoon schip te maken.