EA verwijdert in-spel-aankopen uit Star Wars-spel na massale oproer
Wat een topdag voor Electronic Arts (EA) zou moeten zijn, mondde uit tot een heuse PR-ramp. Vandaag lanceert de spelontwikkelaar immers zijn kaskraker Star Wars Battlefront II op de markt, maar het nieuws wordt overschaduwd door zijn gehekeld verdienmodel. Omdat de microtransacties maar op weinig gejuich konden rekenen van de gaming community, besloot EA om ze op het allerlaatste moment nog uit zijn spel te halen. Het kwaad is helaas al geschied: een post van de ontwikkelaar op Reddit bekroonde zich tot meest gehate reactie ooit op het platform. Ook de Belgische kansspelcommissie trok van leer en dreigde om het spel uit de Belgische rekken te halen.
Oneerlijk voordeel
Waarom schreeuwden fans moord en brand? Spelers konden met echt geld virtuele kristallen kopen, om daarmee personages, voertuigen en andere upgrades aan te schaffen. In vele games stopt een dergelijk verdienmodel, maar meestal zijn die aankopen van cosmetische aard. Nu konden spelers echter tegen betaling een voordeel krijgen ten opzichte van andere spelers in de competitieve multiplayermodus. Bovendien zou het volgens volgens Reddit-gebruiker TheHotterPotato ongeveer veertig uur speeltijd kosten om iconische personages zoals Luke Skywalker en Darth Vader vrij te spelen. Hij baseerde die berekening op zo’n 21 potjes die hij gespeeld had.
EA verduidelijke zijn verdienmodel op Reddit, maar dat maakte het alleen maar erger: de post kreeg meer dan 600.000 duimpjes omlaag en bekroonde zich tegen wil en dank tot meest gehate reactie ooit op het platform. De ontwikkelaar besloot uiteindelijk om tijdelijk de microtransacties weg te halen totdat ze een betere oplossing vinden. Alles dat nu met de crystals in de game gekocht kon worden, is nu via in-game activiteiten te verdienen.
Kansspel
Ook de Kansspelcommissie opende een onderzoek naar het nieuwe Star Wars-spel. In de vorm van ‘lootboxes’ kon je immers tegen betaling een kans maken om je personage of voertuig te verbeteren. Je weet echter niet op voorhand wat je krijgt uit zo’n virtuele cadeaudoos, waardoor het volgens Peter Naessens, directeur van de Kansspelcommissie, valt onder kansspelen. “Het is afhankelijk van toeval hoe goed je het spel kan spelen”, zo vertelt hij aan VTM Nieuws. “Het spel vormt daarom een gevaar voor minderjarigen, die onder sociale druk veel geld uitgaven.”
Niet alleen Star Wars Battlefront II, maar ook andere games zoals Overwatch, League of Legends en Counter-Strike hebben een dergelijk verdienmodel. Ook die spellen staan onder druk: in het ergste geval kan het leiden tot een verbod op de betreffende games.
Wat een topdag voor Electronic Arts (EA) zou moeten zijn, mondde uit tot een heuse PR-ramp. Vandaag lanceert de spelontwikkelaar immers zijn kaskraker Star Wars Battlefront II op de markt, maar het nieuws wordt overschaduwd door zijn gehekeld verdienmodel. Omdat de microtransacties maar op weinig gejuich konden rekenen van de gaming community, besloot EA om ze op het allerlaatste moment nog uit zijn spel te halen. Het kwaad is helaas al geschied: een post van de ontwikkelaar op Reddit bekroonde zich tot meest gehate reactie ooit op het platform. Ook de Belgische kansspelcommissie trok van leer en dreigde om het spel uit de Belgische rekken te halen.
Oneerlijk voordeel
Waarom schreeuwden fans moord en brand? Spelers konden met echt geld virtuele kristallen kopen, om daarmee personages, voertuigen en andere upgrades aan te schaffen. In vele games stopt een dergelijk verdienmodel, maar meestal zijn die aankopen van cosmetische aard. Nu konden spelers echter tegen betaling een voordeel krijgen ten opzichte van andere spelers in de competitieve multiplayermodus. Bovendien zou het volgens volgens Reddit-gebruiker TheHotterPotato ongeveer veertig uur speeltijd kosten om iconische personages zoals Luke Skywalker en Darth Vader vrij te spelen. Hij baseerde die berekening op zo’n 21 potjes die hij gespeeld had.
EA verduidelijke zijn verdienmodel op Reddit, maar dat maakte het alleen maar erger: de post kreeg meer dan 600.000 duimpjes omlaag en bekroonde zich tegen wil en dank tot meest gehate reactie ooit op het platform. De ontwikkelaar besloot uiteindelijk om tijdelijk de microtransacties weg te halen totdat ze een betere oplossing vinden. Alles dat nu met de crystals in de game gekocht kon worden, is nu via in-game activiteiten te verdienen.
Kansspel
Ook de Kansspelcommissie opende een onderzoek naar het nieuwe Star Wars-spel. In de vorm van ‘lootboxes’ kon je immers tegen betaling een kans maken om je personage of voertuig te verbeteren. Je weet echter niet op voorhand wat je krijgt uit zo’n virtuele cadeaudoos, waardoor het volgens Peter Naessens, directeur van de Kansspelcommissie, valt onder kansspelen. “Het is afhankelijk van toeval hoe goed je het spel kan spelen”, zo vertelt hij aan VTM Nieuws. “Het spel vormt daarom een gevaar voor minderjarigen, die onder sociale druk veel geld uitgaven.”
Niet alleen Star Wars Battlefront II, maar ook andere games zoals Overwatch, League of Legends en Counter-Strike hebben een dergelijk verdienmodel. Ook die spellen staan onder druk: in het ergste geval kan het leiden tot een verbod op de betreffende games.