Toshiba’s autobatterij laadt op in zes minuten
Toshiba heeft een nieuwe generatie van zijn SCiB-batterij klaar. Het prototype van de accu werd aan vele testen onderworpen en stelt je in staat om na 6 minuten opladen 320 kilometer te rijden met je elektrische auto.
De nieuwe batterij van Toshiba heeft een anode gemaakt van titaniumniobiumoxide. Hierdoor heeft de elektrode een capaciteit die dubbel zo groot is als bij een klassieke lithiumionbatterij, wat twee voordelen geeft. In de eerste plaats heeft de accu hierdoor een hoge energiedensiteit. Ook kan je de component erg snel opladen.
Volgens Toshiba kan je 320 kilometer rijden met een compacte elektrische auto, nadat je deze zes minuten hebt opgeladen. Dat is drie keer zover als wanneer de wagen een klassieke batterij zou bevatten en lost het voornaamste probleem van elektrische auto’s op. De milieuvriendelijke wagens hebben immers steevast een beperkt bereik en moet je minstens een half uur opladen aan een snellader om weer op pad te kunnen gaan.
Toshiba heeft de batterij tijdens 5.000 oplaad- en ontlaadcycli getest. Uit deze tests blijkt dat de accu 90 procent van zijn capaciteit behoudt. Bovendien blijft de component werken aan lage temperatuur, blijft hij veilig en kan je hem snel blijven opladen.
Toshiba heeft een nieuwe generatie van zijn SCiB-batterij klaar. Het prototype van de accu werd aan vele testen onderworpen en stelt je in staat om na 6 minuten opladen 320 kilometer te rijden met je elektrische auto.
De nieuwe batterij van Toshiba heeft een anode gemaakt van titaniumniobiumoxide. Hierdoor heeft de elektrode een capaciteit die dubbel zo groot is als bij een klassieke lithiumionbatterij, wat twee voordelen geeft. In de eerste plaats heeft de accu hierdoor een hoge energiedensiteit. Ook kan je de component erg snel opladen.
Volgens Toshiba kan je 320 kilometer rijden met een compacte elektrische auto, nadat je deze zes minuten hebt opgeladen. Dat is drie keer zover als wanneer de wagen een klassieke batterij zou bevatten en lost het voornaamste probleem van elektrische auto’s op. De milieuvriendelijke wagens hebben immers steevast een beperkt bereik en moet je minstens een half uur opladen aan een snellader om weer op pad te kunnen gaan.
Toshiba heeft de batterij tijdens 5.000 oplaad- en ontlaadcycli getest. Uit deze tests blijkt dat de accu 90 procent van zijn capaciteit behoudt. Bovendien blijft de component werken aan lage temperatuur, blijft hij veilig en kan je hem snel blijven opladen.