Tesla roept 11.000 wagens terug wegens zetelprobleem
Autobouwer Tesla vraagt de eigenaars van 11.000 modellen van de Tesla Model X om hun wagen tijdelijk in te leveren voor reparatie. De fabrikant heeft een fout ontdekt in het ontwerp van de zetels, waardoor inzittenden grote lichamelijk schade kunnen oplopen bij een botsing. Het gaat om wagens die tussen 28 oktober 2016 en 16 augustus 2017 van de band gerold zijn bij Tesla.
Specifiek gaat het om een fout sluitingsmechanisme bij de middelste rij zetels van de Model X. Door de constructiefout bestaat het risico dat de zetels bij een crash naar voren vallen en schade veroorzaken. Het probleem werd tijdens een interne test ontdekt. Volgens Tesla kan het probleem opgelost worden door bepaalde kabels van de zetels te vervangen. Het bedrijf stelt dat zo’n 3 procent van de 11.000 wagens effectief het defect kunnen bevatten. Tot nu toe zijn er nog geen ongevallen gekend waarbij de constructiefout een rol speelde.
Het is niet de eerste keer dat Tesla een van zijn elektrische modellen moet terugroepen. In 2015 riep het wereldwijd 90.000 Model S’en terug vanwege een defect in de gordels bij de zetels vooraan. Het jaar daarvoor moest het van diezelfde Model S al zo’n 30.000 wagens opvragen door een fout bij het opladen, waarbij er kans was op brandgevaar.
Autobouwer Tesla vraagt de eigenaars van 11.000 modellen van de Tesla Model X om hun wagen tijdelijk in te leveren voor reparatie. De fabrikant heeft een fout ontdekt in het ontwerp van de zetels, waardoor inzittenden grote lichamelijk schade kunnen oplopen bij een botsing. Het gaat om wagens die tussen 28 oktober 2016 en 16 augustus 2017 van de band gerold zijn bij Tesla.
Specifiek gaat het om een fout sluitingsmechanisme bij de middelste rij zetels van de Model X. Door de constructiefout bestaat het risico dat de zetels bij een crash naar voren vallen en schade veroorzaken. Het probleem werd tijdens een interne test ontdekt. Volgens Tesla kan het probleem opgelost worden door bepaalde kabels van de zetels te vervangen. Het bedrijf stelt dat zo’n 3 procent van de 11.000 wagens effectief het defect kunnen bevatten. Tot nu toe zijn er nog geen ongevallen gekend waarbij de constructiefout een rol speelde.
Het is niet de eerste keer dat Tesla een van zijn elektrische modellen moet terugroepen. In 2015 riep het wereldwijd 90.000 Model S’en terug vanwege een defect in de gordels bij de zetels vooraan. Het jaar daarvoor moest het van diezelfde Model S al zo’n 30.000 wagens opvragen door een fout bij het opladen, waarbij er kans was op brandgevaar.