Nederlandse marine gaat hele vloot 3D-scannen
De Koninklijke Marine van Nederland en 3D-printerspecialist Artec slaan de handen in elkaar om de volledige Nederlandse vloot driedimensionaal te scannen, zo meldt Naval Technology. Een heus huzarenstukje, maar eens het af is zou onderhoud een pak eenvoudiger worden. De scans worden niet enkel opgeslagen als referentie bij onderhoudswerken, maar laten ook toe om nadien componenten van schepen te printen.
3D-handscanners
Voor het klusje gebruikt de marine twee types 3D-handscanners van Artec: de Artec Eva en de Spider 3D. Die projecteren licht in een patroon op het object en berekenen nadien de afstand van de scanner tot het oppervlak van de schepen. Uit de gegevens die het daaruit opvist kan het nadien een digitaal 3D-model boetseren van de boten.
“Door onze schepen driedimensionaal te scannen sparen we heel wat werk uit”, vertelt Ben Jansen, coördinator van het project bij de Koninklijke Marine. “Vroeger moesten we veel meten en tekenen en daarna in een CAD-programma onze schepen reconstrueren. Dankzij 3D-scans verloopt dit klusje veel sneller.”
[related_article id=”214358″]Volgens Andrei Vakulenko, topman bij Artec, is er nog een bijkomend voordeel. “Een 3D-scan is veel accurater dan een handgemaakte tekening. De slordigheden bij een grootschalig project kunnen serieus opstapelen, en het is niet gewenst als een scheepsonderdeel een meter groter blijkt te zijn dan bedoeld.”
3D-prints?
Hoe lang het zal duren om de volledige Nederlandse vloot te scannen, is niet duidelijk. Of nadien componenten zullen worden 3D-geprint, is eveneens niet bevestigd. Plastic printen is gekend terrein, maar metaal opent een hele nieuwe wereld aan uitdagingen. Onmogelijk is het echter niet, zo is er al een 3D-printer op de markt die metaal de baas kan. Een kleine kanttekening: voor deze printer moet je wel een bedrag van 49.900 dollar ophoesten.
De Koninklijke Marine van Nederland en 3D-printerspecialist Artec slaan de handen in elkaar om de volledige Nederlandse vloot driedimensionaal te scannen, zo meldt Naval Technology. Een heus huzarenstukje, maar eens het af is zou onderhoud een pak eenvoudiger worden. De scans worden niet enkel opgeslagen als referentie bij onderhoudswerken, maar laten ook toe om nadien componenten van schepen te printen.
3D-handscanners
Voor het klusje gebruikt de marine twee types 3D-handscanners van Artec: de Artec Eva en de Spider 3D. Die projecteren licht in een patroon op het object en berekenen nadien de afstand van de scanner tot het oppervlak van de schepen. Uit de gegevens die het daaruit opvist kan het nadien een digitaal 3D-model boetseren van de boten.
“Door onze schepen driedimensionaal te scannen sparen we heel wat werk uit”, vertelt Ben Jansen, coördinator van het project bij de Koninklijke Marine. “Vroeger moesten we veel meten en tekenen en daarna in een CAD-programma onze schepen reconstrueren. Dankzij 3D-scans verloopt dit klusje veel sneller.”
[related_article id=”214358″]Volgens Andrei Vakulenko, topman bij Artec, is er nog een bijkomend voordeel. “Een 3D-scan is veel accurater dan een handgemaakte tekening. De slordigheden bij een grootschalig project kunnen serieus opstapelen, en het is niet gewenst als een scheepsonderdeel een meter groter blijkt te zijn dan bedoeld.”
3D-prints?
Hoe lang het zal duren om de volledige Nederlandse vloot te scannen, is niet duidelijk. Of nadien componenten zullen worden 3D-geprint, is eveneens niet bevestigd. Plastic printen is gekend terrein, maar metaal opent een hele nieuwe wereld aan uitdagingen. Onmogelijk is het echter niet, zo is er al een 3D-printer op de markt die metaal de baas kan. Een kleine kanttekening: voor deze printer moet je wel een bedrag van 49.900 dollar ophoesten.