China wil verbod op benzine- en dieselwagens
Na Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, die auto’s op fossiele brandstoffen tegen 2040 willen verbannen, wil China ook een verbod op diesel en benzine invoeren. Voorlopig blijft het wel enkel bij een plan, zo blijkt uit het bericht van Chinees persagentschap Xinhua.
Impact op auto-industrie
Chinees staatssecretaris van Economische Zaken Xin Guobin vertelde tijdens een bijeenkomst van de auto-industrie dat de komende maatregelen de sector op zijn grondvesten zal doen daveren en verregaande gevolgen zal betekenen voor de ontwikkeling van de autosector. Verdere details over een eventueel verbod zijn nog niet gekend, maar het onderzoek naar een einddatum is gestart.
Niet enkel in China, maar ook in de wereld zou deze ban een immense impact betekenen. De Volksrepubliek is immers de grootste autoproducent ter wereld en heeft bijna een derde van de wereldproductie op eigen bodem. China zou een leidende rol kunnen betekenen in de aftocht van fossiele brandstoffen in personenwagens. Bovendien zou het zo minder afhankelijk zijn van buitenlandse olie. Steeds meer automerken kondigen aan hun strategie aan te passen en enkel nog elektrische wagens te produceren. Volvo wil al vanaf 2019 benzine- en dieselauto’s uit zijn fabrieken verbannen.
China is naast de grootste autoproducent ook leider in de markt van elektrische auto’s. De Chinese staatssecretaris riep autofabrikanten op om tegen 2025 afstand te doen van de verbrandingsmotor en de overgang naar een milieuvriendelijker exemplaar te maken.
Na Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, die auto’s op fossiele brandstoffen tegen 2040 willen verbannen, wil China ook een verbod op diesel en benzine invoeren. Voorlopig blijft het wel enkel bij een plan, zo blijkt uit het bericht van Chinees persagentschap Xinhua.
Impact op auto-industrie
Chinees staatssecretaris van Economische Zaken Xin Guobin vertelde tijdens een bijeenkomst van de auto-industrie dat de komende maatregelen de sector op zijn grondvesten zal doen daveren en verregaande gevolgen zal betekenen voor de ontwikkeling van de autosector. Verdere details over een eventueel verbod zijn nog niet gekend, maar het onderzoek naar een einddatum is gestart.
Niet enkel in China, maar ook in de wereld zou deze ban een immense impact betekenen. De Volksrepubliek is immers de grootste autoproducent ter wereld en heeft bijna een derde van de wereldproductie op eigen bodem. China zou een leidende rol kunnen betekenen in de aftocht van fossiele brandstoffen in personenwagens. Bovendien zou het zo minder afhankelijk zijn van buitenlandse olie. Steeds meer automerken kondigen aan hun strategie aan te passen en enkel nog elektrische wagens te produceren. Volvo wil al vanaf 2019 benzine- en dieselauto’s uit zijn fabrieken verbannen.
China is naast de grootste autoproducent ook leider in de markt van elektrische auto’s. De Chinese staatssecretaris riep autofabrikanten op om tegen 2025 afstand te doen van de verbrandingsmotor en de overgang naar een milieuvriendelijker exemplaar te maken.