Nieuwe Nissan Leaf draait op besturingssysteem van Apple
Nissan lanceert een nieuwe versie van zijn elektrische wagen, de Nissan Leaf. Die ondersteunt CarPlay (een gestripte versie van Apple’s mobiele besturingssysteem iOS) en de ProPilot-technologie die de wagen omtovert tot een semi-zelfrijdende auto. Met de nieuwe Leaf biedt de Japanse autobouwer een goedkoper alternatief voor de Model 3 van automaker Tesla.
[related_article id=”217529″]Make-over
Nissan stopte zijn milieuvriendelijke wagen in een compleet nieuw jasje. Niet iedereen was fan van het puntige uiterlijk van de vroegere Nissan Leaf, maar door een grondige make-over ziet zijn chassis er heel wat minder excentriek uit. De wagen is volledig elektrisch en is te besturen met één pedaal. Met zijn zogenaamde e-Pedal kunnen chauffeurs versnellen, vertragen en remmen. Kan je hier niet aan wennen, dan voorziet Nissan ook nog een traditionele rem.
De nieuwe Leaf kan 240 km rijden op een volle 40 kWh-accu, terwijl dat voorheen amper 170 km was. De elektromotor die Nissan onder de motorkap stopt wordt aangedreven door 150 pk en haalt topsnelheden tot 144 km/u. Is dit niet voldoende, dan kan je ook een duurdere variant kopen die sneller rijdt en een grotere actieradius heeft. Die komt wel pas later op de markt.
ProPilot en CarPlay
[related_article id=”216190″]De Japanse autobouwer voorziet zijn wagen van zijn eigen ProPilot-technologie, die sterke gelijkenissen vertoont met de Autopilot-software van Tesla. Met dit semi-autonoom systeem kunnen Leaf-bestuurders binnen de rijstrook blijven, de juiste snelheid houden en makkelijker parkeren. Ook kan de wagen automatisch remmen bij een dreigende botsing.
Centraal binnen het interieur blinkt een 7 inch touchscreen, waarvoor Apple een eigen softwaresausje heeft bereid. Met CarPlay brengt Apple een iOS-lookalike naar de Nissan Leaf. Het Japanse merk bood CarPlay al aan op de de Maxima, Micro en Murana, en nu voegt het aan dat lijstje de Leaf toe. Wil je centen uitsparen, dan kan je een model voor 2.500 dollar minder in huis halen zonder het besturingssysteem van Apple.
Prijs en verschijningsdatum
De Leaf zal vanaf 1 oktober de Japanse wegen afstormen, maar wij zullen moeten wachten tot begin 2018. Hoeveel de wagen in euro gaat kosten is nog niet bekend, maar in de Verenigde Staten zal het instapmodel voor 30.000 dollar over de toonbank gaan. Voor een model met CarPlay moet je wel minstens 32.500 dollar neertellen.
Nissan lanceert een nieuwe versie van zijn elektrische wagen, de Nissan Leaf. Die ondersteunt CarPlay (een gestripte versie van Apple’s mobiele besturingssysteem iOS) en de ProPilot-technologie die de wagen omtovert tot een semi-zelfrijdende auto. Met de nieuwe Leaf biedt de Japanse autobouwer een goedkoper alternatief voor de Model 3 van automaker Tesla.
[related_article id=”217529″]Make-over
Nissan stopte zijn milieuvriendelijke wagen in een compleet nieuw jasje. Niet iedereen was fan van het puntige uiterlijk van de vroegere Nissan Leaf, maar door een grondige make-over ziet zijn chassis er heel wat minder excentriek uit. De wagen is volledig elektrisch en is te besturen met één pedaal. Met zijn zogenaamde e-Pedal kunnen chauffeurs versnellen, vertragen en remmen. Kan je hier niet aan wennen, dan voorziet Nissan ook nog een traditionele rem.
De nieuwe Leaf kan 240 km rijden op een volle 40 kWh-accu, terwijl dat voorheen amper 170 km was. De elektromotor die Nissan onder de motorkap stopt wordt aangedreven door 150 pk en haalt topsnelheden tot 144 km/u. Is dit niet voldoende, dan kan je ook een duurdere variant kopen die sneller rijdt en een grotere actieradius heeft. Die komt wel pas later op de markt.
ProPilot en CarPlay
[related_article id=”216190″]De Japanse autobouwer voorziet zijn wagen van zijn eigen ProPilot-technologie, die sterke gelijkenissen vertoont met de Autopilot-software van Tesla. Met dit semi-autonoom systeem kunnen Leaf-bestuurders binnen de rijstrook blijven, de juiste snelheid houden en makkelijker parkeren. Ook kan de wagen automatisch remmen bij een dreigende botsing.
Centraal binnen het interieur blinkt een 7 inch touchscreen, waarvoor Apple een eigen softwaresausje heeft bereid. Met CarPlay brengt Apple een iOS-lookalike naar de Nissan Leaf. Het Japanse merk bood CarPlay al aan op de de Maxima, Micro en Murana, en nu voegt het aan dat lijstje de Leaf toe. Wil je centen uitsparen, dan kan je een model voor 2.500 dollar minder in huis halen zonder het besturingssysteem van Apple.
Prijs en verschijningsdatum
De Leaf zal vanaf 1 oktober de Japanse wegen afstormen, maar wij zullen moeten wachten tot begin 2018. Hoeveel de wagen in euro gaat kosten is nog niet bekend, maar in de Verenigde Staten zal het instapmodel voor 30.000 dollar over de toonbank gaan. Voor een model met CarPlay moet je wel minstens 32.500 dollar neertellen.