Test

Dit is een popup

Blockchain gaat Antwerpse haven beveiligen

Containers in de haven van Antwerpen worden binnenkort beveiligd met een blockchain, zodat het veel moeilijker wordt voor criminelen om ze te misbruiken voor drugstrafiek.

NxtPort gaat samen met start-up T-Mining een blockchain inzetten om de containers in de haven van Antwerpen te beveiligen. De veiligheid die inherent is aan de technologie moet er voor zorgen dat het moeilijker wordt voor misdaadbendes om zich toegang te verschaffen tot een container.

Vandaag is iedere container die aankomt in de haven beveiligd met een unieke pincode. Enkel wie die pincode kent, heeft het recht de container af te halen na het lossen. In de praktijk legt de pincode een hele weg af om uiteindelijk bij de juiste transporteur terecht te komen. De code is niet versleuteld en reist per mail, fax of zelfs post-it naar de uiteindelijke bestemming. “Dat biedt drugstrafikanten de kans om de ophaling van de container naar hun hand te zetten door bijvoorbeeld de pincode via omkooppraktijken te stelen”, zegt technologiedirecteur Hans Verbeeck van Nxtport aan De Standaard. Er is immers geen garantie dat de partij met de pincode in handen ook de partij is die de container daadwerkelijk mag afhalen.

‘Secure Container Release’, een applicatie ontwikkeld door T-Mining, moet soelaas bieden. Via de software worden alle bewegingen van de container geregistreerd in een blokchain. Die kan je zien als een gedistribueerd logboek waar alle relevante partijen toegang toe hebben. In de blockchain wordt gecodeerd wie allemaal in aanraking mag komen met de container. Bij het afhalen kan enkel de juiste partij zich melden. Misdaadbendes kunnen het digitale logboek niet zomaar aanpassen. Het bestaat immers op de computers van alle deelnemende partijen. Als een drugsbende er toch in slaagt de blockchain in één systeem aan te passen, dan wijzen alle andere systemen die aanpassing automatisch af.

Ethereum

T-Mining baseert zijn software op de Ethereum-blockchain. Die gedistribueerde blockchain wordt wereldwijd omarmt en stelt derden in staat zelf toepassingen te ontwikkelen zonder dat ze daarvoor een eigen blockchain moeten uitrollen. Omdat Ethereum zo populair is, is de ketting bovendien uitermate robuust.

[related_article id=”212663″]

Wanneer het logistiekplatform NxtPort en T-Mining hun blockchain-oplossing zullen implementeren, is niet duidelijk. In de nabije toekomst staat een eerste praktijktest gepland maar het zal nog heel wat werk kosten om het systeem daadwerkelijk te implementeren in de haven. Iedereen die iets te maken heeft met de afhaling van containers in Antwerpen, moet immers in staat zijn de nieuwe oplossing te gebruiken.

De ambitie van de Antwerpse haven illustreert nu al de kracht en het potentieel van de blockchain binnen de logistieke sector. De haven is niet de eerste partij die vaststelt dat een veilig en geautomatiseerd digitaal logboek de verhandeling van containers kan vereenvoudigen. Rederij Maersk is al langer bezig met de implementatie van een blockchain voor zijn container-operaties. In theorie kan de hele reisweg van een container beveiligd worden door een blockchain. Omslachtige douanecontroles, het ondertekenen van vele documenten en het potentieel voor corruptie verdwijnt zo. Met de hulp van slimme contracten binnen een blockchain-omgeving kan een container automatisch van A naar B reizen zonder dat er iets kan mislopen, en zonder dat daar menselijke administratieve tussenkomst voor nodig is.

NxtPort gaat samen met start-up T-Mining een blockchain inzetten om de containers in de haven van Antwerpen te beveiligen. De veiligheid die inherent is aan de technologie moet er voor zorgen dat het moeilijker wordt voor misdaadbendes om zich toegang te verschaffen tot een container.

Vandaag is iedere container die aankomt in de haven beveiligd met een unieke pincode. Enkel wie die pincode kent, heeft het recht de container af te halen na het lossen. In de praktijk legt de pincode een hele weg af om uiteindelijk bij de juiste transporteur terecht te komen. De code is niet versleuteld en reist per mail, fax of zelfs post-it naar de uiteindelijke bestemming. “Dat biedt drugstrafikanten de kans om de ophaling van de container naar hun hand te zetten door bijvoorbeeld de pincode via omkooppraktijken te stelen”, zegt technologiedirecteur Hans Verbeeck van Nxtport aan De Standaard. Er is immers geen garantie dat de partij met de pincode in handen ook de partij is die de container daadwerkelijk mag afhalen.

‘Secure Container Release’, een applicatie ontwikkeld door T-Mining, moet soelaas bieden. Via de software worden alle bewegingen van de container geregistreerd in een blokchain. Die kan je zien als een gedistribueerd logboek waar alle relevante partijen toegang toe hebben. In de blockchain wordt gecodeerd wie allemaal in aanraking mag komen met de container. Bij het afhalen kan enkel de juiste partij zich melden. Misdaadbendes kunnen het digitale logboek niet zomaar aanpassen. Het bestaat immers op de computers van alle deelnemende partijen. Als een drugsbende er toch in slaagt de blockchain in één systeem aan te passen, dan wijzen alle andere systemen die aanpassing automatisch af.

Ethereum

T-Mining baseert zijn software op de Ethereum-blockchain. Die gedistribueerde blockchain wordt wereldwijd omarmt en stelt derden in staat zelf toepassingen te ontwikkelen zonder dat ze daarvoor een eigen blockchain moeten uitrollen. Omdat Ethereum zo populair is, is de ketting bovendien uitermate robuust.

[related_article id=”212663″]

Wanneer het logistiekplatform NxtPort en T-Mining hun blockchain-oplossing zullen implementeren, is niet duidelijk. In de nabije toekomst staat een eerste praktijktest gepland maar het zal nog heel wat werk kosten om het systeem daadwerkelijk te implementeren in de haven. Iedereen die iets te maken heeft met de afhaling van containers in Antwerpen, moet immers in staat zijn de nieuwe oplossing te gebruiken.

De ambitie van de Antwerpse haven illustreert nu al de kracht en het potentieel van de blockchain binnen de logistieke sector. De haven is niet de eerste partij die vaststelt dat een veilig en geautomatiseerd digitaal logboek de verhandeling van containers kan vereenvoudigen. Rederij Maersk is al langer bezig met de implementatie van een blockchain voor zijn container-operaties. In theorie kan de hele reisweg van een container beveiligd worden door een blockchain. Omslachtige douanecontroles, het ondertekenen van vele documenten en het potentieel voor corruptie verdwijnt zo. Met de hulp van slimme contracten binnen een blockchain-omgeving kan een container automatisch van A naar B reizen zonder dat er iets kan mislopen, en zonder dat daar menselijke administratieve tussenkomst voor nodig is.

blockchainethereumtransformatie

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!