Slim slot blokkeert na firmware-update
Het Amerikaanse bedrijf Lockstate heeft zichzelf in nauwe schoentjes gebracht door een deel van zijn eigen producten te kapot te maken. Lockstate maakt slimme sloten, toestellen die gebruikers kunnen inzetten om de toegang tot hun huis vanop afstand te controleren. Oorzaak van de uitschuiver is een fout gelopen firmware-update. Gebruikers die met een kapot slot zitten, hebben geen andere keuze dan het toestel terug op te sturen naar de fabrikant.
De update liep verkeerd omdat deze geoptimaliseerd was voor de nieuwste producten van Lockstate, de LSi7 smart locks. De fabrikant rolde de software echter ook uit naar zijn LSi6-modellen. De ondoordachte actie had tot gevolg dat verschillende van de oudere LSi6-sloten de geest gaven en niet meer functioneerden. Het bedrijf heeft een verontschuldiging de wereld in gestuurd voor de flater, en stelt dat het om “een klein subdeel” van sloten gaat.
AirBnB
Deuren met een LSi6 smart lock kunnen nog altijd op de conventionele manier geopend worden. Het creëert dus geen directe problemen voor de veiligheid. Lockstate verkoopt zijn sloten echter onder andere als oplossing voor verhuurders die vanop afstand de toegang tot hun huurhuizen willen kunnen beheren, en ging daarvoor een samenwerking aan met AirBnB. Die verhuurders ondervinden wel problemen door Lockstates blunder.
Bovendien is er geen directe vervanging: wie zijn slot wil laten repareren kan niet anders dan het toestel opsturen naar de fabrikant. Voor herstelling moeten ze minimum 5 dagen wachten. Wie om een vervanging vraagt tijdens de reparatie krijgt zijn hersteld slot pas na twee weken terug. Ter compensatie betaalt Lockstate de verzendingskosten binnen de VS, en biedt het een jaar gratis gebruik van zijn online service Lockstate Connect Portal aan.
Het Internet of Things
Lockstate heeft zijn sector geen cadeau gedaan met zijn flater. Het Internet of Things heeft al een wankele reputatie als het op veiligheid aankomt. De knullige manier waarop het bedrijf zijn eigen producten onbruikbaar maakte, toont duidelijk aan dat er zwakke plekken zijn in het inzetten van slimme apparaten. Nu gaat het alleen om slimme sloten, maar wat als je over enkele jaren bijvoorbeeld je wagen niet meer kan gebruiken vanwege een fout gelopen update? Europa kondigde enkele maanden geleden aan dat het labels wil invoeren zodat gebruikers veilige slimme producten kunnen onderscheiden van minder goed uitgewerkte concurrenten. Op een slecht doordachte update is echter moeilijk te anticiperen.
Het Amerikaanse bedrijf Lockstate heeft zichzelf in nauwe schoentjes gebracht door een deel van zijn eigen producten te kapot te maken. Lockstate maakt slimme sloten, toestellen die gebruikers kunnen inzetten om de toegang tot hun huis vanop afstand te controleren. Oorzaak van de uitschuiver is een fout gelopen firmware-update. Gebruikers die met een kapot slot zitten, hebben geen andere keuze dan het toestel terug op te sturen naar de fabrikant.
De update liep verkeerd omdat deze geoptimaliseerd was voor de nieuwste producten van Lockstate, de LSi7 smart locks. De fabrikant rolde de software echter ook uit naar zijn LSi6-modellen. De ondoordachte actie had tot gevolg dat verschillende van de oudere LSi6-sloten de geest gaven en niet meer functioneerden. Het bedrijf heeft een verontschuldiging de wereld in gestuurd voor de flater, en stelt dat het om “een klein subdeel” van sloten gaat.
AirBnB
Deuren met een LSi6 smart lock kunnen nog altijd op de conventionele manier geopend worden. Het creëert dus geen directe problemen voor de veiligheid. Lockstate verkoopt zijn sloten echter onder andere als oplossing voor verhuurders die vanop afstand de toegang tot hun huurhuizen willen kunnen beheren, en ging daarvoor een samenwerking aan met AirBnB. Die verhuurders ondervinden wel problemen door Lockstates blunder.
Bovendien is er geen directe vervanging: wie zijn slot wil laten repareren kan niet anders dan het toestel opsturen naar de fabrikant. Voor herstelling moeten ze minimum 5 dagen wachten. Wie om een vervanging vraagt tijdens de reparatie krijgt zijn hersteld slot pas na twee weken terug. Ter compensatie betaalt Lockstate de verzendingskosten binnen de VS, en biedt het een jaar gratis gebruik van zijn online service Lockstate Connect Portal aan.
Het Internet of Things
Lockstate heeft zijn sector geen cadeau gedaan met zijn flater. Het Internet of Things heeft al een wankele reputatie als het op veiligheid aankomt. De knullige manier waarop het bedrijf zijn eigen producten onbruikbaar maakte, toont duidelijk aan dat er zwakke plekken zijn in het inzetten van slimme apparaten. Nu gaat het alleen om slimme sloten, maar wat als je over enkele jaren bijvoorbeeld je wagen niet meer kan gebruiken vanwege een fout gelopen update? Europa kondigde enkele maanden geleden aan dat het labels wil invoeren zodat gebruikers veilige slimme producten kunnen onderscheiden van minder goed uitgewerkte concurrenten. Op een slecht doordachte update is echter moeilijk te anticiperen.