Test

Dit is een popup

Een op zeven gezinnen heeft geen internet

Onze overheid bracht het internetgebruik van de Belg in kaart. Geen enkel ander land biedt op zoveel plaatsen snel internet aan, maar nog niet iedereen heeft toegang tot het World Wide Web.
[related_article id=”217274″]

Uit de Barometer van de informatiemaatschappij zijn we meer te weten gekomen over het internetlandschap in België. De data is vrijgegeven door de federale overheidsdienst Economie. We worstelden ons door het document; de belangrijkste conclusies sommen we hieronder op.

Topinfrastructuur

Onze internetinfrastructuur behoort tot de beste van Europa. Volgens de barometer staat België op de derde plaats van 28 Europese landen voor de connectiviteitsgraad in 2017. Die ranking baseert zich op een handjevol parameters, zoals de penetratiegraad van vaste en mobiele breedband, de mate van spectrumtoewijzing en de prijs van ons internet.

Nagenoeg onze gehele bevolking heeft toegang tot vaste breedband (99,93%). Acht op tien vaste breedbandabonnementen biedt zelfs snel internet aan (snelheid van minstens 30 Mbps): geen enkel land in Europa doet beter. In juli 2016 waren er ongeveer evenveel DSL- als kabel-abonnementen, maar Fiber ontbreekt nog in België. Met de lancering van het project Fiber in België gaat Proximus hier binnenkort komaf mee maken: een investering van drie miljard euro moet in de komende tien jaar meer dan 85% van de bedrijven en 50% van de huishoudens voorzien van een glasvezelverbinding. De operator wil op die manier hogere downloadsnelheden aanbieden om de concurrentie met Telenet te kunnen volhouden. Het project ging begin 2017 van start.

Desondanks zal het in elk geval nog wel heel wat tijd en moeite kosten vooraleer we in ons land een vergelijkbaar aanbod aan glasvezel hebben als in Nederland. Volgens het vakblad Telecompaper hebben inmiddels al meer dan een miljoen Nederlanders glasvezel in huis liggen. Ongeveer één op de drie huishoudens bij onze noorderburen is er aansluitbaar op een fiberlijn.

Digitale kloof

Haast iedereen kan in principe verbinden met het World Wide Web, maar dat betekent niet dat iedereen betaalt voor een internetverbinding. Een op zeven gezinnen heeft nog steeds geen toegang tot het internet en een op tien Belgen tussen 16 en 74 jaar heeft nog nooit het internet gebruikt. Huishoudens met kinderen hebben wél vaker een abonnement. De redenen voor een internetloos bestaan die mensen aanhalen zijn legio: 42% oordeelt dat ze er geen nood aan hebben, 29% geeft toe dat ze niet over de nodige know-how beschikken, 25% vindt de apparatuur te duur en 20% wil niet zoveel betalen voor de verbinding.

De digitale kloof treft vooral mensen met een lager gezinsinkomen en onderwijsniveau, maar ook leeftijd speelt een rol. In de categorie 16-24 jarigen heeft haast iedereen al eens gebruik gemaakt van het internet (98,9%).

Internetgebruik

84% van de Belgische internetgebruikers surfen minstens een keer per week, terwijl het Europese gemiddelde 79,2% bedraagt. De Belg maakt veel gebruik van sociale netwerken (derde plaats) en internetbankdiensten (zevende plaats), maar is nog terughoudend voor het onlineraadplegen van informatie (24ste plaats) en onlinegebruik van muziek, video’s en games (23ste plaats).

[related_article id=”217274″]

Uit de Barometer van de informatiemaatschappij zijn we meer te weten gekomen over het internetlandschap in België. De data is vrijgegeven door de federale overheidsdienst Economie. We worstelden ons door het document; de belangrijkste conclusies sommen we hieronder op.

Topinfrastructuur

Onze internetinfrastructuur behoort tot de beste van Europa. Volgens de barometer staat België op de derde plaats van 28 Europese landen voor de connectiviteitsgraad in 2017. Die ranking baseert zich op een handjevol parameters, zoals de penetratiegraad van vaste en mobiele breedband, de mate van spectrumtoewijzing en de prijs van ons internet.

Nagenoeg onze gehele bevolking heeft toegang tot vaste breedband (99,93%). Acht op tien vaste breedbandabonnementen biedt zelfs snel internet aan (snelheid van minstens 30 Mbps): geen enkel land in Europa doet beter. In juli 2016 waren er ongeveer evenveel DSL- als kabel-abonnementen, maar Fiber ontbreekt nog in België. Met de lancering van het project Fiber in België gaat Proximus hier binnenkort komaf mee maken: een investering van drie miljard euro moet in de komende tien jaar meer dan 85% van de bedrijven en 50% van de huishoudens voorzien van een glasvezelverbinding. De operator wil op die manier hogere downloadsnelheden aanbieden om de concurrentie met Telenet te kunnen volhouden. Het project ging begin 2017 van start.

Desondanks zal het in elk geval nog wel heel wat tijd en moeite kosten vooraleer we in ons land een vergelijkbaar aanbod aan glasvezel hebben als in Nederland. Volgens het vakblad Telecompaper hebben inmiddels al meer dan een miljoen Nederlanders glasvezel in huis liggen. Ongeveer één op de drie huishoudens bij onze noorderburen is er aansluitbaar op een fiberlijn.

Digitale kloof

Haast iedereen kan in principe verbinden met het World Wide Web, maar dat betekent niet dat iedereen betaalt voor een internetverbinding. Een op zeven gezinnen heeft nog steeds geen toegang tot het internet en een op tien Belgen tussen 16 en 74 jaar heeft nog nooit het internet gebruikt. Huishoudens met kinderen hebben wél vaker een abonnement. De redenen voor een internetloos bestaan die mensen aanhalen zijn legio: 42% oordeelt dat ze er geen nood aan hebben, 29% geeft toe dat ze niet over de nodige know-how beschikken, 25% vindt de apparatuur te duur en 20% wil niet zoveel betalen voor de verbinding.

De digitale kloof treft vooral mensen met een lager gezinsinkomen en onderwijsniveau, maar ook leeftijd speelt een rol. In de categorie 16-24 jarigen heeft haast iedereen al eens gebruik gemaakt van het internet (98,9%).

Internetgebruik

84% van de Belgische internetgebruikers surfen minstens een keer per week, terwijl het Europese gemiddelde 79,2% bedraagt. De Belg maakt veel gebruik van sociale netwerken (derde plaats) en internetbankdiensten (zevende plaats), maar is nog terughoudend voor het onlineraadplegen van informatie (24ste plaats) en onlinegebruik van muziek, video’s en games (23ste plaats).

barometer van de informatiemaatschappijinternet

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!