Test

Dit is een popup

Roomba-fabrikant verkoopt plattegrond van je huis

Terwijl de stofzuigrobots van iRobot doorheen je huis zoeven, maken ze een plattegrond om alles goed schoon te maken. Deze data wil de maker van Roomba nu doorverkopen.

Colin Angle, de CEO van iRobot, heeft bekend gemaakt dat hij de mapping data van Roomba’s wil verkopen. De stofzuigrobots van het bedrijf vergaren informatie over hun omgeving om een plattegrond van je huis te maken, waardoor ze zich beter van hun taak kwijten dan veel andere toestellen. Angle denkt dat andere bedrijven deze data kunnen gebruiken om hun smarthomeproducten te verbeteren.

Plattegrond

De eerste Roomba met een wifi-verbinding was de Roomba 980 uit 2015. Dankzij deze verbinding kan het toestel informatie over zijn omgeving verzamelen met behulp van een camera en andere sensoren. In plaats van willekeurig door kamers te rijden en regelmatig tegen meubels te botsen, kunnen de Roomba’s doelgericht te werk gaan.

Angle is van mening dat niet alleen zijn Roomba’s, maar ook andere slimme producten dankbaar gebruik kunnen maken van de verzamelde informatie. “Er is een volledig ecosysteem van dingen en diensten die een smart home kan leveren, eenmaal je een rijke kaart van een huis hebt,” vertelt hij aan Reuters.

[related_article id=”216969″]

Met deze gedachte in het achterhoofd zorgde iRobot er eerder al voor dat zijn stofzuigers compatibel zijn met Amazon Alexa. Het is dan ook niet verrassend dat Amazon één van de bedrijven is waaraan iRobot zijn data wil verkopen. Ook Google en Apple zouden op het lijstje van gegadigden staan.

Privacy

Dat iRobot gebruikersdata gaat verkopen, valt niet bij iedereen in de smaak en zou wel eens slecht nieuws kunnen betekenen voor de robotstofzuigermarkt. De meeste mensen kuisen nog steeds handmatig hun huis, aangezien de robots een stuk duurder zijn dan klassieke toestellen en nog vrij onbekend zijn. Wie twijfelt over de aankoop van zijn eerste robotstofzuiger kan hierdoor weg worden gejaagd van de toestellen.

Welke data Angle juist wil verkopen, is niet bekend. Hij heeft het over de informatie waarmee de robots een beeld van je huis kunnen vormen. Dat zou slechts sensordata kunnen zijn, maar de toestellen hebben eveneens een VGA-camera. Deze camera is schuin naar boven gericht en helpt de toestellen bij het herkennen van kamers. De camera legt echter eveneens toevallige voorbijgangers vast. We hebben iRobot gevraagd of deze beelden worden verkocht en passen dit artikel aan wanneer we meer informatie hebben.

Impact

Gelukkig valt de uiteindelijke impact van iRobots aankondiging nog mee. Slechts de duurste Roomba’s zijn immers voorzien van de nodige sensoren om je huis in kaart te brengen. Hierdoor is er maar een beperkte groep mensen die wordt getroffen door de dataverkoop. Bovendien zegt Angle dat hij je data pas verkoopt als je hiervoor toestemming geeft, al is hij ervan overtuigd dat de meeste mensen toestemming zullen geven om smarthomefuncties te verbeteren.

Gizmodo wijst echter op het feit dat iRobot in theorie geen toestemming hoeft te vragen om data te delen met andere bedrijven. In het privacybeleid van iRobot, dat je goedkeurt wanneer je de stofzuiger in gebruik neemt, staat immers dat iRobot data mag delen met andere partijen bij een bedrijfstransactie, zoals een samensmelting, of verkoop van bedrijfsassets.

Update 25/7 15:30: “iRobot neemt de privacy en security van zijn klanten erg serieus. We zullen altijd toestemming vragen om zelfs kaartendata op te slaan. Momenteel bouwt iRobot plattegronden zodat Roomba je huis efficiënter kuist. In de toekomst zal deze informatie – met je toestemming – ervoor zorgen dat smarthomes en slimme producten beter werken. Om de lichten in te schakelen wanneer je in een kamer wandelt, moet je huis bijvoorbeeld weten welke lichten zich in welke kamer bevinden,” schrijft Colin Angle van iRobots als antwoord op onze vragen.

Colin Angle, de CEO van iRobot, heeft bekend gemaakt dat hij de mapping data van Roomba’s wil verkopen. De stofzuigrobots van het bedrijf vergaren informatie over hun omgeving om een plattegrond van je huis te maken, waardoor ze zich beter van hun taak kwijten dan veel andere toestellen. Angle denkt dat andere bedrijven deze data kunnen gebruiken om hun smarthomeproducten te verbeteren.

Plattegrond

De eerste Roomba met een wifi-verbinding was de Roomba 980 uit 2015. Dankzij deze verbinding kan het toestel informatie over zijn omgeving verzamelen met behulp van een camera en andere sensoren. In plaats van willekeurig door kamers te rijden en regelmatig tegen meubels te botsen, kunnen de Roomba’s doelgericht te werk gaan.

Angle is van mening dat niet alleen zijn Roomba’s, maar ook andere slimme producten dankbaar gebruik kunnen maken van de verzamelde informatie. “Er is een volledig ecosysteem van dingen en diensten die een smart home kan leveren, eenmaal je een rijke kaart van een huis hebt,” vertelt hij aan Reuters.

[related_article id=”216969″]

Met deze gedachte in het achterhoofd zorgde iRobot er eerder al voor dat zijn stofzuigers compatibel zijn met Amazon Alexa. Het is dan ook niet verrassend dat Amazon één van de bedrijven is waaraan iRobot zijn data wil verkopen. Ook Google en Apple zouden op het lijstje van gegadigden staan.

Privacy

Dat iRobot gebruikersdata gaat verkopen, valt niet bij iedereen in de smaak en zou wel eens slecht nieuws kunnen betekenen voor de robotstofzuigermarkt. De meeste mensen kuisen nog steeds handmatig hun huis, aangezien de robots een stuk duurder zijn dan klassieke toestellen en nog vrij onbekend zijn. Wie twijfelt over de aankoop van zijn eerste robotstofzuiger kan hierdoor weg worden gejaagd van de toestellen.

Welke data Angle juist wil verkopen, is niet bekend. Hij heeft het over de informatie waarmee de robots een beeld van je huis kunnen vormen. Dat zou slechts sensordata kunnen zijn, maar de toestellen hebben eveneens een VGA-camera. Deze camera is schuin naar boven gericht en helpt de toestellen bij het herkennen van kamers. De camera legt echter eveneens toevallige voorbijgangers vast. We hebben iRobot gevraagd of deze beelden worden verkocht en passen dit artikel aan wanneer we meer informatie hebben.

Impact

Gelukkig valt de uiteindelijke impact van iRobots aankondiging nog mee. Slechts de duurste Roomba’s zijn immers voorzien van de nodige sensoren om je huis in kaart te brengen. Hierdoor is er maar een beperkte groep mensen die wordt getroffen door de dataverkoop. Bovendien zegt Angle dat hij je data pas verkoopt als je hiervoor toestemming geeft, al is hij ervan overtuigd dat de meeste mensen toestemming zullen geven om smarthomefuncties te verbeteren.

Gizmodo wijst echter op het feit dat iRobot in theorie geen toestemming hoeft te vragen om data te delen met andere bedrijven. In het privacybeleid van iRobot, dat je goedkeurt wanneer je de stofzuiger in gebruik neemt, staat immers dat iRobot data mag delen met andere partijen bij een bedrijfstransactie, zoals een samensmelting, of verkoop van bedrijfsassets.

Update 25/7 15:30: “iRobot neemt de privacy en security van zijn klanten erg serieus. We zullen altijd toestemming vragen om zelfs kaartendata op te slaan. Momenteel bouwt iRobot plattegronden zodat Roomba je huis efficiënter kuist. In de toekomst zal deze informatie – met je toestemming – ervoor zorgen dat smarthomes en slimme producten beter werken. Om de lichten in te schakelen wanneer je in een kamer wandelt, moet je huis bijvoorbeeld weten welke lichten zich in welke kamer bevinden,” schrijft Colin Angle van iRobots als antwoord op onze vragen.

irobotprivacyroombasmart home

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!